Bu sabah açıklanan finansal durum raporuna göre, şirket gelirlerini yüzde 50 büyüttü ve 3,3 milyar dolara çıkardı. Önümüzdeki iki yıl boyunca müzik şirketlerine 2 milyar dolar telif ödeyeceğini de açıklayan şirket, paranın dağılımı konusunda ise bilgi vermedi.

2 MİLYAR DOLAR PEŞİN ÖDEME KÂR MARJINI ARTIRACAK

Recode'un haberine göre konuyla ilgili kaynaklar, ödemelerin pazarın yaklaşık üçte birine sahip olan Universal Music Group ile bağımsız şirketleri temsil eden Merlin'e yapılacağını söylüyorlar. Bu durumda Spotify, Sony ve Warner Music Group gibi iki büyük müzik şirketiyle de anlaşırsa, ödemelerinin miktarının artacağını beklemek yanlış olmaz.

Spotify, bu ödemelerin hepsine değeceğini düşünüyor, zira bu anlaşmalar sayesinde sanatçı başına daha düşük telif ödüyor ve abone kazandıkça da kâr marjı artıyor.


*Grafikte Spotify'ın toplam kullanıcı miktarı kırmızı, ücretli kullanıcı miktarı ise mavi renkte gösteriliyor.

SENEYE HALKA AÇILABİLİR

Şirketle ilgili önemli bir beklenti ise, bu sene sonu ya da seneye halka açılması yönünde. Spotify, müzik gelirlerinin büyük bölümü hak sahiplerine ödeniyor, yani telif gelirleri cirodan aslan payını götürüyor. Bu da, şirketin 2016'da neden sadece 502 milyon brüt kâr elde edebildiğini gösteriyor. Orana vurursak, gelirin yüzde 15'i brüt kâra dönüşüyor. Ancak acele etmeyin, brüt kâr, şirket kâr etti demek anlamına gelmiyor. Tüm gelen gidenler bittikten sonra kalan "net" sonuca bakmamız gerekiyor.

Spotify, 2015'te de gelirinin yaklaşık yüzde 14'ünü kâra dönüştürebilmişti. Yani bu oran şimdiye dek aynı seviyede gidiyordu.

*Grafikte Spotify'ın ülkelere göre (sırasıyla ABD, İngiltere, Avustralya, İrlanda, Brezilya ve Şili), şarkı çalma başı ödediği ücret değeri, ABD doları cinsinden görülüyor. 

HER ŞEYE RAĞMEN ZARAR SÜRÜYOR

Fakat artık iş değişti. Neden? Çünkü Universal ve Merlin anlaşmaları ile ödeyeceği şarkı başı ya da birim telif miktarı da düşecek. Zira, bu şirketler birçok sanatçıya ev sahipliği eden geniş bir müzik kataloğunu Spotify'ın emrine âmâde hâle getiriyorlar. Bu da yukarıda da yazdığım gibi Spotify'ın kâr marjını artırıyor.

Avrupa Birliği'ndeki düzenleyici kurumlar ise Spotify'ın yeni finansal verilerine bakarak, internette müzik hizmeti sunmanın para kaybetmek için iyi bir yolu olduğunu söylüyorlar. Şirket geçen yıl 390 milyon dolar faaliyet zararı açıkladı. Geçen yıl bu miktar 266 milyon dolardı, yani açık büyüyor.

Spotify halka açık şirket olarak başarılı olmak istiyorsa, yatırımcılarını bu zararı bitirerek kâra geçeceğine ikna etmek zorunda. Bu da, müziği olduğu gibi sunarak olmuyor. Ancak bu kararı elbette yatırımcılar verecek.

Daha önce aynı iş modelini izleyen ve Spotify'dan iki yıl önce 2006'da kurulan Grooveshark da müzik teliflerini ödeyemeyecek duruma gelerek 2015'te kapanmıştı. Şimdi benzer endişeler Spotify için dillendiriliyor.

KULLANICI SAYISI BİR YILDA %40 ARTTI

Bu esnada artan kullanıcı sayısı biraz umut verici görünebilir, zira geçen sene sonunda 126 milyon olan kullanıcı sayısı 140 milyonu geçmiş durumda. Bu sayı, geçen haziranda 100 milyondu.

Mart ayında yaptığı açıklamayla 50 milyon paralı abonesi olduğunu duyurmuştu. Güncel toplamda ne kadar paralı kullanıcı olduğu belirtilmedi, fakat bunun artışla aynı oranda olduğunu düşünürsek, 55 milyon 500 bin olduğunu düşünebiliriz. Şirketin bugüne dek paralı kullanıcı oranı yüzde 25'ti, ancak bu oranın üçte bire doğru ilerlediği düşünülüyor.

Spotify kurucu ortağı ve CEO'su Daniel Ek'in 2015'te yaptığı bir röportaja göre, paralı kullanıcıların yüzde 80'i ücretsiz kullanıcı olarak sisteme girmiş. Bu, iyi bir oran, fakat müzik şirketlerine ödenen paraların miktarını artıran ve sonunda zarar getiren de aynı sebep.


*Taylor Swift, Spotify'da şarkıları ücretsiz dinlenebiliyor diye şarkılarını Spotify'dan çekti. Üç yılın sonunda Spotify ile barışan Swift, yeniden uygulama ile dinlenebiliyor.

VERİ BİLİMİ, KULLANICI ARTIŞINI HIZLANDIRABİLİR Mİ?

Bu durum, Spotify'ın başına başka dertlerin de açılmasını sağlıyor. Örneğin Taylor Swift gibi popüler bir müzisyenin 3 yıl boyunca şarkılarını Spotify'dan çekmesinin sebebi, şarkılarının ücretsiz dinlenebilmesiydi. Bu tatsızlık, kısa süre önce son buldu ve Swift, Spotify ile barıştı. Belki de bunun ardında plak şirketi anlaşmaları olabilir.

Diğer yandan Spotify, kullanıcılara daha fazlasını sunmak için de çalışıyor. Keşif listeleri son derece başarılı. Hatta şirket bunun için, Preact adındaki şirketi satın alması da bu yönde olumlu bir adım olarak değerlendirilebilir.

Preact, davranış analizi yapan bir şirket. Spotify kullanıcıların başvuru ve güncelleme konusundaki hareketlerini değerlendirerek, daha fazla kullanıcı edinmesini ve eldeki kullanıcılarını tutmasını sağlaması bekleniyor.

Bakalım Swift gibi sanatçıları geri getiren anlaşmalar ve veri bilimi Spotify'ı kurtarabilecek mi?

  • Spotify
  • grooveshark
  • Apple Music
  • freemium
  • müzik
  • uygulama

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 16 Haziran 2017 Cuma 10:21
    Tamam
  • Misafir 15 Haziran 2017 Perşembe 18:36
    bence şahane bir uygulama 1 yıldır ücretli olarak kullanıyorum ve hiç bir şikayetim de olmadı.
Kalan karakter : 2000
Kredi hesaplama, kur çevirici, "bir depo kaça dolar?" ve fazlası için tıklayın.
Sermaye Piyasası Araçları Vergilendirme