ÜYE GİRİŞİ
LÜTFEN KULLANICI ADINIZ VE ŞİFRENİZ İLE GİRİŞ YAPIN!

Sadberk Hanım Müzesi'nde 'Gümüşten Suretler'

Ömer M. Koç'un Koleksiyonundan Erken Dönem Fotoğrafları'nın seçildiği Gümüş Suretler adlı sergi, Sadberk Hanım Müzesi'nde sanatseverlerle buluşuyor

(Ömer M. Koç Koleksiyonundan Erken Dönem Fotoğraflar, 1843-1860)

HT Pazar'da Ece Ulusum, Gümüşten Suretler sergisini kaleme aldı.

Sadberk Hanım Müzesi’nin 10 Ekim’e kadar ağırlayacağı sergi fotoğrafın ilk dönemlerine dair muazzam bilgiler sunuyor. Ömer M. Koç’un Koleksiyonundan Erken Dönem Fotoğraflarının seçildiği serginin adı Gümüşten Suretler. Bu adın verilmesinin altında gümüş plakalar yatıyor. Sergi ve erken dönem fotoğrafçılığa dair verileri sizin için derledik...

Ömer M. Koç “Erken dönem diye tabir edilen ve fotoğraf tarihinin en önemli evresi sayılan 1839-1860 yılları arasından günümüze kalabilmiş örnekler son derece nadirdir. Dagereotiplerin ve kâğıt üzerinde ilk fotoğrafların gizemli dünyasından seçilmiş örnekler içeren sergimizi ve eşlik eden bir yayını kültür ve sanat tarihimize merak duyanların ilgisine sunabilmekten büyük bir memnuniyet duymaktayım.”
Ömer M. Koç

Sergide Neler Var?

  • 8 portre
  • 46 fotoğraf
  • 11 albüm
  • 19. yüzyıla ait kitaplar
  • 2 fotoğraf makinası

“Euromos Antik Kenti’nde Zeus Tapınağı”, Girault de Prangey; tam plaka dagereotip, 1843, Milas.

Minyatürden fotoğraflara geçiş

Sergide Girault de Prangey, Maxime Du Camp, Francis Frith, Roger Fenton ve yerleşik düzende faaliyet gösteren Carlo Naya, James Robertson ve Ernest de Caranza tarafından çekilmiş önemli ve değerli fotoğraflar var.

"Abu Simpel", Maxime du Camp kalotip, Paris, 1849-51

İstanbul’dan Kahire’ye...

Sergideki eserler İstanbul’un yanı sıra, Atina’dan İskenderiye’ye, Kahire’den Luksor Harabeleri’ne, Kudüs’ten Şam’a kadar, bu yörelerdeki mimari yapıları, arkeolojik eserleri ve günlük yaşamı belgeleyen çekimler, fotoğraf sanatının geçmişine de ışık tutuyor.

“Sadrazam İbrahim Edhem Paşa”, Carlo Naya; ¼ plaka dagereotip, 1855, İstanbul.

 

 

“Osman Hamdi Bey”, Carlo Naya; ¼ plaka dagereotip, 1855, İstanbul.

Kimlerin portreleri var?

Sadrazam İbrahim Edhem Paşa, Kıbrıslı Mehmed Emin Paşa, Osman Hamdi Bey, Ahmed Arif Paşa, Ömer Paşa ve Mustafa Reşid Paşa.

128 sayfalık katalog

Serginin bir de aynı adı taşıyan özel bir koleksiyon kitabı buluyor. Kitapta bütün eserlerin fotoğrafı ve ele alınan döneme dair veriler en ince ayrıntısına kadar sergi küratörü Öztuncay tarafından yazılmış.

“Beyazıt Kulesi’den Haliç’e bakış”, Anonim; Ambrotip, ya. 1855, İstanbul.

Fildişi ince plaka

Minyatür portreler 16’ncı yüzyıldan itibaren Fransa ve İngiltere’de elit tabaka ve haneden üyeleri arasında büyük rağbet görürdü. Başta perdahlanmış ince parşömen üzerine yapılan minyatürlerde sulu boya tekniği kullanılırdı. 17’nci yüzyılın ikinci yarısından itibaren bakır plakalar üzerine emaye tekniği öner çıktı. 18’inci yüzyıl başında fildişi ince plaka üzerine suluboya tekniği önem kazandı.
Minyatür portrelerde en önemli isimlerden biri İsviçreli ressam ve minyatür sanatçısı Jean-Etienne Liotard’ın eserleri de sergide yer alıyor.

"Pera'lı Kadın", ambrotip anonim, arka yüzde İtalyanca el yazısı ile "Costantinopoli il sedici di Luglio (16 Temmuz), 1856" ibareli.

100 yıllık renklendirilmiş fotoğraflar

Minyatür ve resim sanatından gelen ve fotoğraf sanatına geçenler fotoğrafı renklendirme çalışmaları yaptı. Yani o dönemde teknoloji ve geleneksel tekniği birleştirdi. Ancak kareyi korumak adına bu boyama işlemi ustalıkla yapılmalıydı.

TEZ FOTOĞRAFLARI GETİRİLE!

Fotoğraf icadı Osmanlı’ya hızlı giriş yapmış. İlginçtir ki II. Abdülhamit bütün ileri gelen devlet adamlarının, saray mensuplarının ve askeri erkanın portrelerini özel olarak istemiş ve bunları albümlerde biriktirmiş. Ancak kendisi aşırı şüphecilikten fotoğraf çektirmekten çekinirmiş.

20 bin+

1980’de Türkiye’nin ilk özel müzesi olarak ziyarete açılan Vehbi Koç Vakfı Sadberk Hanım Müzesi kuruluşunda yaklaşık 3 bin esere sahipken bugün 20 bini aşkın eser sayısıyla kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılmasını sağlıyor.

12 fotoğrafta 1 kare

James Robertson bilinen en eski 360 derecelik İstanbul fotoğrafını çeken sanatçı. 1854’ün mayıs ayında Beyaztık Seraskerlik Kulesi’nden çekilen panorama 12 ayrı fotoğraftan meydana geliyor.

Detaylara bakın...

Renkli fotoğraflara ilgi 1800’lı yılların sonunda çok fazlaydı. 1890 The Photographic Times’ın aralık sayısında 16’ı ödülden 9’u renklendirilmiş fotoğrafa verilmiş. Sergide göreceğiniz üzere eskiden fotoğraf boyama tekniğinde tenin bir kısmı am ağırlıklı olarak mücevherler, altın ve gümüş takılar boyanırdı.

Fotoğrafa dair...

  • Günümüzde eskisi kadar çok kullanılmasa da negatif filmleri kâğıt üzerine pozitif baskı çıkarılmasını bulan İngiliz bilim adamı William Henry Fox Talbot. Bu yönteme kalotip deniyor...
  • Kâğıt baskı yöntemi Amerika’da çıkmış olsa da ilk dönemlerde en iyi ürünler Fransa’da çıktı.
  • Fotoğraf kelimesi Yunanca’da photos ve graphos kelimelerinin birleşimi. Ve anlamı da ışığın yazısı...

Thomas Carlyle “Portreler karanlıkta karanlıkta kalan yazılı biyografileri aydınlatan ve adeta onların ilk defa okunmalarını sağlayan bir mum ışığı gibidirler.”  

Dagereotip Nedir?

Teknik bilgi yanında el becerisi de gerektiren zahmetli bir yöntem. İlk olarak yüzeyi gümüş kaplı ve parlatılmış ince bir bakır plaka, iyot buharında tutularak ışığa duyarlı hale getirilirdi. Ve fotoğraf makinesinde bu plakalara ışık pozlandırılırdı. Çoğaltma imkânı olmadığından her dagereotip kendi başına bir eşi olmayan bir fotoğraf eser niteliğini taşımaktaydı.

170 yıl

Kimi eserler 170 yıllık!

SON TARİH!

Sergi 10 Ekim’e kadar ziyaret edilebilecek.

SEN NE DÜŞÜNÜYORSUN?
YORUM YAZ