Son Dakika

Garajistanbul’un yeni seyirliği “Ve veya ya da”; Marguerite Duras’ın “Parkta” ve Oscar Van Den Boogaard’ın “Yatak Dolusu Köpük” metinlerinden yola çıkan bir anlatımla, aşka derin bir bakış atıyor…

BETÜL MEMİŞ / memisbetul@gmail.com

“Eskiden yeterdim kendime / Artardım bile / Şimdi ne yapsam nafile / ve
kim demiş ‘can eskimez’ diye / Bu can tedirgin tende / Can da eskimiş ben de…” ‘Eskici’ şiirinde böyle diyor, Bedri Rahmi Eyüboğlu…  Dai Pera’dayız, biz de tam bu kıvamdayız. (Her gün yeni öğrenimlerle yenilendiğimizi sanarak eskimeye ve en şiddetlisinden aldanmaya devam…) Geceyi sabah etiğimiz rotada; sıradanlıktan kaçtığını sanıp, stereotype’ya hapsedilen bünyelerin diyarında, kendi kendimizi bile iyileştiremiyorken, kocaman kozmos-o düzeltmeler çekiyoruz. İki lafın belini kırdığımız masada ya da ayaküstü, hiç durmaksızın birilerini kurtarıyoruz. Hep daha büyük işler ve ulu hallenmeler keşfindeyiz. Derdimiz farkındalık yaratmak-tı (yaratmayla ilgili sorunlarımız var bu aşikar), sıradan değildik ya… Ama artık, vakti zamanında Bedri Rahmi’nin de dillendirdiği üzere –şimdi ne yapsam-k nafile- … Sahici cennetler bulana değin, arafta laflamaya devam… An itibariyle, bir söz erbabından cümle düşüyor masaya; “O kadar çok iyiyiz, o kadar çok şahaneyiz, o kadar çok biliyoruz, o kadar çok görüyoruz ve o kadar o kadarız ki; peki, ‘bizi kim bu mutsuzluk resmine kolajladı o zaman.’”

Vakti zamanında bir üstadın da söylediği gibi “bırak tembel çıksın resmimiz” ne olacaksa…

“VE VEYA YA DA”

Şimdi nereden akıyor bu hissiyat edaları diyorsanız; sizden naçizane ricam, rotanızı bu hafta Garajistanbul’daki “Ve veya ya da” adlı yeni oyuna çevirmeniz!

Garajistanbul, yine farklı, yine sistemi tersten okutan bir izlence ile selam ediyor biz tiyatroseverlere…

Garaj’da, hazırlanan oyun sahasında bizi bembeyaz bir oda karşılıyor, belirlenmeyen sandalyelere konuşlanıyoruz (belli ki bu oyunun birazdan en verimli oyuncuları bizler olacağız) ve başlıyor boyutu en kallavilisinden bir keşif. (Neler keşfettin derseniz de, her zaman ki gibi rotası benden, yollara düşmesi sizden diyebilirim.)

Oyun; 1959’da senaryosunu yazdığı Hiroshimo Mon Amour (Hiroşimo Sevgilim) filmiyle belleklere ayar çektiren, ünlü Fransız yazar ve sinemacı (1914-1996) Marguerite Duras’ın “Parkta” ve günümüzde Hollanda ile Belçika’nın önde gelen yazarları arasında yer alan Oscar Van Den Boogaard’ın “Yatak Dolusu Köpük” adlı metinlerinden oluşturulan bir söz, ses ve hareket harmanından yola çıkmış.

“Ve veya ya da”, modern birey olarak kurgulayışından beri süregelen özne-insanın, kendini aklından çel/e/me/me yolculuğunda, izleyicisini hem yolcu, hem de tanık kılmayı hedefliyor, bence bu hedefi tam on ikiden vuruyor da.

2000 yılından bu yana oyunun üzerinde çalışmalar gerçekleştiren, (yaşamını Belçika’da sürdüren) Mesut Arslan’ın uyarlayıp-yönettiği, klasik karakterlerin dışında, başka bireylerin içini-hikayesini ortaya seren ve bünyeyi fena halde sarsan oyunculuklarda ise; Derya Alabora, Erdem Akakçe, Engin Hepileri ve Nergis Öztürk rol alıyor.

1950’LERDEN 2000’LERE AŞK SÖYLENCELERİ…

“- Bana kalırsa herkes, her gün, hâlâ var olduğuna şaşar. Bence, herkes, şaşabildiğine şaşar ve insan neye şaşacağına kendi karar veremez.
- Her sabah, hâlâ var olduğuma şaşarım. Mahsus yaparım bunu. Uyanırım ve gözümü açar açmaz kendimi şaşırtırım.
-.....
- Aşk başka türlü nasıl olabilirdi ki.
- İçgüdü! Duygu, arzu... Ama bunu sende çok fark etmedim. Fikirler, korkular...”

1950’lilerin aşkından 2000’lerin aşkına, güzel bir diyalog değil mi... Sizde de hâlâ şaşma mefhumları ilk günkü gibi tazeliğini koruyor mu bilmiyorum ama bu oyunun şaşırma edinimlerinize kalın bir çizik atacağı kesin! (Aşk konusunda ben, koyu bir Schopenhauer’ci olsam da.) İki farklı metin, dört oyuncu ve altı çiftin bir mekânda iç içe geçtiği “Ve veya ya da”, modern bireyin sahip olmak, ait olmak ve var olmak arasındaki gelgitlerini, hayata, aşka dair arayışlarını ve bu arayışların açmazlarını tartışıyor. 1950’lerde yaşayan bir çiftle, 2000’lerde yaşayan bir çiftin aşktan beklentisi ne kadar faklıdır’dan yola çıkan metinleri harmanlayan oyun, ebedi bir sorunsal olan kadın-erkek ilişkileri üzerine kafa açıcı ve eğlenceli bir yolculuk vaat ediyor. Bazı oyunların aksine karakter tahlilleri yapan bir eser değil karşımızdaki… Bir sonuca ulaşmaya da çalışmıyor, bir laboratuar çalışması kıvamında, biz izlekleri de içine katan-sorgulatan bir performans. Cevap bulmak için değil ama kapladığınız aşkta veya evrende ne kadarsınız ya da ne kadarlık bir değere düşüyor süretiniz algısına istinaden; işte size kıvamında bir fırsat! Tabii görmeye hazırsanız? Dramaturjisini Ata Ünal, dekor, ışık, kostüm tasarımı ve çevirisini Meryem Bayram ve prodüksiyon yönetimini ise Gamze Özen’in üstlendiği oyun, 70 dakika boyunca, sakinliği yamacınıza iliştiriyor. En azından bende yarattığı şahaneliğin yamacında sakinlik oturuyordu. Program için: www.garajistanbul.org Tel: (212 244 44 99)

                                                                            ***

NE DİNLİYORUZ?

** Beirut / Gulag Orkestar
** Patti Smith / Math Scratch
** Thurston Moore / Ono Soul
** Manowar / Heart Of Steel


AJANDAYA NOT EDİYORUZ!

** Tiyatro eleştirmenlerinin çağdaş Amerikan oyun yazarları içinde “en meydan okuyucu” olduğu düşüncesinde birleştikleri yazar Sam Shepard'ın yazdığı Vahşi Batı (True West), Tiyatro Baykuş’un ikinci oyunu olarak, Nisan ayında tiyatroseverlerle buluşuyor. Yönetmenliğini Levent Suner’in yaptığı, Yıldırım Türker’in dilimize çevirdiği, başrollerini Burak Sergen, Kerem Atabeyoğlu, Levent Ulukut ve Tülin Oral’ın paylaştığı “Vahşi Batı”, 1-8-15 Nisan’da, Duru Tiyatro’da, 12 Nisan’da, Oyun Atölyesi’nde, 6-13-28-29 Nisan’da ise Profilo Kültür Merkezi’nde sahnelenecek.

** Kadıköy Maarif (Kadıköy Anadolu Lisesi)’in ilkini düzenlediği kitap fuarı, 30-31 Mart tarihleri arasında gerçekleşiyor. Kadıköy Maarif’liler kendilerini “Martılar” olarak adlandırdığı ve bu nedenle de “Her Kitap Yeni Ufuklara Kanat Açmaktır…” sloganından yola çıkan fuarın onur konuğu ise; usta Ataol Behramoğlu. Ayrıca fuar kapsamında, 31 Mart, saat 11.00-12.00 arasında, Aydın Ilgaz’ın, “100. Yılında Rıfat Ilgaz” söyleşisi ve sergisi gerçekleştirilecek. Bilgi için: www.kalev.org.tr


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000

Son dakika haberler, köşe yazılar, ekonomi, magazin, siyaset, spor gündeminin tek adresi HaberTurk.com; HaberTurk.com haber içerikleri kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz, haberler izinsiz olarak kopyalanamaz ve başka yerde yayınlanamaz.

adblock
Adblocker kullanıyorsunuz.

Değerli okurumuz,
Farkında olarak veya olmayarak Adblocker (Reklam Engelleyici) kullanarak sitemizi ziyaret etmektesiniz. Habertürk olarak size en hızlı, en doğru ve en tarafsız haberleri sunmak için büyük bir ekiple çalışıyor ve yılda yüz binlerce haber üretip beğeninize sunuyoruz. Bizim de bu kapsamda maliyetlerimizi karşılayabildiğimiz tek gelir kalemimiz, internet reklamları.

Elimizden geldiğince bu reklamların sizi rahatsız etmemesi için azami özen göstermeye çalışıyoruz.

Bu kapsamda AdBlock (Reklam Engelleme) aracınızda haberturk.com alan adını beyaz listeye almanızı, veya bu alan adında engelleyiciyi kapatmanızı ve tüm internet sektörünün sağlıklı gelişimi için Adblock aracınızı kaldırmanızı rica ediyoruz.

Bunun karşılığında gösterdiğimiz reklamları okuma deneyiminizi rahatsız etmeyecek şekilde azaltacağımıza söz veriyoruz.