ÖNE ÇIKANLAR
SON DAKİKA

Hitchcock’un “Trendeki Yabancılar”ında gördüğümüz ‘benim istediğim kişiyi öldürürsen, ben de senin istediğini öldürürüm!’ odaklı ‘suç motivasyonu’nu ‘patron-çalışan’ ilişkisine çeviren ve üzerine ‘mizah’ sosu döken bir kara komedi. “Patrondan Kurtulma Sanatı”, Kevin Spacey, Jennifer Aniston ve Colin Farrell’ın antolojilere geçecek yan karakterleriyle kalıcı olmayı hak eden bir eser. Ancak olay örgüsündeki mantık boşlukları ve görüntü yönetmeninin HD’den yüksek çözünürlüklü sonuç alamaması sebebiyle biraz olsun sendeliyor. Her şeye rağmen sinemaya gülmek için gidenleri memnun edecektir. Aniston, Spacey ile Farrell’in halleri ve sahneleri ise salondan çıktıktan saatler sonra bile aklınıza gelip yüzünüzde ‘gülümseme efekti’ yaratabilir.

‘Patronlarımızdan mutsuzuz, onları öldürelim!’ önermeli bir kara komedi. “Patrondan Kurtulma Sanatı” (“Horrible Bosses”, 2011), bu hedefi doğrultusunda eşeği sağlam kazığa bağlamış belli ki. Zira ‘benimkini sen öldür!’ motivasyonunu izlerken, ‘sıradan insanların alakasız birinin canına kıyarak cinayet işlemesi’ güdüsünü kullanan filmleri somut olarak örneklendiriyor. Bu konuda Michael Markovitz’in önderlik ettiği senaryo ekibinin ana referans noktasının da; “Trendeki Yabancılar” (“Strangers on a Train”, 1951) ile “Annemi Trenden Nasıl Atarım?” (“Throw Momma from the Train”, 1987) olduğu çok açık.
 
“Çılgın Bir Gece” ve “Üşütük Kafalar” kadar kalıcı olmayacaktır

“Patrondan Kurtulma Sanatı” için ‘eğlenceli’ ve ‘iyi yazılmış karakterler sunuyor’ gibi klişe ama rahatlatıcı sözler kullanmak mümkün. Ancak bir diğer atraftan da filmin “Çılgın Bir Gece” (“Date Night”, 2010), “Üşütük Kafalar” (“Pineapple Express”, 2008) gibi son yıllarda Hollywood’da bu alt türde üretilen eserlerin arasından sıyrıldığı söylenemez. Zira ilginç hikayesi ve cümlesi var belki. Ancak “Zoraki Tatil” (“Four Christmases”, 2008) gibi kolaycı bir noel komedisi haricinde beyaz perdede çalışmayan yönetmen Seth Gordon’ın ekibini dizi kadrosundan oluşturmasından zarar gördüğü de ortada.

Senaristlerden görüntü yönetmenine kadar ekibin bütün üyeleri bu alanda faaliyet gösteren isimler. Sadece kurgucu Peter Teschner’ın ‘üç boyutlu’ komedilerdeki işlevlerinden söz edebiliriz. Bu noktada da eldeki eserin ‘kara komedi’ alanında seyirlik ama unutulacak bir toplam sunduğu kesin. Zira görüntü yönetmeninin günümüzde düşük çözünürlüklü duran Sony HDCAM SR ile çalışması, filmin kalitesini allak bullak etmiş.

 

Patronların absürt ve karikatürize halleri komedi izleğinin atardamarı

Neredeyse bütün sahnelerin bu ‘karanlık’ dokuyu hissedip renk olgusunun yükselmesine engel olduğu, ancak bu durumun kurgucunun akılcı hareketleriyle kurtarıldığı söylenebilir. Elbette Colin Farrell, Kevin Spacey ve Jennifer Aniston’ın antolojilere geçecek düzeydeki ‘patron tiplemeleri’ de filmin unutulmazları arasında. Zira bu hafif karikatürize tipler, ‘abartı’lara o kadar uyum sağlamışlar ki onların durumlarını birkaç cümleyle tarif edebilmek mümkün değil!

Farrell’ın ‘kazanova ve umursamaz’ halindeki saç stilinden Aniston’ın ‘seks manyağı’ tiplemesindeki sürekli makyaj-tuvaletle çizilen yapaylığına kadar her şey gerçek bir özenle dokunmuş. Bunların peşine ‘av’ edasıyla düşen Jason Bateman, Charlie Day ve Jason Sudeikis’in de genel çerçeveye uyum sağladığını söylenebilir. Zaten bu tiplerin ‘durum komedisi’ne uygun ‘adap’ları, patronların absürtlükleri ile dengelenmiş gibi.

Bu da belki olay örgüsü oluşturulurken ciddi mantık boşluklarından güç alındığını hissetsek veya teknik anlamda dizi kalibresindeki bir ekipten söz etsek de belli bir mizah duygusu getiriyor filme. 2.35:1 sinemaskop formatının da gücüyle ‘patronu öldürme planı yapan sıradan insanlar’ durumu gerçek anlamda işliyor doğrusunu söylemek gerekirse.

Gruffudd, Foxx ve Sutherland kısa ama işlevsel

Bu da Gordon’ın ‘stüdyo’larda daha çok iş almasına yol açar mı? Onu bilemeyeceğiz. Ancak senarist ekibini belli bir yola sokacaktır, orası kesin. Zira buradaki patron prototiplerinin evlerindeki en ince aksesuara kadar portrelenişleri ve onlardan yaratılan karakterler için ‘olağanüstü’ sıfatı aydınlatıcı olacaktır.

Komedi de zaten biraz ‘karakter’ işidir. Bu da Ioan Gruffudd’un eşcinsel jigolo tiplemesi, Julie Bowen’ın ‘azgın eş’ karakteri, Donald Sutherland’in eski patron tiplemesi, Jamie Foxx’un hüküm giymiş kiralık katil karakteri ve Lindsay Sloane’ın ‘söz dinleyen nişanlı’ karakteri dahil olmak üzere filmin bütün yan tiplemelerine yansımış.  Ancak onlara gelirken olması gereken hikayenin omurgası unutulmuş maalesef. Yine de “Patrondan Kurtulma Sanatı”, hedefi olan ‘kahkaha tufanı’ sunma işlevini yerine getiriyor, kabul edelim.

FİLMİN NOTU: 4.9


Künye:

Patrondan Kurtulma Sanatı (Horrible Bosses)
Yönetmen: Seth Gordon
Oyuncular: Jason Bateman, Jennifer Aniston, Colin Farrell, Kevin Spacey, Jason Sudeikis, Charlie Day, Lindsay Sloane, Ioan Gruffudd, Donald Sutherland
Süre: 102 dk.
Yapım Yılı: 2011

SADECE SEKS VE KOSTÜMLER

Fransa’nın ARTE kanalında minidizi veya iki parçalı TV filmi olarak yayınlanmak için çekilmiş bir eser. “Kral Henry”, ekibinde de bu ‘kalite’yi hissettirirken sinemaskop oranına karşın bir türlü sözünü ettiğimiz ucuzluktan kurtulamamış. Zaten böyle bir amacı olmaması da bizdeki “Mahpeyker” kıvamında bir tarihi film ile yüzleşmemizi sağlıyor. İlle de 16. yüzyıl Fransa’sındaki iktidar mücadelesini, yozlaşmayı ve mezhep çatışmasını izlemek isteyenlere “Kral Henry”nin senaryosunu öneririz.



16. yüzyılda geçen Alman-Fransa ortak yapımı bir taht mücadelesi ya da dönem filmi diyebiliriz. “Kral Henry” (“Henri 4”, 2010), oyuncularından yönetmenine, kurgucusundan sanat yönetmenine kadar tamamı TV’de çalışmış isimlerden oluşan bir ekibe sahip. Bu durum da filmin bizim “Mahpeyker” (2010) kıvamında bir noktada ‘çiğ’ ve ‘ikinci sınıf’ durmasına yol açıyor.

Çekim sonrası eklenen dublaj ‘yapma’ haline büyük katkıda bulunmuş

Saray tasarımının-efektlerinin hali ya da savaş sahnelerinin orta plan ile halledilme kolaycılığının yanında, ‘dublaj’ gibi konuşan oyuncularla da bütünlenmiş. Bunların yanında sadece iddialı seks sahneleri ile kostüm tasarımlarıyla öne çıkmaya çalışıyor. Ancak onlar da son derece yarıda kalmış işin doğrusu.

Bu durum sinema dünyasından ‘Kraliçe Margot’nun kocası olarak bildiğimiz 4. Henry’nin hikayesini bir şekilde sinema perdesine uygun hale getirmekten yoksun kalmış. Film de zaten Fransa’da minidizi niyetine TV’de gösterilmiş bir proje. ARTE’nin ağıyla da ‘yan ürün’ olarak birkaç önemsiz festivali dolaşıp parasını çıkarmış. 2.5 saatlik süresiyle bu durumu ispatlarken görkemi bırakın ne bir akıcılık, ne bir mizansen, ne de bir oyuncu algısı taşıyor.

Belki tarihi epiklerin arasında “Robin Hood” (2010) ve “Kartal” (“The Eagle”, 2011) gibi ‘gerçekçilik’ iddiası taşıdığı için eleştirdiğimiz eserler vardı yakın zamanda. Ancak halihazırdaki yapıt, onları da aratıyor maalesef. İktidar mücadelesi ve mezhep çatışması üzerine bir şeyler söylemesi beklenirken ‘karton öğeler’den gözünü alamamış gibi. Zira “Kral Henry”nin içindeki her şey yapıştırma duruyor.

FİLMİN NOTU: 2.2

Künye:

Kral Henry (Henri 4)
Yönetmen: Jo Baier
Oyuncular: Julien Boisselier, Armelle Deutsch, Chloé Stefani, Joachim Krol, Andreas Schmidt
Süre: 155 dk.
Yapım Yılı: 2010


KEREM AKÇA’NIN VİZYON FİLMLERİ İÇİN YILDIZ TABLOSU

3 (Drei / Three): 7
40: 6
Akılalmaz (Unthinkable): 2.1
Anneler Günü (Mother’s Day): 2.6
Aşırıcılar (Kari-gurashi no Arietti / The Borrowers): 5
Aşk ve Küller (Blue Valentine): 6
Aşka Son Şans (La Chance de Ma Vie / Second Chance): 3.1
Aşkın Halleri (Le Nom des Gens): 4
Aşkın Sessizliği (Tous Les Soleils / Silence of Love): 2.9
Ateşli Oda (Habitación en Roma / Room in Rome): 7.9
Bir Ayrılık (Jodaeiye Nader az Simin / A Separation): 2.5
Çatı Katı (Loft): 4.5
Çömez (Cherry): 5.5
Dehşet Evi (Secuestrados / Kidnapped): 6.6
Dehşetin Gözleri (Zwart Water / Two Eyes Staring): 3.5
Demir Kapılar (Iron Doors): 4.1
Gördüğüm En Güzel Kadın (La Prima Cosa Bella / The First Beautiful Thing): 5.5
Hangover 2: Felekten Bir Gece Daha (The Hangover: Part II): 5.3
Hanna: 7.9
Harry Potter ve Ölüm Yadigarları: Bölüm 2 (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II): 5.8
İblis (La Possession de Emma Evans): 1.8
İmkansızın Şarkısı (Noruwei no mori / Norwegian Wood): 6.5
İyi Günde Kötü Günde (Love, Wedding, Marriage): 2
Julia’nın Gözleri (Los Ojos de Julia / Julia’s Eyes): 7.5
Kadının Fendi (Made in Dagenham): 3.5
Kaledeki Yalnızlık: 5.2
Kanıma Gir (Let Me In): 4.2
Kara Büyü (Needle): 3
Karayip Korsanları: Gizemli Denizlerde (Pirates of the Carribbean: On Stranger Tides): 5
Kartal (The Eagle): 3.3
Kayıp Hazine (St. Trinian’s 2: The Legend of Fritton’s Gold): 1.2
Kazananlar Kulübü (Win Win): 6
Kiracı (The Resident): 5
Koğuş (The Ward): 7.3
Kung Fu Panda 2: 6.2
Larry Crowne: 4.1
Maymunlar Cehennemi: Başlangıç (Rise of the Planet of the Apes): 3.9
Mutlu Azınlık (Happy Few): 8
Mutluyum, Devam Et (Happythankyoumoreplease): 2.9
Öfkeli Çılgınlık Karamsar Çile: 4.9
Ölüm Odası (Chatroom): 7
Ölümüne Kaçış (Essential Killing): 7
Ömrümüzden Bir Sene (Another Year): 6.5
Özgürlük Yolu (The Way Back): 3
Ruhlar Bölgesi (Insidious): 10
Serseriler (Neds): 6.5
Sevimli Cüceler: Cino ve Jülyet (Gnomeo & Juliet): 4.3
Super 8: 3.5
Şirinler (The Smurfs): 4.1
Tanrılar ve İnsanlar (Des Hommes et des dieux / Of Gods and Men): 1.7
Transformers: Ay’ın Karanlık Yüzü (Transformers: Dark of the Moon): 6
Tuzak (Wrecked): 2.8
Ultra Mega Süper Kahraman (Griff the Invisible): 4
Yağmuru Bile (También la lluvia / Even the Rain): 5.5
Yaşamın Ritmi (Sound of Noise): 6
X-Men: Birinci Sınıf (X-Men: First Class): 6

Not: Yıldızlar, 10 üzerinden verilmektedir.

keremakca@haberturk.com

  • Horrible Bosses
  • Kerem Akça
  • Patrondan Kurtulma Sanatı

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
Kalan karakter : 2000