En iyi 12 yaratık filmi GALERİ

Kerem Akça, sinema tarihinin en iyi yaratık filmlerini seçti

28 Ocak 2012 Cumartesi, 10:00:05Güncelleme: 13:17:24
Onaylanmadı Bu haberi favori listenize eklemek için üyelik girişi yapmalısınız. Üye değilseniz tıklayın.
Habertürk'e facebook veya
twitter hesabınızdan hızlı bağlantı yapabileceğiniz gibi e-posta hesabınızla da  yeni üyelik yapabilirsiniz.
En iyi 12 yaratık filmi GALERİ Sonra Oku

Sinemada daha çok ‘Alien’ (‘Yaratık’) serisi ile bilinen bir alan. Genelde kısa boylu ve tıknaz yaratıkların insan hayatını tehdit edip ‘öteki’ kılığında dehşet salmasına odaklanan bir alt türden bahsediyoruz. Bu hafta yaratık filmi “Karanlıktan Korkma”nın vizyona girmesini fırsat bilerek yedinci sanatta ‘kült’ ve ‘korku-komedi’ kavramlarıyla bağdaştırılan bu konsepte bakış atmak istedim.

keremakca@haberturk.com

“King Kong”un (1933) hem getirdiği efektler hem de bıraktığı iz 40’lı yıllarda ‘canavar’, 50’li yıllarda da ‘yaratık’ tanımını tür sineması sularında fazlaca görmemizi sağladı. Hollywood’un B filmi üretme alanının bir parçası olarak karşımıza çıkan bu durum ‘dışarıdan gelen tehdit’ meselesiyle paralel hareket ediyordu. Genelde de ‘hayvan istilası filmi’, ‘canavar filmi’, ‘uzaylı istilası filmi’ ve ‘yaratık filmi’ gibi akraba alanlarda çapsız ve fantastik ‘öteki’lerin üremesine alan açıyordu. Bunların çoğunluğu “King Kong”un tekniğiyle veya kostüm giymiş insanlarla elimize kült malzeme verdi açıkçası. Hatta ‘double feature’ dediğimiz ‘sinemalarda ucuza üretilmiş iki film gösterme’ düşüncesini doldurup ‘beyaz perde’ eğlencesinin farklılaşmasını da sağladı.

1958’de bu duruma karşı çıkarak efektleri bir kenara iten “Fiend Without a Face” ise ‘görünmezlikten ve enerjiden korku çıkarma’ edasıyla gerçekçi bir yaratık filmi konsepti yarattı. Bu süreç 1970’lerin sonunda David Cronenberg ve Ridley Scott’ın elinde A sınıfına gerçek anlamda sıçramasına kadar uzanınca ise 80’ler ‘masalsı korku-komedi’ konseptini karşılayan yaratık filmleri şölenine dönüştü. Sözünü ettiğimiz eserlerin serileşmesi de sürpriz değildi. Öyle ki ‘canavar filmi’nin ‘tek başlı öteki’sinden ziyade amaç ‘kısa boylu’, ‘cüce kılıklı’ ve ‘şekilsiz’ ‘yaratık ekibi’nin saldırısına odaklanmaktı. Elbette ‘uzaylı yaratıklar’ da ‘şeytanın ürettiği yaratıklar’ da ‘telekinetik güçlerle doğan yaratıklar’ da bu tanımın içine giriyordu.

İşte 2000’lerde de birtakım A tipi kaliteli örnek çıkaran bu alt türün işlevlerine aşağıdan ulaşabilirsiniz. Aşağıdakilere ek olarak serileşen ‘Katil Domatesler’ (‘Killer Tomatoes’), ‘Kanlı Şölen’ (‘Feast’), ‘Leprechaun’ gibi eserlerin ‘iyi’ sıfatından ziyade ‘kült yedekler’ tanımıyla anılması gerektiğini de belirtelim.

 İŞTE EN İYİ 12 YARATIK FİLMİ...