Habertürk
    Takipde Kalın!
      Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin
        Haberler Yaşam HT Cumartesi Kayseri’de Gülşen Adana’da Hadise / Sırma Karasu'nun yazısı

        Sırma KARASU / GAZETE HABERTÜRK-CUMARTESİ

        Elektronik müziğin, globalleşmeyi sağlama projesi olduğu uzun süredir kabul edilmiş bir gerçek. Söz yok, beste yok, içinde herhangi bir kültürel dokunuş yok. Elbette yıllar içinde kendi alt kültürlerini yarattı elektronik müzik, örnek olarak ister apaçi dansını alalım, ister David Guetta’dan Yuksek’e Fransız DJ’leri... Düşününce Türkiye gibi coğrafyalar yüzde 90 yerli repertuvar dinlemeleri nedeniyle eskiden Anglo-Amerikan müzik sektörünün “zor” bölgeleriydi. Yabancı repertuvarın tercih edilmemesinin sebebi, İngilizce bilen nüfusun az olması olarak gösteriliyordu. Ancak büyük plak şirketleri dijital devrime ayak uyduramayınca daha az şarkıyla daha büyük satış oranları yakalamak için müziği tektipleştirip daha az söz ve daha fazla ritim ekledi. Türkiye’de son yıllarda daha fazla yabancı müzik dinleniyor olmasını buna bağlamak mümkün. Bu, Apple Beats 1 Radyo tek bir müzik yayınıyla tüm dünyaya yayın yapadursun, Spotify’ın yeni müzik dinleme haritası dünyanın farklı şehirlerinin müzik zevklerinin pek de aynı olmadığını kanıtlıyor. Spotify’ın oluşturduğu interaktif harita, dinlenen müzikler aracılığıyla toplanan verileri harita üstünden bölgelere ayırarak sunuyor. “Google’ın harita servislerinin müzik zevki için olanı” diye tanımlamak mümkün. Klişe bir tabirle, Barcelona’daki tapasçıdan Kayseri’deki pastırmacıya açıp kim ne dinliyor bakabilirsiniz. Harita 2 haftada bir yenileniyor ki bu Türkiye gibi nitelikli albümün ender çıktığı bir coğrafya için yeterli bir sıklık.

        Sounds of Spotify yani “Spotify’ın sesleri”, ülkemizde henüz olmayan Apple Müzik’in Beats 1 Radyo’sunun Amerika ve İngiltere listelerinden oluşan repertuvarına göre çeşitlilik imkânı sunarak Spotify’ın küresel gücünü kanıtlıyor. Spotify’ın müzik atlasını karıştırırken daha önce duymadığınız bir şarkıyı keşfetme ihtimaliniz daha yüksek.

        İÇ ANADOLU’DAN ÖTESİ YOK

        Haritayı açınca ilk iş Türkiye’yi kontrol ettim. İç Anadolu’dan ötesi yok. Doğru örnekleme yapmak için sadece Spotify aboneliğinin yoğun olduğu iller baz alınmış. Elimize hazır böyle nefis bir veri gelmişken analiz etmemek olmaz. Ege ve Marmara Bölgesi’nden önce İç Anadolu’ya göz attım. Ülkemizin sosyo-kültürel farklılıklarından haberdar olmamızı sağlayacak seçim sonucu dışında veri bulmak güç ne de olsa. Kayseri’de Ceza, Gülşen, Mabel Matiz gibi her şehirde zaten olan sanatçılardan sonra, Riff Cohen’den “Dans Mon Quartier” geliyor. Listede çıkalı çok olmuş şarkılar da var; Ahmet Kaya’dan “Kum Gibi” ve “Söyle”, Teoman’dan “Bana Öyle Bakma” ve Duman’dan “Senden Daha Güzel”. Kaliteli müziğin raf ömrü senelerce sürüyor işte...

        LİSTE HEP AYNI İSİMLERDEN OLUŞUYOR

        Sakarya’da Riff Cohen’e ek olarak, Baby Brown’dan “Oriental Poison” şarkısı da var, eskilerden yine bolca Duman şarkısı ve Hande Yener’den “Ya, Ya, Ya” var. Sakarya Hande Yener’den vazgeçememiş. İçindeki bizden melodiler nedeniyle Konya da “Oriental Poison” şarkısından nasibini almış, listede bir iki yabancı şarkı ve yine Duman var. Adana’da hemen hemen aynı şarkılarla giderken, bir anda Müslüm Gürses “Hangimiz Sevmedik” ile farkını göstermiş. Anlaşılan Adanalılar bol acı yiyor ve aşk acısı çekiyor. Liste küçük oynamalar dışında neredeyse hep aynı isimlerden oluşuyor. Spotify kullanıcılarının genç yaşta olduğunu unutmamak lazım elbette. Her fırsatta 90’lar popunu öven gençliğin bu şarkıları en azından Spotify’dan dinlemiyor olması da enteresan....

        GÜNÜN ÖNEMLİ MANŞETLERİ