HABERTÜRK Gazetesi yazarlarının köşeleri, saat 9:00'dan itibaren güncellenmektedir.
Mehmet Açar

Mehmet Açar

[javascript protected email address]

Nasıl yönetmen olunur?

16 Mart 2009 Pazartesi, 11:35:56Güncelleme: 11:35:56

SON günlerde sıklıkla duyduğum soru malum:
"Güneşi Gör düm, nasıl bir  film?" Cevabı olumlu olunca  hemen ikinci soru geliyor:
"Mahsun Kırmızıgül'ü gerçekten  bu filmi kendisi mi çekmiş?" Kendi imzasıyla çıkan her iki filmin de temel anlatım sorunlarını aşmış, belirli bir tarza ait olduğunu söylediğimizde ise "Yönetmenlik nasıl bir şey, her isteyen yönetmen olabilir mi?" gibi başka sorular geliyor.
  Evet, eğer bir yapımcı bulunursa herkes film yönetebilir. Ama önce şu aşağıdaki koşulların oluşturulması gerekiyor.
  ■ Her şeyden önce sizi asla yarı yolda bırakmayacak, profesyonelce yazılmış, sağlam bir senaryo gerekli.
  ■ İşinin ustası bir yönetmen yardımcısı olmadan hiçbir şey olmaz. Onunla beraber film grameri kurallarına göre bir çekim senaryosu hazırlarsanız, hem montaj aşamasında ortaya çıkabilecek sorunları önceden çözmüş hem de çekimlere hazırlıklı gelmiş olursunuz.
  ■ Film grameri kurallarını çok iyi bilen, aks atlama gibi birtakım temel anlatım hatalarını engelleyecek tecrübeli bir görüntü yönetmeni ve kamera ekibi olmadan zaten kimse film çekmiyor. Onların görevi senaryodaki bütün planların doğru ve aksaksız bir biçimde çekilmesi...
  ■ Çekimlerden sonra da bütün diğer yönetmenler gibi siz de profesyonel bir montaj ve miksaj ustasıyla çalışırsanız, iş tamamdır.
  Özetle herkes film yönetebilir ve söz-konusu film pazarlanabilecek bir ürün haline gelebilir. Ama vurgulamakta fayda var: Herkes senaryo yazamaz. İyi bir film hikâyeniz olabilir ama senaryo yazmak bir uzmanlık işidir.
  Birinci yönetmen yardımcılığı da ciddi bir tecrübe ve bilgi işidir. Dört yıl sinema okumuş bir öğrenci bile tecrübe kazanmadan bu işi yapamaz.
  Görüntü yönetmeni olmak için de yıllar gerekir. Çekimin merkezidir görüntü yönetmeni, hem kamera hem de ışık ekibi direkt ona bağlıdır.
  Montaj ve miksaj ise açıkçası sihirbazlık gibi bir iştir. Onları ilk kez çalışırken görenler hayranlık duymaktan kendilerini alıkoyamazlar.
  Sinema endüstrisini bu isimsiz kahramanlar ayakta tutarlar. Kimse onlarsız film çekemez. Ama yönetmen olmadan da hiçbir şey olmaz!
  Yönetmenlik bir vizyon işidir. Anlatacak bir hikâyeniz ve yukardaki koşulları oluşturacak maddi, manevi gücünüz varsa, liderlik yapmayı da biliyorsanız, hodri meydan. Herkes yönetmen olabilir...
  Okullu ya da alaylı olmanız dahi gerekmez. Zaten kimse size yönetmen olmayı öğretemez.
  Mesela Quentin Tarantino. Ne okullu ne de alaylıydı. Yukarda saydığım koşulları oluşturdu ve ilk filmini çekti. Bugün dünyanın en iyi yönetmenlerinden biri olarak anılıyor.
  Özetle önemli olan, bir sinema vizyonunuzun ve söyleyecek sözünüzün olmasıdır.

 

Diğer Yazıları

Süper hortumun peşinde

  • Yayın Tarihi: 22/08/14 09:27
  • [javascript protected email address]
Bir yanda fırtınayla dağılan bir aile, diğer yanda "süper hortum"un peşinde koşan bir ekip... Felaket filmlerinden hoşlananlara seslenen "Fırtınanın İçinde" (Into the Storm) bilhassa hortum sahnelerindeki başarılı özel efektleriyle öne çıkıyor HOLLYWOOD...
Devamını Oku

‘Melekler’e gençlik aşısı

  • Yayın Tarihi: 17/08/14 09:32
  • [javascript protected email address]
SEKSENLI yılların testosteron saçan, terli, derbeder ve sert aksiyon kahramanlarını bir araya getiren 2010 yapımı "Cehennem Melekleri"nin, gişelerde gösterdiği başarı bizi üçüncü filme kadar getirdi. Sylvester Stallone'nin yönettiği ilk film, 80'lerin...
Devamını Oku

‘Melekler’e gençlik aşısı

  • Yayın Tarihi: 17/08/14 09:32
  • [javascript protected email address]
SEKSENLI yılların testosteron saçan, terli, derbeder ve sert aksiyon kahramanlarını bir araya getiren 2010 yapımı "Cehennem Melekleri"nin, gişelerde gösterdiği başarı bizi üçüncü filme kadar getirdi. Sylvester Stallone'nin yönettiği ilk film, 80'lerin...
Devamını Oku

Robin Williams en iyi filmleri

  • Yayın Tarihi: 17/08/14 10:30
  • [javascript protected email address]
Geçtiğimiz hafta kaybettiğimiz Robin Williams'ın filmografisine şöyle bir bakmak dahi onun ne kadar verimli bir oyuncu olduğunu ispatlıyor. En iyi 10 filmi ise mesleğindeki en verimli dönemini 80'lerin sonu ile 90'lı yıllarda yaşadığını gösteriyor Ölü...
Devamını Oku

HERKESiN CANAVARI KENDiNE

  • Yayın Tarihi: 15/08/14 09:41
  • [javascript protected email address]
Jennifer Kent'in yazıp yönettiği "Karabasan" (The Babadook) tanıdık bir gerilim filmi gibi başlasa da farklı yollara sapıyor. Oğlunu tek başına büyüten bir annenin Babadook adlı canavarla mücadelesini anlatan film, sembolik anlamlarıyla dikkat...
Devamını Oku
Tüm Yazıları