Son Dakika
23.02.2018 - 03:44 | Güncelleme:

Mesele yazılıp söylenenler değil, fetva müessesesidir

 

ÖNCEKİ gün Nurettin Yıldız’ın “asansör fetvası”ndan bahsettim, “Fetvalar, gelen sorulara dinî kurallar doğrultusunda verilen cevaplardır” dedim, bir soru üzerine verilen asansör fetvasındaki “halvet” ifadesinin dinî bir kavram olduğunu söyledim ve “Fetvadaki hükmü beğenip beğenmemek yahut benimseyip benimsemek size ait bir meseledir” diye yazdım.

Gazetedeki oda komşum, arkadaşım ve dostum Fatih Altaylı dün köşesinde Nurettin Yıldız’ın uyku, yatak ve yorgandan bahsettiği bir başka açıklamasını gündeme getirip bana, “Battaniyeden tahrik oluyor musun Murat?” diye sordu. Her meseleyi abartıp tıklama vasıtası yapmaya ziyadesi ile meraklı internet medyası durur mu? Hepsine gün doğdu ve Fatih’in yazısını hemen “Altaylı’dan sert cevap”, “Bardakçı’yı fena susturdu”, “Vurdu”, “Kırdı”, “Oturttu” gibisinden slogan başlıklarla naklettiler.

KİMSENİN AVUKATI DEĞİLİM!

Önce, sosyal medyada “Bardakçı, Nurettin Yıldız’ın avukatlığına soyundu” gibisinden düşünce tembelliği misali yorumlara yahut “Yıldız’ı savunmak için aldığı talimatı yerine getirdi” şeklindeki zihnî tuhaflık eseri iddialara karşı ifade edeyim: Nurettin Yıldız ile hiç teşerrüf etmedim, yani tanışmadım, sadece tek bir defa telefonda bir-iki dakikalığına konuşmuşluğumuz var, o kadar... Ama birçok kişinin yazılarını ve konuşmalarını takip ettiğim gibi onu da okuyorum, dinliyorum, fakat avukatlığına falan kalkışmıyorum, sadece geçmişi asırlar öncesine dayanan ve şimdi bazı kesimlerde hedef haline getirilen fetva geleneğinden sözediyorum. Yani gündemimde Nurettin Yıldız’ın sözleri değil, “fetva müessesesi” var.

Şimdi, “İz’an şart olan bir haslettir ama bilgi ile daha da mükemmelleşir” dedikten sonra, aziz dostum Fatih’in bana sorduğu soruların bazılarına cevap vereyim:

“Fetva” başka, “görüş beyanı” yahut “tavsiye” başkadır Fatihciğim! Nurettin Yıldız’ın “İyice yorgun düşüp yatağa yatar yatmaz uyuyacak hale gelmeden sakın ha yatağa girmeyin. Yattığınızda hemen uyumazsanız yatak, yorgan, battaniye şehvet uyandırabilir” şeklindeki ifadeleri fetva değil tavsiyedir, bu sözlerin dinî boyutu yoktur, bir üniversite öğrencisinin “Şehvet baskısından kurtulamıyorum, ne yapmam lâzım?” şeklindeki sorusuna verilmiş cevaptır. Açıkçası benim de pek katılmadığım bu şahsî kanaati “İslâmî yorum” zannetmek hatâdır, kaldı ki internet siteleri aslı uzun olan konuşmanın sadece kırk saniyelik kısmını cımbızlayarak kullanmışlardır!

Fatih bana hitaben “Eğer dediğin gibi fetvacılar önemli bir hizmet yapıyorlarsa ve Müslümanlar da bunu dinleyip yaşamlarını ona göre organize ediyorlarsa bu beyefendilere ben sorayım” diyor ve soruyor: “Sayın fetvacıbaşı, çocuk yaştaki kızları taciz etmek caiz midir?”, “Fiziken daha güçsüz diye bir kadına şiddet uygulamak, erkek kulun hakkı mıdır?”...

DEVLET BEY’DEN ÇOK ÖNCE

Nurettin Yıldız bu hususlarda çok daha önceden fetva vermiş Fatihciğim. İlk sorunun cevabını “Küçük çocuğa taciz, normal zinadan daha ağır bir suçtur. Ölüm cezasının bile takdir edilebileceği bir suç olarak karar merciine bırakılmıştır” diye cevaplamış, yani “yağlı urgan”ı Devlet Bahçeli’den birkaç sene önce gündeme getirmiş; diğer soruya da “Kimsenin kimseye şiddet uygulaması caiz değildir ki, erkeğin eşine uygulaması caiz olsun. Şiddet zulümdür, zulüm haramdır” fetvasını veriyor.

Yani sorulmuş, cevabını vermiş ama basınımız ya gözünden kaçtığı yahut bahane yapamayacağı için yazmamış!

Nurettin Yıldız’ın Fatih’in dünkü yazısında sorduğu diğer sorulara önceden verdiği cevapları bulmayı da artık bu bahsin meraklılarına bırakıyorum ama hatırlatayım:

Tekrar söyleyeyim: Fetvalardaki hükmü beğenip beğenmemek yahut benimseyip benimsemek size kalmıştır ama şahsî kanaatin “fetva” olduğunu zannetmek yanlıştır!

Mevcut fetvalara rağmen bazı sapıkların mel’anetlerine devam etmeleri ise dinin hatâsı falan değil, o kişilerin cibilliyetleridir ve aynı dert Vatikan’ın bünyesini de kemirmektedir!

İşin tuhaf tarafı, gazetelerde Güzin Abla yahut Haydar Dümen gibi psikolojik desteği andıran tavsiyelerde bulunanlara yollanan akla gelmesi bile zor sorular ile verilen cevapların “normal” kabul edilip fetva yahut dinî tavsiyelerin bugün “tuhaf” karşılanır olmasıdır.

Unutmayalım: Kimliği “Türk” ve “Müslüman” olan bir memlekette yaşıyoruz; bin küsur senedir hocalardan fikir alınıyor ama bu toprakların kültüründen ve âdetlerinden bir türlü haberdar olamayan basınımız fetvaları yahut verilen cevapları takdir buyurmuyor diye millet sormaktan vazgeçmeyecek, bundan böyle de soracaktır!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 16 Mart 2018 Cuma 17:17
    Helal olsun .Anlarlarsa Murat bey çok güzel izah etmiş
  • Misafir 14 Mart 2018 Çarşamba 14:35
    Allah senden razı olsun. Şu anki mesele sütten ağzı yanıp yoğurtu üfleyerek yeme meselesi. Allahı ve onun kurallarını insanlara anlatanların düşmanı çok olur.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 17:12
    Tebrikler Sayin Bardakci. Helal olsun.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 16:55
    Agzına sağlık agabey. Anlaşılır ve güzel bir şekilde açıklamıssın umarım bu mevzu da kafası karışık olanlara faydalı ollur.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 16:31
    Tebrikler guzel abicim derdi ahiret olanla olmayanin fikride zikride bir olmaz zaten olup olmamasininda bize bir zarari olmaz lakin burda biz golu kendi(miz bildigimiz kisilerce) kalemize atiyoruz.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 16:11
    Murat diye yazılır. Adamın dibi diye okunur. Bir mesele ancak bukadar güzel anlatılabilirdi. kalemine yüreğine sağlık murat hocam.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 15:07
    Tek kelimeyle ADAMSIN Murat hocam...
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 15:04
    Aziz Murat Hocam, hakikaten görüşleriniz o kadar adil ve güzel ki ALLAh razı olsun. cumhurbaşkanı ve başbakan bile anlayamadı hocayı maalesef. aslında anladılar da sözde modern kesimin oylarına talip olmak için üzerine gittiler Nureddin Hocanın. Senin gibi adil abilerimiz dile getirdi gerçeği yalnızca. Senin gibi basiretleri abilerimizin gazetecilerimizin sayısını artırsın ALLAH.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 14:59
    :clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap:
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 14:40
    Aslanlar gibi özetlemişsin. Tebrik ederim. Dindarların bile bu kadar özgüveni yoktur şu meselede.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 14:14
    Memleketin sizin gibi gerçek aydınlara ihtiyacı var.sen çok yaşa Murat Bardakçı
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 13:35
    Allah razi olsun Murat bey.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 13:31
    Syn Murat Bardakci yureğinize kaleminize saglik Daha guzel hi aciklama yapilamazdi
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 12:49
    Kalemine sağlık
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 11:50
    Tebrikler, kolay degildi bunlari yazmak. Hakkaniyet budur.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 11:34
    çok güzel bir yazı ve açıklama olmuş. Allah razı olsun.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 10:37
    Eline diline sağlık. Bunların amaçlaırnın ne olduğu belli oluyor işte.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 10:27
    teşekkürler çok güzel bir açıklama olmuş :thumbsup:
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 07:54
    Murat bey Ağzınıza yüreğinize sağlık.
  • Misafir 11 Mart 2018 Pazar 00:33
    Allah razı olsun...
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 16:16
    mert adamsınız helal olsun..
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 14:41
    Evet murat bey güzel izahat olmuş.Keşke din ile ilişkisi olanlarda sorulan soruların maksadını,verilecek cevabın sonuçlarını öngörebilseler.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 11:41
    aklıyla konuşan insan olarak gayet nezih bir yazı olmuş muray bey, çok teşekkürler...
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 11:27
    tşkler güzel yazı
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:22
    helal olsun, kalemine sağlık sayın murat bardakçı.
  • Misafir 08 Mart 2018 Perşembe 14:54
    Doğru dediniz
  • Misafir 06 Mart 2018 Salı 14:05
    Yazınız ortamı yumuşatmak için yazılımış gayet güzel, öncelikle tebrik ederim. Toplumumuz zamanla dini yaşamdan uzaklaşıyor ve daha kötüsü uzaklaştıkça da (hacıya hocaya cemaaetlere) v.s dini argümanlara karşı bir önyargı hatta daha kötü bir bakış açısıyla bakıyor. Bunu sağlayan birçok neden var elbette ama en büyük etken de saygı değer BASINIMIZ!
  • Misafir 04 Mart 2018 Pazar 10:51
    super aciklama olmus
  • Misafir 01 Mart 2018 Perşembe 15:07
    ilk defa takdirimi kazandın helal olsun Müslümanların yanında durdukça onlarda senin yanında durur iki dünyadada kazanırsın
  • Misafir 28 Şubat 2018 Çarşamba 15:39
    Murat bey, akil adamın örneği bir yazı kaleme almışsınız, tebrikler.
  • Misafir 26 Şubat 2018 Pazartesi 11:04
    Hangi unlu filosoftu bilmiyorum ama, begendigim guzel lafi var: Bir kisi her konudan anliyorsa, hic birsey anlamiyor demektir.
  • Misafir 26 Şubat 2018 Pazartesi 09:24
    Murat Bey kabul edin siz bu Asonsör meselesinde fena cuvalladiniz..Sayin Fatih Altayli da firsattan istifade edip gazeteciligini konusturdu toplumun hassas oldugu bu konuyu cok güzel lehine cevirdi ve kolay yoldan kazanani oldu.saygilar..
  • Misafir 26 Şubat 2018 Pazartesi 09:19
    Tebrik ederim. Olaya hakkaniyet ölçüsüyle nasıl bakılır göstermiş oldunuz. Kaleminize, yüreğinize sağlık.
  • Misafir 26 Şubat 2018 Pazartesi 09:18
    Vallahi bravo Murat bey hakkınızdaki eleştirileri değil övgüleri yazan bir ekibiniz var çok şanslısınız. Bu yazım da nasıl olsa yayınlanmayacak ama Nurettin Yıldız nasıl fetva verebilecek bir makam olabiliyor anlayamadım bu hocanın özelliği nedir onu da anlatabilir misiniz bir yazınızda, rica etsem.
  • Misafir 25 Şubat 2018 Pazar 14:51
    Tarihin arka odasini istiyoruz artik bu keyfiyetten ve normal bi is olmaktan cikip sizin milli bi sorumlulugunuzdur bence
  • Misafir 25 Şubat 2018 Pazar 12:14
    Bende merak edip araştırdım Asansör konusu ile ilgili Nurettin Yıldız'a ait olan video 5 yıl önce resmi youtube kanalında yayınlanmış. Bugün sanki yeni bu fetva verilmiş gibi gündeme getirmeleride tuhaf.
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 17:15
    Murat Bey varolun. Bu kadar mı güzel yaklaşılır meseleye. Keşke sizin anlayışınıza herkes sahip olsa da bunca anlamsız münakaşalar son bulsa.
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 17:09
    İşte budur. Adil yaklaşım !
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 15:25
    Sosyal medya paylaşımı değerindeki köşe yazılarına ciddi cevaplar vermek gerçekten bayağı bir iş
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 15:20
    harika olmuş, emeğinize sağlık
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 14:49
    elinize sağlık. güzell.
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 13:31
    Acik ve net bir yazi (anlamak isteyene),tebrikler Murat bey.
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 13:13
    MURAT BEY TEBRİK EDİYORUM SİZİ.YAZILARINIZI TAKİP EDİYORUM.TARAFSIZ ADİL BİR ŞEKİLDE OLAYLARI YORUMLUYORSUNUZ.ALLAH SİZDEN RAZI OLSUN
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 12:44
    Tebrikler çok güzel bir yazi kaleme aldiniz.
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 12:39
    dogru soz soylemissin murat bardakci bey..Allah istimaketinizi guzellestirsin isabetinizi arttirsin
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 12:28
    üstadım,fevkalade bir açıklama ve şiddetli şamar gibi cevap.başarılar.....
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 12:21
    tebrikler
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 12:08
    Bin küsur senedir hocalardan fikir alınması bir işe yarasaydı Osmanlı batmazdı.
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 11:45
    doğru söze ne denir
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 11:03
    tamam haklisin ama türkiye bunlari anlayamayacak kadar batililasmistir o yüzden bazin tepkiler cok garip olabiliyor
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 10:45
    murat bey sizi ekranlarda görmek istiyoruz özledil sizi :pray::pray:
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 10:33
    tebrik ederim sayın abim. allah seni doğruluktan ayırmasın
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 10:21
    gerçekten son yıllarda okudugumuz muazzam yazılardan bir tanesi.kitap gibi olmuş.
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 09:17
    Eline Koluna SağlıkiTeşekkür Ediyoruz.Özgür Adam
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 17:31
    Çok güzel yazmışsınız murat bey elinize sağlık
  • Misafir 24 Şubat 2018 Cumartesi 13:38
    Doğrusu bir çok konuda aynı düşüncede olmazsam da çok güzel beyan etmişsiniz Murat Hoca, tabi anlayana ...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 17:20
    Süper
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 17:18
    eline koluna sağlık,gerçek aydın görmek isteyen Murat beye buyrun.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 17:12
    Murat ve mürid aynı kökten mi gelmektedir?
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:46
    kalemin silahtan daha etkili olduğunu bir kez daha gösteren bir yazı .. tebrik ediyorum
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:46
    Hocam kalemine ve ağzına sağlık Fatih bey belki okuyunca anlar...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:44
    Harikasın sayın Bardakçı. Hakkaniyetli tavrın takdire şayan. Hangi siyasi görüş olursa olsun önemli değil. Esas konu "siyasileştirme" hareketidir. Her noktadan siyasi gündem devşirmeye çalışan oldukça "terminoloji" sadece hissedilen anlam olarak kalacak gibi görünüyor.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:43
    adamın hası
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:43
    adamsın bardakçı
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:36
    ihyayi gazete gibi okuruz diyen Nurettin Yıldıza itibar etmiyorum bir yüksek islam hukukçusu olarak. dayak zulümdür fetvası da genel kullanımda yanlış zira had denen bişey var. Terbiye hakkı yargıtayda bile kabul görmüş. Murat bey ilmi yazı diğer taraf kişisel ilmi olmayan görüşler
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:24
    Misafir Kalemine saglik efsane yazilar oldu.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:23
    Kalemine saglik efsane yazilar oldu
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:19
    Yazıyı okurken nasıl bittiğini anlamadım bile,murat bardakçının değerini bir kez daha anladım, teşekkürler sayın bardakçı
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:17
    İşte Gerçek Alim ve anlayana ufuk açacak cevaplar, biz ziyadesiyle faydalandık Murat bey , elinize sağlık. Lakin bazı kesimlerin anlayacağını sanmıyorum niye çünki niyet hayırlı değil
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:05
    harikasın, daha açık olamazdı. düşüncelerini insanlara göre değil de gerçeklere göre her ortamda söyleyen nadir kişiler arasındasın.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:03
    Helal olsun, hakkaniyetli ve adaletli bir yazı.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:01
    Murat Bardakçı gibi bir şahsiyete sahip olduğumuz için çok sanşlıyız...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:57
    bütün kuvvetimle sizi şiddetle alkışlıyorum
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:54
    ŞU TARİHİN ARKA ODASINI BAŞLAT ARTIK YA YETER BU KADAR TRİP. BEĞENMEYEN İZLEMESİN. BİZİ ÇUKUR TARİHE MAHKUM ETME MURAT BEY
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:51
    harika ya tebrikler
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:47
    Nurettin Bey'in bazı videolarını izlemiştim.Çok güzel bazı yorumları olduğu gibi,aşırı yoz yorumları beni çok şaşırtmıştı...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:42
    Murat bey, ellerinize sağlık. Anlaşılan Fatih bey Nureddin Yıldız'ın söylemlerinin tamamından uzak kalmış.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:39
    murat bey iki yazıdır . N.YILDIZ savunması yaptınız. Olabilir.Bunu da sormak hakımız. sizde hocaya bir sorun. hırsızlıkla, yolsuzlukla, adam kayırmayla, kendi yandaşlarını işe almayla, işle ilgili haberleri yanlızca kendi taraflarına haber vermenin ahlaksızlığıyla ilgilide fetva verebilirmi. öyle ahlaksızlık sadece fiziki olan değildir. umarım bu yorumuda habertürk yayımlar.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:34
    valla kım nederse desın sayın bardakçı bu ulkeye tarıhını sız öğretıp sevdırdınız inşallah dınlerının detaylarınıda bu vesıleyle oğretırsınız
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:32
    her fikri okumak lazım.ancak o zaman doğruya en yakını en doğru tavırla bulabiliriz.. ilim sahibi insanların ellerinden öperim..
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:31
    Sn Bardakçı, dinde "fetva" diye birşey olmaz. Din ile ilgili bilgi edinmek isteyen Allah ın isteklerini ve verdiği bilgilerin yazılı olduğu kutsal kitabımız Kuran-ı Kerim i okur ve doğruyu yanlışı öğrenir. Oradan okuduğunu anlayamayan zavallılar da Allah ın verdiği aklı kullanamadıklarından anlayamıyorlardır. Yada akıl kullanmama tembelliğini yapıyorlardır ki onun çok daha vahim sonuçlarını öte tarafta anlayacaklardır.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:55
    Tebrikler Murat Bey; Yine ilmin ve arastirmanin insafini konusturdunuz. Ancak bu hocalarin unuttuklari bir sey var: Sohret afettir. Her konusmanizi internete koymakla ne elde edeceksiniz ki?
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:55
    Bu satırları yazan parmakların olduğu el öpülür .... Çok teşekkür ediyorum....Allah razı olsun...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:52
    Son zamanlarda ilahiyatçılara ve dini gruplara bilinlçli saldırılar gerçekleştiriyor ve işin tuhafı diyanetin buna sessiz kalması!:clap::clap::clap:
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:49
    Hocamız kendine yakışır bir ağırlılıkta olayı açıklamış. Kalemine sağlık ömrüne bereket dilerim.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:41
    Elinize sağlık.. "Fetva" ile "şahsi hüküm" ayrımını yapamayanlar da bir zahmet yazı yazmayı bıraksın. hatta lütfen ve ısrarla diliyorum bunu..
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:34
    “Hangi devirde yaşıyoruz? Böyle hüküm mü olur? Bugün asansör de tartışma konusu yapılır mı?” çizgisine getirmek en basit ifadesi ile hem saçmalamak, hem de dinî kurallara hakarettir! Bir öyle bir böylesiniz
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:30
    bu konu daha iyi açıklanamaz bence. yine de anlamak istemeyen insanlar için yine yapıcak bir şey yok malesef.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:26
    Allah Razi olsun Murat Bey
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:20
    Kaleminize sağlık Murat Bey.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:20
    Konuyu çok güzel açıklamışsınız. Kaleminize sağlık.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:17
    Murat bey yaklaşık kırk yıl kadar önce merhum babanızın tercüman gazetesindeki yazılarının tiryakisiydim,sizin yazılarınızıda zaman zaman okumaktayım son iki yazınız fevkalade doğru ve yerinde tesbitler içeriyor sizi tebrik ediyor ve acizane size teşekkür ediyorum varolun.Atalar boşuna söylememiş : ot kökünün üzerine biter diye,sağlıcakla kalın.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:11
    Allah razi olsun.....
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 13:55
    ?
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 13:26
    Son 2 yaziniz da harikaydi tebrik ederim.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 13:20
    Kaleminize sağlık.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 13:15
    Herkes kendi işini yapsın.Bu denli sorular gerçek müslümanın aklına gelmez bile...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 13:12
    Güzel devam
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 13:11
    Murat bey dediğiniz gibi bu ülkenin kültürünü bilmeyenler köşe yazarı olmuş. Onların aldığı anglosakson eğitimin yanında hiç değilse bir parça islami ve bir parça yerel halkımızın kültürünü , geleneklerini öğrenebilselerdi. Kendilerini batıya açarken doğuya da bakabilselerdi , siz de bugün bunlara açıklama yapmakla uğraşmayacaktınız.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:55
    CEVAP BUDUR CEVABI ANLAMAKTA AYRI BİR KÜLTÜR İSTER
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:46
    Sayin Bardakci, Bu Tipler ortaya cikip soru sordurup vatandasin aklini karistiriyorlar!Ne zamandan beri tuzaklar cevap veya tavsiye oldu.Sehvet sorusunun dinle ne alakasi var, Pisikologa gitmesi lazim ama illa fetva verecek ya sacmalamis, Hülasa, zaten kafa karisikligi icin bilincli her türlü manevra yapilirken sizin de suyu bulandirmaniz beni hayretler icinde birakti, Allah Türkiye Cumhuriyeti vatandaslarinin yardimcisi olsun, Vesselam
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:32
    Allah Hak yoldan ayırmasın yüreğiniz sağlık Hayırlı cumalar..
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:31
    İslam alimlerinin meselelere verdikleri fetvaları, görüşleri en çok eleştiren, burun kıvırıp dalga geçenler İslami bir yapısı, düşüncesi, yaşantısı olmayanlar. Güya akılları sıra hocalar üzerinden İslamiyeti eleştiriyorlar. Adam ataistim diyor kafasına göre yaşıyor, kalkıyor İslam alimlerinin görüşleriyle dalga geçmek için sözüm ona fikir beyan ediyor. Yahu senin gibi bir herifin sözünün fikrinin müslümanlar arasında itibarı olurmu sanıyorsun. Yalancı dünyanızda kendini kandırır, çamurunda debelenir durursun... Teşekkürler tarihi sevdiren Murat Bardakçı...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:28
    Mukemmel cevap
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:28
    DİLİNE SAĞLIK
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:27
    yorumlara bakıyorum haklı olarak hep olumlu yorumlar verilmiş. kalemine sağlık Murat Bey in. ama dine dil uzatmayı sevenler hep yorumlara dislike vermiş. bu kişiler eğer kendilerini murat bey den yada burada yorum yapan arkadaşlardan daha haklı görüyorlarsa lütfen yorum yapsınlarda bizim bu kadar beğendiğimiz bu yazıda ne eksimiş öğrenelim...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:22
    O zamanın din bilginleri gök kubbenin altında bulunan din bilginlerinin en kötüsüdür. Fitne onlardan çıkar ve onlara döner. (Hadis)
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:20
    Çok ilmi bir cevap olmuş tebrik ediyorum. Siz üzerinize düşen görevi yerine getirdiniz mükafatını Allah verecektir ins.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:08
    Adamsin o kadar
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 12:01
    :clap::clap::clap::clap::clap::thumbsup:
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:58
    Murat Bey Allah razı olsun sizden ve sizingibi düşünenlerden
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:56
    Tebrik ederim Murat bey,çok güzel izah etmişsiniz. Siz rahat olun.Bu millet sizi ve sizin gibileride çok iyi bilir, oda komşunuz ve oda tv gibi karın ağrısı olanları da iyi bilir. Saygılar.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:55
    HARİKASIN,SÜPERSİN MURAT BEY!
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:45
    Ağzınıza sağlık Murat abi
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:45
    SİZİ YETİŞTİREN ANNE VE BABAYA ALLAH CEMALİNİ SEYRETMEYİ NASİP ETSİN....TABİİ SİZE DE .....
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:43
    Fatih beyi sizi de takip ederim,fatih beyin düşüncelerinin tam tersi ( dini konularda ve siyasette) düşünceye sahibim.Ancak yinede bir çok konudaki görüşlerini takdir ederim.Ama iş islam olunca galiba biraz daha önyargılardan uzak ve birazdaha anlamaya çalışmak gerekiyor
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:42
    Dünkü yazızını da bugünkü yazınızıda okudum çok beğendim anlamak isteyene gayet yeterli
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:42
    Bravo Murat bey çok güzel açıklamışsınız
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:39
    Ellerinden öpüyorum. Dımağın dert görmesin hocam.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:38
    Teşekkürler Murat bey.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:33
    Altaylı'nın esas derdi daha fazla tıklanarak gündem olmak gibi geldi bana
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:31
    Murat Bey ağzınıza ve kaleminize sağlık, güzel bir yazı olmuş.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:21
    Allah senden razı olsun Murat bey. Rabbim sana ve bana islam üzere imanla ölmeyi ve cennette olmayı nasib etsin(amin)
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:17
    Fatih Altaylı'ya verilebilecek en güzel cevap.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:14
    Müthiş ve kapsamlı bir cevap ama anlayana.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:10
    Nisa 34, Tevbe 5 bunları bir oku bakalım....
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:08
    Bir cevap bu kadar guzel , yerinde ve seviyeli olabilir Bundan sonra elimden geldigince tum yazilarinizi takip edecegim
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:07
    Hocam çok teşekkürler! Basit bir mantık yürütme yeteneğinden mahrum insanlara bile o kadar nezaketle ve sabırla cevap veriyorsunuz ki... Bu tavrınız hepimize örnek olmalı.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:05
    Harika bir yazı..Basınımız ve bazı köşe yazarları ısrarla değerlerimizi istismar ediyorlar, bu yüzyılda bazı yaklaşımları eski ve hükümsüz değerler olarak sunma eğilimlerinden asla vazgeçmiyorlar..
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:04
    Allah razı olsun Murat bey
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:04
    Murat bey öncelikle teşekkür ederim yazınız için.Medya sektörünün ne olduğunu anlamayanlar olduğu gibi çoğuda öyle sanırım ama yinede bazı şeylerin farkında olan bir tarafta var.Amaçları gündem oluşturmak milleti bir birine düşürmek.Bunu kasten yapıyorlar bence çünki yapacakları haber kalmadıkları için gündem oluşturma ve oyalama taktiği peşinde ama bunun en çok karşı güruh tarafından abarta abarta haber yaptıkları belli.Onlara sorsan aydın adı altın geçinen aciz ve kin,nefretlerini dökmekteler.Haberin kaynağını veren yok,ya da keserek haber yapmaları bu güruhun işi sadece.Ben bunları hep görmekten bıktım ve artık midem bulanıyor.Haberi tamamıyla yayınlamayıp kendi düşüncülerini millete empoze etme peşindeler ve buna hala inan insanlarımız var.Bu insanlar yüzünden Türkiye tarihinin her döneminde kargaşa ve parçalanma yaşanmıştır.Ama bizim millet tarihini iyi bilmediği için ne yaptıklarınında farkında değilller.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:04
    Tesekkür ederiz Murat Bey. Çok guzel açıklamışsınız.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 11:01
    Bardakçının kalemi yeterli cevabı vermiş...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:58
    murat bey siz tebrik ediyorum fatih bey herzamanki gibi sokakta konuşulan algı soruları sormuş cevabınız net yolunuz boyleolsun
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:55
    Sevgili Murat bey, Tarihin Arka Odası isimli eski programınızda sizin konumlarınızın sözünü kesmeniz bende size karşı bir antipati oluşturdu. Lakin dini bigi sahibi olduğu bilinen insanlar bile sizin kadar bu konuya tatmin edici cevap veremedi. Size karşı olan düşüncelerim artık olumlu. Teşekkürler...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:46
    ağzına sağlık
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:45
    Murat Bey gayet anlaşılır şekilde izah etmişsiniz. İnşallah sizi uzun yıllar daha okuruz.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:38
    Bence fatih altaylı da bunu çok iyi biliyor bir erkek ile bir bayanın aynı dar bir alanda bulunmamasını ama işine gelmiyor.işine gelmemesini biz normal karşılarız ama bunu çok çağdaş dışı olarak göstermek ne kadar çağdaş olduğunu gösterir ben ce çok doğru aynı yerde olmaması lazım
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:34
    Açıklayıcı ve anlaşılır ...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:31
    mükemmel bir yazı sizin gibi Aydın ve Münevver yazarımızın cevabı da seveyeli ve kaliteli oluyor aynı şeyi maalesef altaylı için söyleyemeyeceğim,Altaylı o kadar prof. yazar alim programına davet etti muhatap oldu ama bir türlü kendini seviye ve üslubunu geliştiremedi
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:30
    murat bey ağzınıza sağlık, bu kadr güzel anlatılabilirdi tabiki anlayana.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:30
    Süper yazı olmuş Murat bey
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:26
    Ne kadar doğru, açıklayıcı, bilgilendirici bir yazı. Teşekkürler Murat bey, basınımızla ilgili tesbitiniz için de ayrıca teşekkürler..
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:17
    Teşekkürler Murat bey
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:16
    Tebrikler Murat bey guzel yazı...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:11
    Öküzün altında buzağı aramak milli sporumuz Murat Bey.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 10:07
    Seni sevmeyen ölsün diyecegim de birtane kemalist kalmaz diye korkuyorum. Siz ilim adamisiniz bazen bende sizin sahsi kanaatlerinizi ve bakis acinizi dogru bulmuyorum ama tarihi evraklari hic eyip bukmeden oldugu gibi (kim ne der diye bakmadan) yayinlamaniza hayranim. Gecen bir sokaktan gecerken duvarda bir yazi gordum hosuma gitti bu duruma bir bakima uyuyor. (Saygi mecburi , sevgi kafana gore..) insanlara saygi duyun sevmek mecburiyetinde degilsiniz. Sizi bir ilim adami olarak seviyorum. Saygimsa inanin sonsuz.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:58
    Yorum yapmak yazının ağırlığını hafifletir. Elleriniz dert görmesin.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:55
    Bunlara ne söylesenız anlamazlar.Fetva ne olduğunu bilmeyenlere kendi değerlerine bu kadar yabancı olanlara ne anlatacaksınız.YAZI ICIN TESEKKÜRLER.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:53
    Adamsin
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:45
    Güzel ve açıklayıcı cevap olmuş
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:44
    Cok guzel aciklamissiniz " İşin tuhaf tarafı, gazetelerde Güzin Abla yahut Haydar Dümen gibi psikolojik desteği andıran tavsiyelerde bulunanlara yollanan akla gelmesi bile zor sorular ile verilen cevapların “normal” kabul edilip fetva yahut dinî tavsiyelerin bugün “tuhaf” karşılanır olmasıdır. "
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:44
    Artik su konuyu kapatin lütfen. Iyice sikildik.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:41
    yazmış olduğunuz ilmi bilgilerden basında yer alan bazı zevatlar faydalanamasa bile biz okurlarınız çokça istifade ediyoruz. hayırlı cumalar
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:40
    Sayın Murat Bardakçı yazılarınızı ilgiyle takip ediyorum. bu objektifliğiniz daim olsun...
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:33
    Teşekkürler Murat bey, cahillerin analayacağı şekilde yazmışsınız ama gene de anlayacaklarını zannetmiyorum.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:32
    "İşin tuhaf tarafı, gazetelerde Güzin Abla yahut Haydar Dümen gibi psikolojik desteği andıran tavsiyelerde bulunanlara yollanan akla gelmesi bile zor sorular ile verilen cevapların “normal” kabul edilip fetva yahut dinî tavsiyelerin bugün “tuhaf” karşılanır olmasıdır"....
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:31
    Bir müslüman-türk olarak; dinin istismar edilerek başkalaştırıldığı böylesi bir zamanda, yazmış olduğunuz son iki yazınızdan ötürü sizlere teşekkür etmemek, en büyük ni'met olan iman ve islama nankörlüktür.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:31
    on numara bir aciklama. nazik ve yerine cuk diye oturuyor. tesekkurler
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:30
    Mantıklı bir izah olmuş :thumbsup::tone2:
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:27
    Nurettin hoca müthiş bi hocadır.herkez bitti karalama kampanyası nurettin hoca ya başladı sanırım.Murat bey ne derseniz deyin.malesef insanlar fatih beyi haklı çıkarmaya çalışıcsklar.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:26
    Helal.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:24
    Cok güzel acıklamişsınız
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:17
    Helallll
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:14
    Tebrik ediyorum Murat bey cehaletle yazılmış bir yazıya bilgece verilmiş bir cevap
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:10
    Sayın Bardakcı, yorumlarınızı zevkle okuyorum. Tarihimizden, dini geleneklerimizden bizi haberdar ediyorsunuz. 55 yaşındayım özellile tarihi bilgilerimin bir çoğunu sizden öğrendim. Üniversite mezunuyum. 40 yıldır sürekli okuyorum, tarihi güncel bilgileri arşivlerden araştırıp bizim bilgimize sunuyorsun. Teşekkür ederim. Ahmet ÖZTÜRK
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:05
    Hocam Allah razi olsun
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:00
    SİZDEN SONRA BU OLAYLARA OBJEKTİF BAKCAK BİRİLERİ KALACAK MI ACABA
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 09:00
    Uzat elini öpeyim.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 08:56
    İyiki varsın Murat Bey kardeşim. Açıklamalarınız çok güzel. Tabi anlamak isteyenlere, kalbi mühürlenenlere değil.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 08:55
    Murat Bey köşe yazılarınızı yaptığınız konuşmaları takip ediyorum da en insaflı tespitleri hep siz yapıyorsunuz bir müslüman hatta en başta insan sırat-ı müstakim yolundan şaşmamaya gayret etmeli aksi takdirde ya cahildir, yada izansız bir müfsiddir.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 08:52
    :clap::clap::clap::clap: