Son Dakika
09.03.2018 - 03:52 | Güncelleme:

Gazeteler de sözlük kazımaya başladılar! Allah, Türkçe’yi korusun!

 

DÜN, Ayşe Arman yazıyordu: Hürriyet’te bundan böyle haberler ve köşe yazıları dijital bir süzgeçten geçirilecek, içerisinde “kadına şiddet” barındıran ifadeler belirlenecek ve bunların kullanılmaması teşvik edilecekmiş.

Gerekçe ise kadına şiddetin kelimelerden başlaması, işin psikolojik boyutunu genişletmesi ve bu kavramların engellenerek cinsiyetçi kullanımların ortadan kaldırılması!

İnsan sûretindeki bazı hayvanların kadınları dövmelerinin, tacize yahut tecavüze kalkışmalarının, hattâ öldürmelerinin acısını Türkçe’den çıkarmaya başladığımızın ve bu işi mahkeme kararı veya gazeteler vasıtası ile yapmaya çalıştığımızın bilmem farkında mısınız?

Ankara 6. İdare Mahkemesi geçen hafta tuhaf bir karar vermiş ve “müsait”, “boyalı”, “yollu”, “taze”, “oynak”, “kötü yola düşmek”, “esnaf”, “kötüleşmek” ve “serbest” gibi kelimelerin argo anlamlarının Türk Dil Kurumu’nun hem sözlüğünden hem de internet sitesinden çıkartılmasına hükmetmişti.

Apaçık “sözlük budamak” demek olan bu işi şimdi Hürriyet’in üstlendiğini mesleğinde çok iyi, Türkçe’yi de gazetesinde en kıvrak şekilde kullananlardan olan Ayşe Arman’ın dünkü yazısından öğreniyoruz...

DİLİ KURUTMA ÇABASI

Ayşe’nin “Cısss!” başlığı ile verdiği ve gazetesinde bundan böyle yer almamalarına çalışılacağını söylediği ifadeler şunlar: “Kadın milletvekili, kadın yazar, kadın gazeteci, kadın polis, adam kesmek, adam öldürmek, adam etmek, adam gibi, bilim adamı, işadamı, insanoğlu, kızlık soyadı, işinin eri, baba parası, baba evi, elinin hamuruyla, evde kalmak”...

Şimdi, bu “Cısss!” listesindeki kelimelerden bazılarının geçtiği bir paragraf yazayım:

“Gülay, para babası bir adamın kızı olmasına rağmen bir eli yağda, öbür eli balda oturmaya değil, adam gibi iş yapmaya hevesli idi. Ama baba evinde kaldığı takdirde hayalini gerçekleştirmesi mümkün değildi, zira çalışıp biryerlere gelme çabasına hep karşı çıkılıyordu. Kadının elinin hamuru ile işe kalkışması ayıptı, hele çalışması çevresindekilerin nazarında adam öldürmekten de beter bir kabahatti ve ‘Bu kafada gidersen koca bulamaz, evde kalırsın!’ diyorlardı. Yoksa gazetelerde, televizyonlarda gördüğü kadın milletvekillerine, kadın yazarlara, kadın gazetecilere falan mı özeniyordu ne?”

Aynı paragrafı içerisindeki “Cıssss!” kelimelerden temizlenmiş hâle getireyim:

“Gülay, çok varlıklı bir adamın çocuğu olmasına rağmen bir eli yağda, öbür eli balda oturmaya değil, ciddî şekilde iş yapmaya hevesli idi. Ama ailesi ile beraber yaşadığı takdirde hayalini gerçekleştirmesi mümkün değildi, zira çalışıp biryerlere gelme çabasına hep karşı çıkılıyordu. Yetersiz olduğu halde işe kalkışması ayıptı, hele ailenin erkek olmayan mensuplarının çalışması çevresindekilerin nazarında cinayetten de beter bir kabahatti ve ‘Bu kafa ile gidersen evlenemezsin!’ diyorlardı. Yoksa gazetelerde, televizyonlarda gördüğü kendi cinsinden olan milletvekillerine, yazarlara, gazetecilere falan mı özeniyordu ne?”.

İçerisinde deyim ve kavram barındırmayan cümlelerin nasıl kuru, ruhsuz ve takır-tukur bir hâl aldığını farketmişsinizdir...

ONLAR KASILIYOR, BİZ BUDUYORUZ

Tuhaflık, işte burada: Kelime hazinesi bakımından en fakir memleketler bile dillerini zenginleştirip lügatlerindeki söz sayısını arttırabilmek için var güçleri ile çalışıyorlar; İngilizce, Fransızca yahut Arapça gibi zengin dillerin konuşulduğu ülkelerde bile dil uzmanları hemen her sene “Dilimiz şu kadar yeni kelime daha kazandı” diye kasım kasım kasılıyorlar, biz ise mahkeme kararı yahut basın vasıtası ile kelime buduyoruz! Kadını aşağılayan, döven, taciz eden, tecavüze yeltenen ve canını alan mahlûkların tepesine bineceğimiz, onları bu hâle getiren sistemi sorgulayacağımız ve bu herifleri alacağımız aklı başında tedbirlerle eğitip “adam etmeye” çalışacağımız yerde, hırsımızı Türkçe’den çıkartıyoruz!

Bizde çok şükür başka birçok dildeki “erkek-dişi kelime” ayırımı mevcut değil, yoksa bu mantık ile gramerimizi bile değiştirmeye kalkışabilirdik...

Oldu olacak “bey, “hanım”, “bay” ve “bayan” kavramlarını da “cinsel ayırımcılığa sebep oldukları” gerekçesi ile ama mahkeme kararı ile kaldıralım; “Ahmet Bey” yahut “Neclâ Hanım” gibisinden ifadeleri de bir tarafa bırakalım ve eşitliği sağlayabilmek için “Lan Ahmeeeeet!” veya “Ulan Neclââââ” demeye başlayalım, olsun bitsin!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 25 Mart 2018 Pazar 12:36
    Harf inkılâbı ve lisan tahribâtı ile türkçe öldürüldü zâten. Osmanlıce bilen adamsın sen.
  • Misafir 22 Mart 2018 Perşembe 14:23
    ÇOK HAKLI
  • Misafir 21 Mart 2018 Çarşamba 09:17
    adam gibi adammmmmmm
  • Misafir 20 Mart 2018 Salı 13:33
    Hocam yoksun ortalarda???
  • Misafir 19 Mart 2018 Pazartesi 05:31
    yazdıklarınıza ve imla kuralları hakkında arkadaşların yazdıklarına katılıyorum. ek olarak, "bir yerlere" bitişik değil ayrı yazılır. saygılarımla ve tarihin arka odası'ndaki azarlarınıza özlemimle...
  • Misafir 18 Mart 2018 Pazar 12:10
    Türkçede özel isimlere getirilen yapım eklerinden sonra getirilen ekler kesme işareti ile ayrılmaz. Türkçeyi şeklinde yazmalı idiniz. Bence siz de imla kurallarını içeren sözlüğü okumalısınız.
  • Misafir 18 Mart 2018 Pazar 16:34
    bahsettiği konu hakkında ne düşünüyorsun peki?
  • Misafir 18 Mart 2018 Pazar 11:07
    Millet gider Mersin’e biz gideriz tersine :)
  • Misafir 18 Mart 2018 Pazar 10:35
    Murat Bey en son yaziniz 9 Mart’ta , yeni yazınızı bekliyoruz :/
  • Misafir 18 Mart 2018 Pazar 07:55
    murat abi program ne zaman başlayacak
  • Misafir 16 Mart 2018 Cuma 11:07
    fazla gündeme geldiği için yazmak istemiyor sanırım murat bey
  • Misafir 15 Mart 2018 Perşembe 12:12
    hocam değerli yazılarınızı bekliyoruz ?
  • Misafir 14 Mart 2018 Çarşamba 12:30
    Başındaki adam Türk degilki türklügü anlasın türklügü inkar ediyor
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 15:42
    :clap::clap::clap::clap::clap::clap::thumbsup:
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 12:41
    Bu mantığa göre Fransa’nın milli marşını değiştirmesi gerekiyor
  • Misafir 11 Mart 2018 Pazar 17:45
    merak etmeyin yakında resmi dilimiz arapça olursa hiç şaşırmıyalım siyasilerimiz arap hayranı sözde takiye yapıp oy uğruna milliyetçi gözüküyorlar bence takiye yapıyorlar
  • Misafir 11 Mart 2018 Pazar 14:55
    Keske HAYVAN kelimesini kullanmasaydiniz SAyin Bardakci. O gunahsizlara hakaret oluyor. Saygilar.
  • Misafir 11 Mart 2018 Pazar 11:01
    Kaleminize sağlık..
  • Misafir 11 Mart 2018 Pazar 08:10
    Mustafa Kemal Ataturk ismini degistirerek Kamal ismini aldimi.
  • Misafir 11 Mart 2018 Pazar 07:16
    Program ne zaman başlayacak? Murat bey.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 15:19
    Kadın hakları kelime silmekle, batılılaşmayla, feminizm ile sağlanmaz, kadın hakları adalet ile toplumsal düzen kurmak ile sağlanabilir, yani kısaca kadına şiddet meselesi düzen meselesidir, düzen değişmelidir.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 14:56
    Tersine, ikinci paragrafiniz cok daha guzel, uygarca, ve akici.. Erkek egemenlik iliklerinie islemis Bardakci bey!
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 14:34
    sözlükten mahkeme kararıyla kelime çıkarılması nasıl bir saçmalıktır?
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 14:06
    Bazı kelimeler dilimize iyice yerleşmiş durumda.Öyle kullanmamakla dilden tamamen temizlenemez.Kibar insanlar zaten uygun kelimeleri seçeceklerdir.Kibarlık ve nezaketin elden bırakılmaması dileğiyle...
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 13:57
    Murat Bey çarşamba günü Pelin Hanımın programında sizi seyrettik. Açıkçası Yazılarınızı okuyorduk fakat sizi ekralarda yeniden gördüğümüze çok sevindik. farkettim ki uykusuz cumartesi gecelerini gerçekten özlemişiz ve programınızın tekrardan başlamasını inanın dört gözle bekliyoruz. saygılarımla.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 13:52
    "Kızlık Soyadı" tabiri benim de hiç hoşuma gitmiyor."Evlenmeden Önceki Soyadı" çok daha güzel...
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 12:18
    Yorumu beğenmeyenlerin kafa anlayışını anlayamıyorum...
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 13:43
    ÜÇÜNCÜDÜR yazıyorum:"Argo kelimeleri ordan burdan çıkartmak çözüm değildir.Önemli olan argo kelimeler kullanmayan bireyler yetiştirmektir".
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 13:36
    Murat Bey arada yazılarınızı facede paylaşıyorum ancak sizi spam olarak görüyor ve yayınımı engelliyor. altı üstü galatasaray müzesindeki Atatürk'ün mektubu ile ilgili yazınız bile engellendi. sanırım çok tehlikelisiniz :))
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 13:33
    “The Dictionary Just Got a Whole Lot Bigger We've added 850 new words and definitions,” gecenlerde merriam webster sitesinde yayinlanan konu....
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 13:24
    başta ben de senin gibi düşündüm ama verdiğin örnek beni bilakis Ayşe gibi düşünmeye teşvik etti. evet, artık bence ikinci paragraf daha doğru...
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 12:51
    doğru bir yazı.diğer densiz erkeklerin yaptıkları hatasız erkeklerden neden çıkarılır. böyle yaparak erkekler ötekileştiriliyor.bu işin sonu şuan bazı kadınların yaşadığı talihsizlikleri erkeklerin yaşamasına varacak.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 12:49
    Hürriyet gazetesi önce sıfat kullanmadan haber başlığı yazmayı öğrensin.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 12:16
    Erkek zulmüne hayır! Ama kadınlığın kışkırtılmasına da hayır! Korkarım bu iş ileride öyle abartılacak ki ABD’deki anti-semitizm gibi bir şeye dönüşecek. Kadınlara söylenecek en ufak söz ağır şekilde cezalandırılacak. Gelişmelerden endişeliyiz...
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 12:05
    Mahkeme bu işe niye karışmış ki? "Hakim" veya "Hakime" gidin kardeşim, kumda pynayın" diyerek davayı niye reddetmemiş ki? Bu karar hukukçuluktan ziyade işgüzarlık gibi görünüyor. Murat Bey Allahtan siz bu işleri biliyorsunuz.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 11:22
    ne güldüm ya allahda seni güldürsün.Lafını esirgemeyen dosdoğru adamsın sayın Murat Bardakçı.Allah sana sağlıklı uzun ömür versin.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 11:19
    Hukuk ve hukuçular bazan en gerekli olduğu yerlerde görünmezler, "nerede bu hukuk" dedirtirler olmaması gereken yer de sanki "ben de varım, buradayım" demek için lüzumsuz yere ortaya çıkarlar.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:51
    :upside_down:
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:47
    bir erkeği eğitirsen bir kişiyi eğitirsin, bir kadını eğitirsen bir kuşağı eğitirsin demiş akıllı adamın biri burada kelimelerin kullanımını yasaklamadan çok eğitilecek kişiler için karar alınmalı
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:46
    Nihat Sami Banarlı yaşasa, alnınızdan öperdi sizi Murat Bey !
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:46
    Bilim adamı, bilim insanına dönüştü. Herhalde bilim hayvanlarından ayrı oldukları belli olsun diye değiştirdiler. Acaba ingilizler de policeman, fireman, postman kelimerinden rahatsız oluyorlar mı?
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:30
    +1
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:12
    Murat Bey, Bu Hürriyet Gazetesi bu işi kendi fıtratı gereği yapıyor ve her zamanki gibi asla iyi niyetli değil...
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 10:12
    kalemine sağlık
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 09:59
    Çok haklısınız Murat Bey. Olacak iş değil.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 09:54
    harika bir yazı
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 09:32
    Günlerdir kendi zihnimde tartıştığım ve çözüm bulmaya çalıştığım konu hakkında neredeyse düşüncelerimi birebir kaleme aldığınız için teşekkür ederim.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 08:57
    Hiçbir şeyin ayarını tutturamıyoruz gerçeken.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 08:56
    Eline Koluna Sağlık,Özgür Adam