• Canlı Yayın
  • 19 Mayıs Atatürk'ü Anma Gençlık ve Spor Bayramı kutlu olsun
Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin

KEREM AKÇA / keremakca@haberturk.com

2015’te Sundance’den büyük ödülle dönen “Ben, Earl ve Ölen Kız”, ilk film olarak becerikli anlara sahip. Özellikle klasik filmlerin adlarını değiştirerek yeniden yaratılan kısa filmler müthiş bir hüner ve yaratıcı zihinle sunuluyor. Yönetmenin sinema aşkı, sinefil ruhumuzu okşayan bir meta-komedi denemesine sebebiyet veriyor. Ama ötesi değil… 14. Filmekimi’nde Türkiye prömiyerini yapan “Ben, Earl ve Ölen Kız”ın DVD’si raflardaki yerini aldı.

Filmi babasına adayan Alfonso Gomez-Rejon bu duygusallıkla mı üretmiş bilinmez. Ama Jesse Andrews’un romanı bunu gerektiriyor. Arkadaşlarından ayrı kalan Greg’in (Thomas Mann) bakış açısından akan “Ben, Earl ve Ölen Kız” (“Me and Earl and the Dying Girl”, 2015), onun içsesine de değer veriyor. Okulu Chung Chung-Hoon’un uzun kaydırmalarıyla yansıtan “Donnie Darko”nun (2001) iğneleyici versiyonu canlanıyor sanki…


SİNEFİL RUHUMUZU OKŞAYAN BİR META-KOMEDİ

Park Chan-Wook’un görüntü yönetmeni o bölümleri 2.35:1’de iyi çözmüş. Gerçekten kalabalığı yansıtırken gayet başarılı. Bize bu insanlardan uzak kalma, bir bahane üretme şansı tanıyor. Greg’in bir anda yanında beliren Rachel (Olivia Cooke) da bu ruh haline çok uygun. Muzip arkadaşı Earl (RJ Cyler) ile eğlenceli ‘homage filmler’ çeken karakterimiz gerçek bir sinefil…

Bu konudaki iflah olmazlığıyla meseleyi sırtlayıp götürüyor. İşin içine “Serseri Aşıklar” (“À Bout de Souffle”, 1959), “Kırmızı Pabuçlar” (“The Red Shoes”, 1948), “Yurttaş Kane” (“Citizen Kane”, 1941), “Kıyamet” (“Apocalypse Now”, 1979), “Ölüm Korkusu” (“Vertigo”, 1958), “Yedinci Mühür” (“Det Sjunde Inseglet”, 1957) gibileri dahil oluyor. Filmin aralarında ‘çakma afişler’ ve ‘klasiklerine saygı duruşunda bulunan eğlenceli kısa filmler’ yan yana gelebiliyor. Bu durumda da ister istemez fazlasıyla sinefil ruhumuzu okşayan bir meta-komedi (film içinde film komedisi) canlanıyor.

AŞK VE DOSTLUK NELERE KADİR?

Genelde animasyondan da beslenen bir aşk var. Zaten film ‘live-action animasyon film’ ürününe dönüşüyor zamanla… Karakterimizin ruh halini, öznel durumlarını bu ara planlarla canlı tutuyor, sevimli hale getiriyor. ‘Ben, Earl ve Ölen Kız’ derken bu asosyalliğin karşısında ‘kız’ın hayali olması gerekir.

Film boyunca okulda görmediğimiz, zaman zaman anlatıcı/kafa sesine girilen bu karakter ‘gizemli’ de durmuyor. Ama bize film dünyasından bir parça da yansıtmıyor. Böylece Earl-Greg arasındaki ‘buddy movie’den (iki kafadar komedisi) bir de aşk hayaliyle film manidar hale gelebilirdi.

FAVORİLERİM ‘OTOMATİK PORTAKAL’ VE ‘GECE YARISI KOVBOYU’

Ama Gomez-Rejon inatla, “Ben, Earl ve Ölen Kız”e gişe garantisi ve iyi bir satış olanağı sağlamak için yatakta oturan ve asla bir fiziksel temasa girilmeyen Rachel’ı ‘gerçek’ bir ‘ağlatma nesnesi’ haline getirme peşinde. Böylece ana hikayeden kopan ‘ölüm arifesindeki karakter’ yan yolu, iyi kurgulanmış ama fazlasıyla zorlama ve melodram kaygılı duruyor. Zaten filmin bizi yönlendirdiği yer beklendiği ölçülerde noktalanıyor. Kimseyi şaşırtmıyor. 50’ye yakın filmin yeniden canlandırılması ise fazlasıyla ilgi çekici…

Özellikle “Otomatik Portakal” (“A Clockwork Orange”, 1971) animasyonu ‘A Sockwork Orange’, “Gece Yarısı Kovboyu”nun (“Midnight Cowboy”, 1969) ‘2.48 PM Cowboy’ hayranlık uyandırıyor. Araya video kültüründen parçalar atılması, sürekli laptoplarda bir klasik filmin dönmesi sinema aşkımızı pekiştirecek cinsten. Film bariz bir şekilde bir ‘sinefil meta-komedisi’ne dönüşüyor. Ama ‘meta seks komedisi’ “Garip Bir Aşk Öyküsü” (“Zack and Miri Make a Porno”, 2008) kadar tutarlı gözükmemenin zararını görüyor. Greg’in mücadelesi, sanki John L. Sullivan’ın (Joel McCrea) meşhur Hollywood taşlaması “Sullivan’s Travels”da (1941) yaşadıklarına yakın duruyor.

Film, kızın hayali olması veya atılmasıyla 80 dakikaya çekilip gerçek anlamda ayakları üzerinde durabilirmiş. Sondaki ırkçı diyaloglarla dramatik dönüşüm sağlama çabasında dahi bu ‘zorlama aşk objesi’nin cezasını çekiyor. Halbuki Rachel’ı bir Anita Ekberg, bir Anna Karina, bir Sophia Loren olarak tasarlamak çok da zor olmasa gerek…

FİLMİN NOTU: 5.2

Künye:

Ben, Earl ve Ölen Kız (Me and Earl and the Dying Girl)
Yönetmen: Alfonso Gomez-Rejon
Oyuncular: Thomas Mann, RJ Cyler, Olivia Cooke, Molly Shannon, Connie Britton
Süre: 105 dk.
Yapım yılı: 2015