Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin

KEREM AKÇA / keremakca@haberturk.com

88. Oscar Ödülleri için son düzlüğe geldik. Heyecan dorukta. Uzun zamandır ‘En İyi Film’ dalında bu kadar çekişmeli bir rekabet görmemiştik. Oyuncu, senaryo ve yönetmen kategorileri büyük oranda net… Ama filmde ‘Spotlight mı, Diriliş mi, Büyük Açık mı?’ sorusunun geri dönüşlerini merakla bekliyoruz. Hangisi zafere ulaşır? Üçü de kazanırsa şaşırmayacağımız ödül töreni yarın gece 3’te… Bütün dallarda tahminlerime aşağıdan ulaşabilirsiniz.



2006’dan bu yana en çekişmeli Oscar gecesi bizi bekliyor. Üç film arasında bu kadar kıran kırana bir yarış izlememizin üzerinden yıllar geçti. “Spotlight”ın festival arka planı, eleştirmenler birliği ve SAG galibiyetleri, “Büyük Açık”ın (“The Big Short”) PGA ödülü ve kampanyalarda gaza basması, “Diriliş”in (“The Revenant”) Altın Küre, DGA ve BAFTA zaferleriyle her şey birbirine girdi. Dezavantajlar toplanırsa gerçek bir karmaşa ortaya çıkıyor.

‘SPOTLIGHT’, FESTİVAL VE VİZYON STRATEJİSİNE GÜVENİYOR

“Spotlight”ın Eddie’ye, “Diriliş”in SAG’e aday olmadığı düşünülürse, bu konumdaki filmler sırasıyla 1990 ve 1996’dan bu yana galip çıkarmadı. Ama “Büyük Açık”ın, Altın Küre’de yönetmen dışında her yerde aday olmasına karşın sadece bir meslek birliği zaferi yaşaması da kafa karıştırıyor. Geçen sene “Birdman”, En İyi Kurgu’ya adaylığını es geçerek kazanıp, daha önce görülmüş ama yıllardır yaşanmayan bir şeyi gerçekleştirmişti. 2016’da da bir şeyler devrilecek.


Open Road Films, Paramount ile Fox arasındaki rekabette, son 10 senedeki duruma bakarsak, tek kazanan stüdyo Warner Bros. “Spotlight”, 10’da sekiz yapan Toronto ile beşte beş tutturan Telluride film festivalleri, SAG ödülü, eleştirmenler birliği ödülleri ve bağımsız şirket faktörüyle öne çıkmak istiyor. En İyi Kurgu’ya aday olarak Eddie boşluğunu da kapattı. Ayrıca 2006’dan bu yana Eylül’den geç prömiyer yapan bir film Oscar’a uzanmadı.


“Büyük Açık”, Kasım’da AFI Fest’te, “Diriliş” Aralık’ta vizyonda açıldı. Bu sebeple de Eylül başında Telluride, Venedik ve Toronto’da prömiyer yapan “Spotlight”ın; 2006’da “Çarpışma”nın (“Crash”, 2004) Altın Küre’ye aday olmadan ve eleştirmenler birliği ödüllerinde sıfır çekerek, sadece SAG ödülüyle yakaladığı başarıyı, son dakika zaferini tekrarlama ihtimali var. Üstelik “Brokeback Dağı” (“Brokeback Mountain”, 2005) o zaman BAFTA, DGA, PGA ve Altın Küre’ye ulaşarak rakipsiz görülüyordu. Üçüncü sıradaki filme yenilmişti.


INARRITU REKOR, ‘BÜYÜK AÇIK’ ÜÇ ÖDÜL PEŞİNDE

“Diriliş”in sezon başından beri söylediğim en büyük dezavantajı ise sadece John Ford ve Joseph L. Mankiewicz’in daha önce bir sene ‘film ve yönetmen’i kazandıysa, önceki veya sonraki yıl sadece ‘En İyi Yönetmen’i alabilmesi. Bu sayede ikinci majör kategoride Iñárritu’nun çoktan garantilediği bir tablo ortaya çıkıyor.

Gerçekler, bahisler “Diriliş”e dönse de, “Spotlight” ikinci sırada, sene de son dakikada aradan sıyrılma senesi. “Büyük Açık”, kurgu ödülünde “Mad Max: Fury Road”u devirirse “Çarpışma” gibi kurgu, senaryo ve film ödüllerini alacak, yani ‘kazanan üç ödülün altına düşmez’ ezberini lehine çevirecek.

Tabi “Diriliş”in senaryoya aday olmadığını (bu istatistikle tarihte iki kere, en son ise 1998’de galip çıkmıştı, o da gişe rekortmeni “Titanic”ti) da unutmamak gerek. Ayrıca geçen yıl BAFTA ve Altın Küre almayan Iñárritu’ya bu önemli ödüllerin verilmesiyle günah çıkartıldığı ve burada geçerli olan ‘iki sene üst üste almak imkansız’ cümlesinin devre dışı bırakıldığı görülüyor. Yani Oscar gecesi “Spotlight” veya “Büyük Açık” (kurguyu kazanırsa) aradan sıyrılır gibi bir tabloya doğru gidiyor.



ÖBÜR KATEGORİLERDE TABLO NASIL?

Diğer kategorilerde ise erkek ve kadında DiCaprio ve Larson sekme yaşamaz. Yardımcı erkekte Stallone “Creed” ile önde, Rylance bir şeyler yapabilir. Yardımcı kadında Alicia Vikander “Danimarkalı Kız”la (“The Danish Girl”) bu dalda ne zaman yarışsa zafer kazandı, o yüzden iki ödülle gelen Kate Winslet’ın aradan sıyrılmasına imkan tanımayacaktır. Senaryo dalları zaten çok net. Yönetmende bir hayli önde giden Iñárritu’nun arkasında George Miller ve Adam McKay duruyor.

Görüntü yönetiminde Lubezki üç kez üst üste alıp rekor kıracak. Kurguda belirleyici bir ödül verilecek. “Mad Max: Fury Road”, yapım tasarımı, ses kurgusu ile makyaj ve saç tasarımını es geçmez gibi. Ama ses miksajında “Diriliş”le bir mücadele var. ‘En İyi Kostüm Tasarımı’nda bugüne değin üç heykelcik kazanan Sandy Powell ile 10’da bir yapabilen Jenny Beavan arasındaki yarışta ibre ikincisini, “Mad Max: Fury Road”u gösterebilir. Zira Powell iki filmle aday (“Sindirella”, “Carol”), bu durum karşısında tercihler (BAFTA, Kostüm Tasarımcıları Birliği) hep ona kaydı. Görsel efektte “Star Wars: Güç Uyanıyor”, “Diriliş” ile “Mad Max: Fury Road”dan hangisi alsa şaşırtmaz.

Animasyon ve belgesel en banko dallar. Oscar’ın 2006’dan bu yana en çekişmeli gecesi elbette bizim için beklenen tansiyonla noktalanacak. Bahislerde ise üç filme de oynayanların yatma ihtimali var. Bakalım sunucu Chris Rock, ‘Oscar çok beyaz’ boykotuna nasıl tepki gösterecek?

Kerem Akça’ya göre ödülleri alacaklar:

En İyi Film: Spotlight
En İyi Yönetmen: Alejandro González Iñárritu (Diriliş)
En İyi Erkek Oyuncu: Leonardo DiCaprio (Diriliş)
En İyi Kadın Oyuncu: Brie Larson (Gizli Dünya)
En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Sylvester Stallone (Creed)
En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Alicia Vikander (Danimarkalı Kız)
En İyi Uyarlama Senaryo: Büyük Açık
En İyi Özgün Senaryo: Spotlight
En İyi Müzik: The Hateful Eight
En İyi Görüntü Yönetimi: Diriliş
En İyi Kurgu: Mad Max: Fury Road
En İyi Yapım Tasarımı:  Mad Max: Fury Road
En İyi Ses Miksajı: Diriliş
En İyi Ses Kurgusu: Mad Max: Fury Road
En İyi Kostüm Tasarımı: Mad Max: Fury Road
En İyi Makyaj ve Saç Tasarımı: Mad Max: Fury Road
En İyi Görsel Efekt: Star Wars: Güç Uyanıyor (Star Wars: The Force Awakens)
Yabancı Dilde En İyi Film: Saul’un Oğlu (Saul Fia)
En İyi Animasyon: Ters Yüz (Inside Out)
En İyi Şarkı: Til It Happens to You (The Hunting Ground)
En İyi Belgesel: Amy

Kerem Akça’ya göre ödülleri hak edenler:

En İyi Film: Mad Max: Fury Road
En İyi Yönetmen: George Miller (Mad Max: Fury Road)
En İyi Erkek Oyuncu: Bryan Cranston (Trumbo)
En İyi Kadın Oyuncu: Charlotte Rampling (45 Yıl)
En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Tom Hardy (Diriliş)
En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Alicia Vikander (Danimarkalı Kız)
En İyi Uyarlama Senaryo: Carol
En İyi Özgün Senaryo: Ters Yüz
En İyi Müzik: Carol
En İyi Görüntü Yönetimi: Carol
En İyi Kurgu: Mad Max: Fury Road
En İyi Yapım Tasarımı: Casuslar Köprüsü (Bridge of Spies)
En İyi Ses Miksajı: Mad Max: Fury Road
En İyi Ses Kurgusu: Mad Max: Fury Road
En İyi Kostüm Tasarımı: Danimarkalı Kız (The Danish Girl)
En İyi Makyaj ve Saç Tasarımı: Mad Max: Fury Road
En İyi Görsel Efekt: Mad Max: Fury Road
Yabancı Dilde En İyi Film: Saul’un Oğlu
En İyi Animasyon: Ters Yüz
En İyi Şarkı: Earned It (Grinin Elli Tonu)
En İyi Belgesel: Sessizliğin Bakışı (The Look of Silence)