Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin

KEREM AKÇA / keremakca@haberturk.com

Japon sinemasından yeni milenyumda çıkan en önemli yönetmenin ABD’ye transferini duyuran “Son Şövalyeler” ve acı bir şekilde aramızdan ayrılan Robin Williams’ın gözüktüğü son filmlerden “Yeni Yıl Mucizesi”… Bizde vizyona girmeden DVD’si çıkan iki filmi analiz ettim.

“SON ŞÖVALYELER”: HOLYWOOD’A ANLAMLI GİRİŞ

“Casshern” (2004) ve “Goemon Efsanesi” (“Goemon”, 2009) ile aslında Japonya’nın fantastikle, bilimkurguyla ilişkisini farklılaştırmıştı Kazuaki Kiriya. 2000’lerde ülke sinemasının popüler kanadından çıkan en özgün yönetmene dönüştü bir anda. Bunlardan birincisi tamamı dijital yeşil ekran teknolojisi ile çekilen ilk filmdi. “Son Şövalyeler” (“Last Knights”, 2015) ondan beklenen ‘görkemli’ ve ‘tehditkar’ Hollywood girişi değil. Zira görüntü yönetmeni ve kurgucu görevlerini üstlenmiyor bu kez sinemacı.

Ancak burada da ülkesinin ‘47 Ronin’ efsanesini günümüze transfer ederken fena bir iş çıkarmıyor. Clive Owen ile Morgan Freeman’ı kapsayan bir ‘swashbuckler filmi’ne malzeme ediyor. Elbette 1941’deki Kenji Mizoguchi’nin klasikleşen filmi gibi bir kusursuzluk yok. Ama kılıç dövüşlerinin epik savaş sahnelerinin önüne geçtiği eser, sadece fondaki tarihi dokuda biraz görsel efekt kullanıyor.

Ama Kiriya’nın Snyder’in sinema kimliğini etkileyen baskın yeşil ekran teknolojisi kullanımını içermiyor. Aksine iç mekanları çokça kullanıp düello ve çatışma sahnelerini, psikolojik çekişmeyi öne çıkarıyor. “Son Şövalyeler” (“Last Knights”, 2015) görüntü yönetmeni Antonio Riestra (İspanyol) ile kurgucu Mark Sanger’la bir Hollywood estetiği buluyor. 2.35:1’de akıcı durmasıyla oyalıyor.

Hatta Keanu Reeves’li bilgisayar oyunu kıvamındaki ucuz “47 Ronin”i (“The 47 Ronin”, 2013) sollarken zorlanmıyor. Ama bu Japon efsanesine İngilizce yaklaşım her şeye rağmen göze batıyor. Bu durum da ister istemez keyifli seyir sürecini bir tık yukarı taşımıyor.

Farhadi filmlerinden bilinen Peyman Moaadi’nin imparator tiplemesi ilginç. Bu sayede Owen’la Freeman’a bir profesyonel oyuncu daha ekleniyor. Fakat Aksel Hennie’nin Geza Mott tiplemesi yapay dururken, uluslararası kadro genelde yaralayıcı oluyor. “Son Şövalyeler”, Kiriya için tehditkar değil ama anlamlı bir giriş... Devamlılık kurgusuna yüklenmesiyle, sinematografik tutarlılığıyla izlenen bir Hollywood anlatısı var. Kendini zorlamayarak küçük duruma düşme riskini azaltmış Japon sinemacı. Ama şans bulabilirse bir sonraki filminde iddialı olmaya çalışabilir. “Goemon Efsanesi” gibi detaycı bir fantezi-epik denemesi yapabilir.

FİLMİN NOTU: 5.6



“YENİ YIL MUCİZESİ”: BÖYLESİ NOEL’DEN SOĞUTUR

Robin Williams’ın son filmlerinden biri… “Yeni Yıl Mucizesi” (“A Merry Christmas Miracle”, 2014) bu eylemiyle kucaklanmaya, duygusallaştırmaya hazır. Ama yönetmenlik koltuğuna TV programlarında kamera arkasında duran Tristam Shapeero’nun yerleşmesiyle işin bu boyutuna bile girme şansımız kalmıyor.

Baştan sona özensiz çerçeveler, derme çatma bir kurgu ve renk düzeltmesi yapılmamış bir görsel yapı bizi kapkaranlık bir dünyaya hapsediyor. Noel şenliğini, neşesini yaşama arzusuyla filmi açınca bu arzumuz yarı yolda kalıyor. Sözde sekiz saatlik bir yolculuğu anlatıyor film. Ama arabada kamerayı geniş açıya yerleştirmekten başka bir şey yapmıyor.

Joel McHale, Oliver Platt, Candice Bergen, Lauren Graham, Clark Duke gibileri ise TV yüzeyselliğini desteklemeye yaramış. Görüntü yönetmeni Giovanni Lampasi, filmografisine uygun bir ‘sinemasızlık’a sebebiyet vermiş. Görebileceğimiz en kötü noel filmlerinden biri “Yeni Yıl Mucizesi”. Kesişen hayatları birbirine yaklaştırırken, 70 dakikayı nasıl dolduracağını şaşırılmış, sanki zorla uzatılmış bir dizi bölümü gibi. Dakikasını görmeden açılış ve kapanış sekansı anlayamayacağınız, başı sonu belli olmayan bir şey...

LMİN NOTU: 1.8


KEREM AKÇA’NIN YENİ ÇIKAN DVD’LERDEN ÖNERİLERİ

1-Predestination
2-Carol
3-Polis Arabası (Cop Car)
4-Aşk ve Merhamet (Love & Mercy)
6-The Lobster
7-Düşlerin Terzisi (The Dressmaker)
8-Joy
9-Mr. Holmes ve Müthiş Sırrı (Mr. Holmes)
10-Casuslar Köprüsü (Bridge of Spies)
11-Ah Gençlik (While We’re Young)
12-Denizin Ortasında (In The Heart of the Sea)
13-Solace
14-Ölümsüz Aşk (The Age of Adaline)
15-Sesler (The Voices)
a