Son Dakika

Ülkemizde din eleştirisine kadar uzanan cin filmlerinin artan temsillerinin son kaliteli şubesi. “Karadedeler Olayı”, Türkiye’nin “Blair Cadısı” olma arzusunu onun izinde yaptığı keskin yeniliklerle gerçekleştirirken üzerine tepeden tırnağa kafa yorulmuş bir tür örneği sunuyor. Kuşkusuz korkmaktan ziyade yeni moda olan ‘gerçeklikten irkilmek’ için de çokça mizansen veriyor elimize. Meraklısına “Karadedeler Olayı”nın DVD’si bu hafta raflara giriyor.

2000’lerde “28 Gün Sonra” (“28 Days Later...”, 2002), “Paranormal Activity” (2007), “[REC]: Ölüm Çığlığı”nın (“[Rec]”, 2007) ve “Canavar” (“Cloverfield”, 2008) gibi korkuda kaybolan ‘gerçeklik’ algısını kalkındıran filmlerin esin kaynağına dönüştüğü bir formattan söz ediyoruz. “Blair Cadısı” (“The Blair Witch Project”, 1999), DV ile çekilen ‘yalancı belgesel’ dokunuşuyla fazlasıyla böylesi bir kimlik üstlenmişti aslında. Ancak kanımca ‘kandırmaca’ hikayesini ahlaki açıdan yanlış yönlere kaydırdığı gibi yönetmenlik becerisi de aşılayamıyordu. Zaten eserin iki yönetmeni de kaybolup giderken seri iki filmde kaldı.

Yönetmenler, korkuda yükselen ‘yalancı belgesel’ eğilimine çok iyi çalışmış

Buna karşın dünya çapında hala etki yaratmayı sürdürmesi ilginç dururken, “Karadedeler Olayı” (2011) da sanki omurgasını o çatı üzerine yerleştiren bir yapıt kıvamında. Ancak ortaya çıkan toplamın neyse ki “Son Ayin” (“The Last Exorcism”, 2010), “İçimdeki Şeytan” (“The Devil Inside”, 2012) gibi bu konudaki demode hatta amaçsız filmlerin seviyesinde olmaması sevindirci. Yönetmenlik koltuğundaki Bağbakan Kardeşler; kanımca ellerindeki format üzerine kafa patlatarak sinemamız adına bir vazife üstlenmişler. Bunun sonucunda da süssüz, sade ve tavizsiz bir ‘yalancı belgesel’ (mockumentary) dokusu çıkmış karşımıza. Belli noktalarda ‘korku’ güdüsü aşılama konusunda düşüşe geçtiği kesin filmin.

Ancak bu ince detayı bir kenara bırakınca; ‘10 dakika ara’ ibaresinin zeki kullanımından açılış ve kapanış yazılarındaki ‘gerçeklik’ duygusuna, üç kasetin konumundan sürpriz algısının yerleştirilişine kadar adeta tadına doyum olmaz bir özen sezebiliyoruz burada. Tüm bunların desteğiyle olayı araştıran gazetecinin elinde yola çıkan kamera köyün yerlisi bir çocuğa teslim edilerek işlevini orada sürdürürken, ‘tanık kayıtları’nın üçüncü malzeme olarak araya sızması da ‘görsel yapı’yı tamamlıyor. Bu noktada eserin, ‘belgesel gerçekliği’ni ‘festival dolaşımı’na uygun hale getirdiği kısımları yok etmesiyle daha belirgin izler bırakabileceğini kabul etmeliyiz.

Tam ekran formatı, amatör oyuncular, cin korkusu ve daha nicesi

Fakat Bağbakan Kardeşler tüm bunları tavizsiz akan bir ‘tam ekran formatı’ (1.33:1) üzerinden gerçekleştirmiş. Sıfır ses efektinin ve görsel efektin yanında oyuncuların gerçek insanmış gibi oynama becerisini göstermesi de bir inandırıcılık salgılamış ana omurgaya. Adı belli olmayan köyün yöresini bilmesek de Türk insanının cin inanışı ya da korkusu üzerine de ilginç yerlere ulaşılmış.

“Karadedeler Olayı”, varsayımları sinemasal bir gerçekliğe çevirmeyi beceriyor işin doğrusu. Belki yönetmenlerin ilk uzun metraj işlerini vermeleri sebebiyle ‘korkutma’ konusunda birazcık tökezledikleri ortada. Ancak tanık yorumları ve köy evi kullanımındaki samimiyetin yanında son 10 dakikadaki korku algısı ve sabit kameradan yükselen atmosfer ile ‘tür’ adına salgıladıkları da yerinde.

Süresinden kamera tercihlerine kadar her şey kalıbına uygun

Ama “Karadedeler Olayı”nın ne yazık ki “Blair Cadısı”nın üzerine yeni tuğlalar koymak istemesiyle 2000’lerin ilk yarısında çekilmiş izlenimi yaratması, ‘tarihsel’ anlamda yükselmesini engelliyor. “Musallat” (2007) ve “Üç Harfliler: Marid” (2010) sonrası kültürel cin filmlerinin artmasına katkıda bulunması ise neredeyse kesin. Hatta ülkemizde ‘el kamerası ile gerçeklik yaratma’ düşüncesi artarsa bu konuda sözü geçen eser kadar kalitelisini zor buluruz kanımca.

Zira karşımızdaki film gerçek bir mesafeli, donanımlı ve soğukkanlı yönetmen başarısı olarak sivriliyor. İsminden proje fikrine oyuncularından kamera tercihlerine kadar buradaki her şey, -78 dakikalık süre de dahil olmak üzere- ‘korku yalancı belgeseli’ kalıbına uygun ve olgun duruyor.

Künye:

Karadedeler Olayı

Yönetmen: Erdoğan BağbakanSüre: 78 dk.

Yapım yılı: 2011

keremakca@haberturk.com

GÜNÜN ÖNEMLİ MANŞETLERİ

Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
300