İlk seansı gazetecilerle ve filmseverlerle izleyen Aksoy aldığı tepkilerden memnun oldu. Bu, Türk sinemasının geleceği için de önemli. 17 milyon dolarlık rekor bütçeyle çekilen filmin yapımcısı Faruk Aksoy’la konuştuk...


HT CUMARTESİ/ NAZENİN TOKUŞOĞLU - ÖZEL RÖPORTAJ


** Türk sinemasının en yüksek bütçeli ve çekim süresi en uzun filmi, Fetih 1453... Sadece bu iki özellikle bile bu film bir milat olabilir mi?

Evet... Ama en önemli şey içerik. Filmin anlattığı hikâye geçmişimize ait o kadar gurur verici bir olay ki başka türlü yapmak büyük ayıp olur. Bu nedenle filme çok özen gösterildi, hak ettiği bütçe ve sürede çekildi. Böylece büyük bir yapımın ülkemizde gerçekleştirilebileceğini ortaya koydu. Dünyada iki tür halk vardır. “Biz yapamayız” diyenler ve “Biz yapabiliriz” diyenler. Bu film ikincisini diyen Türk halkının eseridir. Aksoy Film buna sadece aracı olmuştur. Bu film Türk sinemasında zengin tarihimizle ilgili görkemli yapımlar gerçekleştirilmesinin önünü açıyor. Cesaret veriyor.




** Tarihimiz malzeme dolu. Para mı yoktu, yapımcılar mı çekingendi, ufkumuz mu geniş değildi? Neden bu kadar zaman kaybetti Türk sineması?
Para ve teknoloji yoktu. Yeterli birikime sahip değildik.

**Kredi çektiniz, figüranlar içinize sinmedi Genelkurmay’dan asker takviyesi istediniz. 6 bin parça aksesuvar, 2500 figüran kostümü ve doğal görüntüler... Değdi mi?
Çok. Bu film benim de miladım oldu. Geliştim ve değiştim. Türk halkını yıllardır beklediği bir filmle buluşturmak, büyük tarihimizin en anlatılmaya değer kahramanı, Peygamber Efendimizin hadisiyle müjdelediği Fatih Sultan Mehmed’i ve onun dünya tarihi açısından çok önemli sonuçlar doğurmuş, bir çağı kapatıp yeni bir çağ açmış “İstanbul’u fethini” çekmek, sahip olunacak en büyük zenginliktir.

** Fragman 24 saatte 1 milyon 670 bin kişi tarafından izleniyor ama daha seyretmeden yerden yere vuranlar var. Türk halkının küçük bir kısmı ne yazık ki “Biz yapamayız”cılardan. Her şeye bu yargıyla yaklaşıyorlar. Yine de eleştirilere büyük saygımız var.


TÜRK SİNEMASININ GELECEĞİ

MUSTAFA ALTIOKLAR Yönetmen
“Kitle sinemamız aciz durumda”
** Türk sinemasında bir iyileşmeden söz edebilir miyiz?
Görece bir iyileşme. 2500 festivalde 10 bin ödül dağıtılıyor, kendini uluslararası ölçekte zanneden sinemacılarımız bunların 10’unu toplayamıyor. Kitle sinemamız Kapıkule’nin ötesini görmekten aciz durumda. Telif hakkı meselesi çözülmedi, yeni kaynaklar yaratılmadı, çağdaş bir sinema kurumu yok. Gelelim yeni projeme. Mevlânâ’yı dünyaya anlatabilmek... “Essans” dünya sinema salonlarında baş köşede yer bulmak zorunda. Bunun için iyi bir senaryo ve yönetmen dışında dünya standardında teknik, oyuncu, dekor, kostüm ve pazarlama stratejisi gerekiyor. Ama ülkemiz koşullarında bir yapımcı bunların bütçesini karşılayamaz.


MURAT ŞEKER – Yönetmen
“Yaşadığımız çağdan sorumluyuz”
**Çakallarla Dans senaryosu gerçek oldu! Neler oluyor?
“Mahalle maçında bahis olursa neler olur” diye kurduğum senaryo gerçek oldu, polis şike skandalından halı saha baskını yaptı. Senaryo yazarken öngörü yapmaya çalışıyorum. Her yönetmen yaşadığı çağdan sorumlu, hikâye anlatıcısı. Sosyoloji biliminin itibar görmemesi yüzünden sosyologluk da yapıyoruz. Avrupa’dan teknolojiden sonraki eksiğimiz bu. Şu sıralar Anadolu’ya geliş öykümüzü kurguluyorum. Büyük bir prodüksiyon olacak.


MURAT AKDİLEK Yapımcı
“Ortaklı yapımlar olacak”
** Fida Film olarak dünya piyasasını iyi tanıyan bir yapımcısınız. Nedir farkımız?
Türkiye’de 42 milyon bilet satılıyor, ABD’de 1 milyar. Avrupa’da nüfusun yarısı kadar sinema bileti satan 3 ülkeden biriyiz. Diğer 2 ülke de salon sayısı yetmediği için böyle. İtalya’da nüfusun 2 katı bilet satılıyor. Lig maçlarının hemen her gece olması ciddi sorun. Almanya ve İngiltere’de maçların çoğu gündüz oynanır. Artık daha çok ortaklı projeler göreceğiz, çünkü para kazanan film sayısı az.


DÜNYANIN EN PAHALI FİLMLERİ
1- Karayip Korsanları (300 milyon dolar)
2- Tangled (260 milyon dolar)
3- Örümcek Adam -3 (258 milyon dolar)
4- Harry Potter – Melez Prens (250 milyon dolar)
5- Avatar (237 milyon dolar) Dünyanın en fazla hasılat yapan filmleriyse listeden değil. Birinci 200 milyon dolara çekilen ve 1.84 milyar dolar hasılat yapan Titanic. İkinciyse 94 milyon dolara çekilen film 1 milyar dolar hasılatla Yüzüklerin Efendisi.


YERLİ FİLMİ DE SEVERİZ, YERMEYİ DE...
Rakamlar, Türk seyircisinin Türk filmi izlediğini söylüyor. Son 4 yıldır “kendi filmini izleme liderliği” Fransa’da değil Türkiye’de. Türk seyircisi kendi sinemasını eleştirmeye bayılıyor ama sinema salonları rakamlarına baktığınızda şöyle bir tablo çıkıyor:
Gösterime giren yabancı film sayısı: 218 (yüzde 76)
Gösterime giren yerli film sayısı: 70 (yüzde 24)
Yabancı filme giden seyirci sayısı: 21 milyon 76 bin (yüzde 50)
Yerli filme giden seyirci sayısı: 21 milyon 222 bin (yüzde 50)