Son Dakika
16.04.2018 - 04:07 | Güncelleme:

Deizm bir modadır, zamanla geçer, gider!

 

KONYA’daki çalıştayda durup dururken gündeme getirilmesinin ardından, günlerdir bir “deizm” tartışmasıdır gidiyor...

Gençlik zamanlarımda sık sık şahit olduğum bir hadise vardı: Arkadaşlarımdan bazıları “Marksist” olduklarını söyler ve etrafta olup biten herşeyi buna göre yorumlarlardı. Öğrencilerin evlerindeki masanın üzerinde o zamanların modası olan ama Türkçe sol literatüre önemli katkıları bulunan Sol Yayınevi’nin kitaplarından bazıları, genellikle de Marks’ın Kapital’inin tuğla kadar ciltlerinden biri dururdu. Çoğunun kapağı dahi açılmamıştı ama o senelerin entel görünme ve diyalektiğe sığınma vasıtalarından idiler, dolayısı ile görünür bir yere konmaları şarttı.

Marksist olduklarına inanan arkadaşların dillerinden düşmeyen, sık kullandıkları ve hemen her meseleye uyarladıkları iki kavram vardı: “Artı değer” ve “sermaye birikimi”... Türkiye’nin hemen her derdinin sebebi onlara göre “artı değer” idi, sermaye birikiminin mevcut olması yahut olmaması da memleketi berbat ediyordu!

BİLEN TEK KİŞİ ÇIKMAZDI!

Bu arkadaşlarıma Marksist iktisat teorisinin âyet gibi sarıldıkları bu iki kavramının ne olduğunu sormayı âdet edinmiştim: “Neyin nesidir bunlar?” dediğimde herkesten başka cevap alırdım. Kimisi “Kapitalistler işçiyi çalıştırır ama parasını vermez” derdi, bir diğeri işin tekniğine girmeden “Sömürü işte, başka ne olsun? Ahlâksız patronların sömürüsü” diye haykırırdı, arada bir cehlini gizlemek için “Bunlar derin meseleler” diyenleri de çıkardı ama Marksizm ve diyalektik meraklısı olup da “artı değer”i dillerinden düşürmeyenlerin hiçbiri Marksist ekonominin temel unsurlarından olan bu kavramların ne demek olduğunu bilmezlerdi.

Hiç mübalâğa etmiyorum, bilmiyorlardı! İktisat talebesi değil iseler hiçbirinin haberi yoktu ve moda gereği bir “artı değer” diye tutturmuş gidiyorlardı!

“Sen nereden biliyordun?” diye sorabilirsiniz ama bilmeye mecburum, zira her iki kavram da ders konumuz idi ve imtihanlarda özellikle de sermaye temerküzünü doğru dürüst anlatamayanın rahmetli Prof. Aziz Köklü’den geçer not alması mümkün değildi!

Deizm de şimdi işte bunun gibi bir iştir, yani zamanın modasıdır ama oldukça dar sınırlar içerisinde kalmış bir özentidir fakat böyle hiç lüzumu yokken gündeme getirilmesi üzerine takipçilerinde az da olsa bir artış olacaktır!

Meselenin konuşulmaya başlanmasından sonra üniversite, lise ve imam-hatip hocası olan bazı tanıdıklarımla konuştum ve hepsinden aynı cevabı aldım: “Ortada öyle dikkat çekecek derecede deizme sapma diye birşey yok, tek-tük de olsa meraklılarına rastlıyoruz” dediler ama bir endişeyi de dile getirdiler: Yoğunlaşan deizm tartışmasının bu işi moda hâline getirmesi ve arayış içerisindeki gençlerden bazılarını yollarından çevirmesi ihtimalinden...

EKRAN MERAKLILARININ SUÇU!

Sayıları az da olsa bazı gençlerin meselenin gündemde olmadığı günlerde deizme sapmalarının iki ana sebebi vardır: TV ekranlarında ahkâm kesen, akıllarına gelen herşeyi pervasızca söyleyen ve yeni bir din uydurur gibi konuşan ilâhiyatçılar ile aile kurumundaki, daha doğrusu gelenelerdeki bozulma...

Adamları her Allah’ın günü ekrana çıkartır ve “Hadis yoktur, sünnet yoktur, âyetlerin gerçek mânâsını zaten şimdiye kadar kimseler anlamadı, dinin doğrusunu gelin benden öğrenin” demelerine izin verip de Türkiye’nin kimliğinin temellerinden olan ehl-i sünnet gelenekleri ile oynamalarına ve diğer an’aneleri sarsmalarına izin verirseniz, olacak olan budur; tereddüde düşenler kendilerine yeni bir yol ararlar! Bu saçmalığa aile kurumunda değişiklikler, meselâ dinin okulda değil ailede ve bilhassa anneanne yahut babaanne gibi büyükler tarafından öğretilmesi âdetinin zayıflaması ve “lâiklik” kavramının alkol satışının serbest olmasına yahut türban meselesine indirgenmesi gibi zaaflar da ilâve edilince boşlukta kalan bazı gençlerin başka inanç yollarına sapmaları kaçınılmaz olur.

Ama “Deizm yükselişte” diye endişelere kapılmaya hiç gerek yok, zira deizm de, ateizm de aslında derin bir yoğunluğu ve felsefesi olan meselelerdir ama bizde bu derinliğe sahip üstadlar zaten mevcut değildir ve hiç olmamışlardır, dolayısı ile bu iş de bir modadır ve her moda gibi o da zamanla biter...

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 20 Nisan 2018 Cuma 14:47
    Ulkemde sagduyu sahibi insanlarin olmasi ne guzel kaleminiza saglik
  • Misafir 18 Nisan 2018 Çarşamba 12:31
    elinize sağlık güzel insan zeki insan
  • Misafir 17 Nisan 2018 Salı 16:08
    Lüten uzman olduğunuz alanda yazın, başkalarını eleştirirken kendinizi de aynı pozisyona düşürüyorsunuz.
  • Misafir 17 Nisan 2018 Salı 14:09
    o kadar basit değil bnce sayın bardakçı
  • Misafir 17 Nisan 2018 Salı 13:55
    Allah razı olsun. teşekkür ederiz.
  • Misafir 17 Nisan 2018 Salı 09:43
    yine muhteşem ve dolu dolu yazmışsınız. teşekkür ederiz. iyi ki bu ülkede varsınız.
  • Misafir 17 Nisan 2018 Salı 09:26
    Ben 46 yaşındayım, kendimi bildim bileli dini görüşlerimde önemli bir değişiklik olmadı, her zaman takdir-i ilahiye inancım sonsuz, ama kutsal kitapları ve onların peygamberleri ile aram hiç iyi olmadı, deizm ne olduğunu yeni öğreniyorum, meğer ben deistmişim de haberim yokmuş, bu moda değil, bu kadar hafife almak insanların düşüncelerine olan saygısızlıktır.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 16:58
    Haklisin.deizm bir ara gecis zamanla gecer.ateizm kalicidir.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 16:56
    yoğunluk ? felsefe ? are U sure ?
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 16:24
    Mutat hoca bu memlekette önemli bir değerdir...
  • Misafir 17 Nisan 2018 Salı 12:39
    Haklısın, her hoca gibi mutat.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 15:36
    Almanya’da bir zamanlar Daistmiş şimdi hepsi Ateist moda filan degil.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 15:27
    Murat Bey.Ben yüksek tahsilimi Ankarada yaptım.Marksın Das Kapital'i masalarını yada kitaplıklarının baş köşesinde dururdu.Açıp okuduklarını bilmiyorum.Hey gidi günler hey.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 15:24
    deizm tartışmasının ortaya atılmasının sebebi vahhabiliğin yayıldığı gerçeğini gölgelemek.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 14:58
    Asıl olan GÜZEL AHLAK 'tır. Güzel ahlak'ın olmadığı yerden herkes kaçar.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 14:54
    çok tanrılılıktan yok tanrılılığa giderken köprüden önce son çıkış.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 14:21
    Sayın Bardakcı, deizm kabul edilmese de bu topraklarda hep vardı. Molla Lütfi, lari Mehmet, Muhyiddin Karamani, Nodajlı Sarı Abdurrahman, İsmail Maşuki, Şeyh Bedrettin bir itirazın sonucuydu. Bizlerde bugün itiraz ediyoruz. Farabi, Yunus Emre, İbni Sina, Ömer Hayyam, Nesimi vb. Kafir ilan edildiler. Benim gibi bir çok deist bazılarını referans olarak görüyor. Bugünün düşüncesi değil, asırların itirazıdır Deizm.
  • Misafir
    DEİST OLUNCA NE OLUYOR:joy:
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 13:52
    Bu tarz ve yaklaşım bilim adamı tavrı değildir.. Mezhep ve tarikatleri tanımayan, ilmihalleri takmayan, hacı hocaya da itimat etmeyen, Allah inancı ve aklı dışındaki hiç bir şeye itibar etmeyen insanların yüzdesini tahmin edebilir misiniz ? Kendilerini türlü gerekçelerle tanımlamamış bu insanları hangi grup içinde değerlendiriyorsunuz.? Yoksa "kelime-i şehadet" i ifade etmek müslüman olmaya yetmiyor mu ? Bence, yalnız kendi uzmanlık alanınızda yazın da, sevenlerinizi üzmeyin..
  • Misafir 17 Nisan 2018 Salı 11:28
    Bu bir gazete köşe yazısı bilimsel bir makale degil. kapiş ??????
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 13:45
    Hay Allah razı olsun Yahu. Doğrusunu söyleyen birini de okuduk.Varolun.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 13:43
    Marksizm anılarınızdan yola çıkarak deizmin moda olduğuna ulaşmanız anlamsız olmuş. Diğerleri moda olmadığı gibi deizm de moda değildir. Ben 52 yaşındayım ve aklımı kullandığımdan beri deistim. Siz yeni keşfetmiş olabilirsiniz ama dogmatik inançları kabul etmiş biri olarak çizmeyi aşmışsınız.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 13:37
    Hocam bence bu çok ciddiye alınması gereken bir konu. zira siz de konu etmişsiniz zaten.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 13:26
    Bu yazınızdaki düşüncelerinize katılmıyorum.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 13:19
    Liseye giderken Roberto Baggio hayranlığı yüzünden budist olduğumu hatırlıyorum:smile: çocukluk işte...
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 12:37
    doğrudur.. ne marksizmi ne de deizmi doğru dürüst bilen üstadlar yoktur..
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 12:27
    Sayin hocam, iyi ki varsınız.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 12:11
    Murat bey Allah azze ve celle sizin gibi gerçek aydınları ülkemizden eksik etmesin.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 12:09
    maalesef sende anlamamışsın üstad
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 12:07
    Kim dinliyor ilahiyatçıları abisi ? Kişisel gelişim muhabbetine takılıyorlar.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 12:02
    sizin yorumuzun deizimin yükselmesiyle hiç alakası bile yok kendi pencerenizden bakmışsınız yazınız olmamış. deizim tam tersine bilginin hızlı yayılışı çelişkili birçok durum yorum konuşma bazı şeylere tepki olarak yükselmekte bazı yanlış uygulamarda bunları pekiştirmekte özellikle kadın çocuk lara karşı fetvalar filan aam ben umutluyum maturidilik bize sigorta olarak geri döndürecek ve bazı hocaların gözden düşmesiyle bu deist modası bitecek
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 15:25
    Halkımız maturidilik kavramının ne olduğunu biliyor mu sence?
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 11:52
    Şunu eklemek istiyorum: ....sonuçta da tüm iyi niyetiyle böylesine yollara giren ama yeterince deneyimli olmadıkları için kendilerini koruyamayan pırıl pırıl gençlerimiz, pisi pisine harcanıyor.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 11:34
    yazılarınızı sevıyoruz tv programınızda güzeldi ama kimse birsey bilmiyor 1 ben biliyorum tarzı cümleleriniz yakısmıyor
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 11:24
    Siradan bir yazi…
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 11:14
    Bu milletin dinini eğitim sisteminden başka yerde öğrenmezse mesele çözülür. Şimdiye kadar doğru bildiğimiz yanlışları konuşmakla kimse deist/ateist olmaz. Kadri Arı
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 11:05
    Olayı kızıştıran bahçeliden başkası değil.Konya da yapılan bir çalıştay, elbette sorun varsa bu dike getirilecek, böyle giderse ülkede kimse kötü gidişatı konuşamaz olacak, gerçi ekonomiden tut adalet sistemine kadar her şey yolunda değil mi.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 10:57
    deizm marksizm le aynı değildir. deizm, din kitaplarının insan uydurmasını anlamış olmaktır ve doğru bir düşüncedir. saygılar
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 10:50
    müthiş bir yazı :)
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 10:44
    o zaman deizm gelmiş midir? Kim?Nereden?Nasıl? getirdi.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 11:34
    Arkadas, Deizm Allah'a inanan ama örnegin Islam'in Ehl-i Sünnet inancini benimsemeyen ve o yüzden bir dine mensup olmayanlara denir. Deizm ithal birsey degil, aklin calismasi sonucu ortaya cikan bir karardir. Islam dünyanin en güzel dini'dir, ama bugün Islam'i 1400 sene önceki gibi yorumlamak isteyen ve bu konuda inatlasan din alimleri yüzünden insanlarimiz kendilerini artik Ehl-i Sünnet veya Sii olarak görmüyorlar. Bu insanlara mezhep olarak bir alternativ sunulmadigi icin, deist oluyorlar . Deizm Murat Bardakci ve bazi dini cevrelerin ifade ettigi gibi bir moda veya trend degildir. Bu akim...
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 12:16
    ozur dilerim ama muthis bilgisizce bir soru. deizm zaten tanri vardir ancak bize bir din gondermemistir diyen bir dusunce sistemi
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 10:32
    güzel yazmış
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 10:14
    beğenmedim murat bey
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 10:02
    Kusura bakmayın ama derin felsefe yokluğu şu anki islam alimlerinde görülmüyor mu? Kaç klasik islam eğitimi almış hoca dünyanın varlığı, evrim ya da yapay zekanın din üzerindeki etkisini komik duruma düşmeden bir bilimadamı ile tartışabilecek bilimsel ve felsefik olgunluğa sahiptir. Artık gençliğin sorunu kadınla asansöre binip binmemek değil, evrimin insan üzerindeki etkisidir. Malesef hocaların günümüzün bilimsel gelişmelerine olan yorumu Kur'an'da yazıyordan öteye gitmedikçe gençlerin kafalarındaki sorulara cevap veren akımlar yükselmeye devam edecektir. Bunu küçümsemek Avrupa'nın hristiyanlıktan ateizme ya da deizme doğru geçirdiği değişimi görmemektir.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:54
    Çok güzel bir tespit yapmışınız hocam elinize sağlık.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:53
    Seni Allah için çok seviyoruz hocam
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:46
    10 numara tespit
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:46
    Dusunclerinize saygi duyar ve sizi ilgi ile takip edip yazilarinizi kacirmamaya ozen gosteririm. Fakat bu yaziniza katilmiyorum. Hadis yoktur demek ayri uydurma bircok hadis var demek ayri. Bugün en saglam kaynak kabul edilen Buhari bile icinde celiskiye dusup bir yerde helal dedigi seye baska yerde haram der. İnsanları Kuran a yonlendirmek deizm ile esdeger tutulmamalı. Ehli sünnet ise ne yazik ki Kuran disi bir anlayisa sahip olageldi cemaatler sayesinde...
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:43
    Deizm her zaman vardı. sadece dile geldi son zamanlarda. Ve evet artıyor da.. azalacağını hiç sanmam. Belki bir kaç asır sonra.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:27
    Deizm'in gobal köyün vatandaşları için düşünülen din olduğuna dair şüphelerim ve gözlemlerim var. "Tanrının Formülü" kitabı, yaşam koçlarının derslerinde "sıklıkla şükredin" demeleri ama kime/neye şükredileceğini belirtmemesi, televizyon dizilerinde (örneğin küçük tefek cinayetler) "evrenin adaleti" gibi kavramlar kullanılması organize bir propaganda yapıldığı şüphesini destekler nitelikte.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:25
    Tamam her konuda fikriniz var. Ancak bu konu derin bir konu sosyolojik bir durum. Psikoloji de bilmek gerekir ben böyle eğilimlerin arttığını görüyorum, düşünüyorum. Ya analiz edin edebilirseniz ya da bu konuya böyle baştansavma girmeyir lütfen.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:19
    Sayın Bardakçı,şahsen bende Müslüman değilim ama yorumlarınıza katılmamak elde değil.Tabii şunuda belirtmek gerekir ki bu bütün konulqrda aynıdır.Türkiye'de fikirlerin felsefi birikimlerle savunulmadığı ,Youtube'da seyredilen bir iki videoda değişen fikirler.Bu konulara katılmak ile beraber bence o Televizyondaki "MODERN MÜSLÜMAN"denilen gruptandaha iyiler.Ben bu adamlardan Miraç yok,Hz.İsa'nın babası var,,kölelik ve cihat yok gibi akla mantığa uymayan şeyler duydum.Ben irtidat etmiş birisi olarak bu denilenlere daha karşıyım çünkü bu inanalım yada inanmayalım bir dine yapılabilecek en büyük hakaret.Eğer İslam'ı mantıklı bulmuyorsanız Müslüman olmazsınız ama inancı kendi kafanıza göre uydurmazsınız.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:02
    adamsın Murat hocam
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 09:01
    Deizm yükseliyorsa bunda üzülecek ne var?
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 08:56
    deizm tartışmasının ortaya atılma sebebi anadoluda hızla yayılan selefiliği gölgelemek.
  • Misafir 16 Nisan 2018 Pazartesi 08:37