Cuma vizyona giren “Ali Baba ve 7 Cüceler”, hınzır ismiyle dikkat çekiyor. Ama Cem Yılmaz’ın dakikada birden fazla kez güldürebilen kimliğine yakışmıyor. Woody Allen’ın ilk dönemine adapte olmaya çalışınca başarısızlık kaçınılmaz hale geliyor sanki… Her şeyin aceleye getirilmesi ‘kitsch (bayağılık estetiği) skeçli komedi’nin ucuzluğunu yüzümüze vuruyor.

Ali Baba, genelde ‘40 Harami’si ile 1940’lardan bu yana sinemaya konu olmuştur. Tarihi ve egzotik dünyanın içinde otantik masala ‘macera’ olgusu ilave edilmiştir. Cem Yılmaz burada bu kaynağı eline alıyor. Türkiye’de çekilen ‘Ali Baba’ filmlerine hınzır bir ekleme yapıyor.

Oyuncu-senarist-yönetmenin komedi kimliği her zaman nev-i şahsına münhasırdır. Elbette “Her Şey Çok Güzel Olacak” (1998), “Hokkabaz” (2006) gibi yolda geçen ve iki kafadar komedisine meyleden işleri ayrıdır. Ama genelde bir parodi iskeleti devreye girer. Yılma, western (“Yahşi Batı”), bilimkurgu (“G.O.R.A.”), tarihöncesi filmleri (“A.R.O.G.”) derken aslında ülkemizin Mel Brooks’u olma yolundadır.

KITSCH BİR UÇURUMA SÜRÜKLENİYOR

“Ali Baba ve 7 Cüceler” (2015), yedi cüceyle birlikte Bulgaristan’ın yolunu tutan bir dalaverecinin öyküsü. Ama bunu yaparken ‘skeçli (ya da antolojik) komedi’ geleneğine yakın duruyor. ‘How Şenay Help You?’ gibi bölüm isimleri filmi bu temele daha da yaklaştırıyor. Aslında burada iki geleneği bir araya getiren bir duruş var. Sanki “Yahşi Batı” (2010), “Hokkabaz”la buluşuyor.

Ama Gökhan Atılmış’ın görüntüleri ve görsel katkısı filmi ‘kitsch bir uçurum’a sürüklüyor. Oradan çıkmak için çok fazla direnen yok. Sözgelimi Çetin Altay’ın varlığı bir hissizlik katıyor filme. Model Irina Ivkina da bu zayıflığa destek veriyor. Yosi Mizrahi başarılı değil. Boris Mançov ve İzzet Altınmeşe gibi ‘yan tipler’ ise nokta atışı…

ALLEN’IN ERKEN DÖNEMİNE YAKLAŞIYOR

Tüm olup bitenler sanki bizi Woody Allen’ın hiciv yüklü ilk dönem işlerine götürüyor. “Aşk ve Ölüm” (“Love and Death”, 1975) gibi tarihi Rus filmlerini, Rus edebiyatını ti’ye alan bir iş arka fona yerleşiyor. Cem Yılmaz ne kadar erken dönem Allen olabiliyor tartışılır.

Ama onun bu temeli kontrol edemediği, büyük oranda ruhsuzlukla camp (bilinçli bayağılık estetiği) bir komedinin tarifini yaptığı kesin. Ama bu konuda başarılı olmak zor... Zira Yılmaz, daha ziyade Mel Brooks’un ti’ye alma geleneğine yakındır. “Pek Yakında”da (2014) Yeşilçam’ın kurallarıyla dalga geçen ‘meta-komedi’ iskeleti ne kadar samimi ve verimli ise burada da tam tersi…

RENK DÜZELTMESİYLE PARLATILMIŞ

Kıyafetlerden efektlere kadar anca post-prodüksiyonda renk düzeltmesiyle parlatılabilen “Ali Baba ve 7 Cüceler”, hiçbir şekilde Arif kadar kalıcı bir karakter yaratamıyor. Yapma dublajdan derme çatma kurgu efektlerine/geçişlerine kadar hiçbirinde tutmuş espri sunamıyor. Tek başına güldüren Cem Yılmaz, kötü adamı da iyi canlandırıyor ama ilk kez bir güldürü makinesine dönüşemiyor.

Bunun da sebebi “Ali Baba ve 7 Cüceler”in alelacele halledilip büyük oranda ucuz bir komedi filmine dönüşmesi. Çetin Altay’ın yoğun bir rolü kaldıramaması da etkenlerden biri olarak sayılabilir. “Pak Panter”de (2010) ajan parodisine eklenen aksiyon da, Şenay Akay’ın konuşmayan Rus kadın tipi de, buradan daha iyiydi. Ivkina ne güzel ne de yetenekli…

SAHNE GÖSTERİSİ FİLMİNDEN NE FARKI KALDI?

Kurgusundan sinematografisine, oyunculuklarından sanat yönetimine kadar Cem Yılmaz’ın en olmamış kurmaca filmi karşımızdaki. “A.R.O.G.”tan sonra görsel efekt konusundaki beceriksizlik bir kez daha çok bariz gözüküyor. ‘Açlık Oyunları’ (‘The Hunger Games’) göndermeleri, Jason Friedberg-Aaron Seltzer imzalı “Açlıktan Ölme Oyunları” (“Starving Games”, 2013) gibi başarılı bir parodi uğraşını mumla aratıyor.

Çanın çalıp skeçlerin başladığı film süreci, ‘sinema’ olarak akmıyor. Aksine kişisel bir şova dönüşüyor. Sahne gösterisi filmi “CM101MMXI Fundamentals”dan (2013) farkı kalmıyor. “Ali Baba ve 7 Cüceler”, iki kurgucusuyla profesyonel gözükmeyi bırakın ‘skeç’e kayan görsel yapısını destekliyor.

 

FİLMİN NOTU: 3.2

 

Künye:

Ali Baba ve 7 Cüceler

Yönetmen: Cem Yılmaz

Oyuncular: Cem Yılmaz, Çetin Altay, Zafer Algöz, Irina Ivkina, Yosi Mizrahi

Süre: 114 dk.

Yapım yılı: 2015

 

KEREM AKÇA’NIN VİZYON FİLMLERİ İÇİN YILDIZ TABLOSU

 

45 Yıl (45 Years): 5.6

Abluka: 7.3

Amy: 4.2

Aşk Nerede?: 1.8

Aşk ve Merhamet (Love and Mercy): 6.9

Aşkın Ritmi (We Are Your Friends): 5.4

Babalar ve Kızları (Father and Daughters): 4.9

Ben Kimim (Who Am I): 6.2

Bulantı: 3.9

Çok Pişmiş (Burnt): 4.1

Deccal: 3.4

Düşlerin Terzisi (The Dressmaker): 6.5

Efsane (Legend): 5.3

Ejder Kılıcı (Dragon Blade): 2

Everest: 2.5

Evlenmeden Olmaz: 1.8

Frankenstein: 4.4

Geçmişin Laneti (Visions): 3

Geçmişten Gelen (The Gift): 2.9

Geniş Aile Yapıştır: 2.2

Git Başımdan: 1.7

Gizli Olay (Truth): 3.5

Güneş Tepedeyken (Zvizdan): 4

Hayat Öpücüğü: 2.4

Her Şey Güzel Olacak (Every Thing Will Be Fine): 1.9

Hitman: Ajan 47 (Hitman: Agent 47): 2.2

Kaçış Yok (No Escape): 2.5

Kara Bela: 3.8

Kara Düzen (Black Mass): 4

Kızıl Tepe (Crimson Peak): 4.6

Kod Adı: U.N.C.L.E. (The Man from Uncle): 5.5

Korku Terapisi (Regression): 5.5

Küfa: Cin Kapanı: 2

Küçük Prens (The Little Prince): 6

Labirent: Alev Deneyleri (The Maze Runner: The Scorch Trials): 5.2

Lanet II (Sinister 2): 4.5

Madımak: Carina’nın Günlüğü: 1.5

Mantıksız Adam (Irrational Man): 4.8

Marslı (The Martian): 3

Mavi Gece: 3.4

Merdiven Baba: 4

Minyonlar (Minions): 5.2

Nefesim Kesilene Kadar: 3.3

Otel Transilvanya 2 (Hotel Transylvania 2): 5.3

Öyle ya da Böyle: 1.4

Paranormal Activity: Hayalet Boyutu (Paranormal Activity 5: Ghost Dimension): 2.5

Pixels: 6.8

Sıradışı Anne (Ricki and the Flash): 3.5

Sicario: 3

Snoopy ve Charlie Brown Peanuts Filmi (The Peanuts Movie): 5

Solace: 5.6

Son Cadı Avcısı (The Last Witch Hunter): 2.9

Son Şans (Southpaw): 6.5

Spectre: 4.2

Stajyer (The Intern): 5.5

Şah Mat (Pawn Sacrifice): 6.3

Takım: Mahalle Aşkına: 4.4

Tehlikeli Yürüyüş (The Walk): 3.6

Yaktın Beni: 2.8

Yok Artık: 3.7

 

Not: Yıldızlar, 10 üzerinden verilmektedir.

YORUMLAR

Yorum kurallarını okumak için tıklayınız!
1881 -
1938