Son Dakika
27.11.2017 - 07:11 | Güncelleme:

‘İslâm Düşüncesizlik Atlası’ ve edep!

 

BU köşede iki fotoğraf görüyorsunuz:

İlkinde koltuklara kurulmuş kalabalık zevât ufak bir podyumun üzerindeki konuşmacıyı dinliyorlar, diğer fotoğrafta da semâzenler var ve resmin sol üst tarafında sandukalar görünüyor.

Burası, İstanbul’un sadece Mevlevilik değil, kültür tarihi bakımından da çok önemli merkezlerinden olan; sanatımızın, meselâ Türk Müziği’nin önde gelen isimlerinden Hammamizade İsmail, Ali Nutki ve Nasır Abdülbaki Dedeler ile Rauf Yekta Bey gibi musiki üstadlarının ve büyük edebiyatçı Şeyh Galib’in yetiştiği ve ilk anayasamız Kanun-ı Esasî’nin yazıldığı Yenikapı Mevlevihanesi...

Mevlevihane, Cumhuriyet’in ilânından sonra kimsesiz çocuklar yurdu oldu; bir bölümü 1961 Eylül’ünde yandı ve ayakta kalabilen kısmı da 1997’de küle döndü. Aradan uzun zaman geçtikten sonra nihayet restore, daha doğrusu aslına sadık kalınarak tekrar inşa edildi ve birkaç sene önce bir üniversiteye tahsis edildi.

KABİRE PERDE ÇEKMEK!

Podyumlu, koltuklu, dinleyicili, projeksiyonlu ve elektronik ses sistemli ilk fotoğraf bundan on gün önce, 16 Kasım’da çekildi. Mekân, diğer fotoğrafta gördüğünüz semâzenlerin bulunduğu yer, yani tekkenin semâhanesi. Mevlevî âyinine ve ibadete mahsus olan semâhaneye koltuklar doldurulmuş, podyum, vesaire kurulmuş ve bir kitabın tanıtım toplantısı yapılıyor!

Tanıtılan kitabın ve projenin ismi, “İslâm Düşünce Atlası”. İlmî Etüdler Derneği isimli bir kuruluş ile Konya Belediyesi tarafından beraberce hazırlanmış ve tanıtım mekânı olarak da Yenikapı Mevlevihanesi tercih buyurulmuş! Davetliler için semâhaneye koltuklar doldurulmuş, podyum kurulmuş, projeksiyon cihazları getirilmiş ve bütün bunlar yapılırken bir iş daha edilmiş: Mevlevihanenin asırlar önce yaşamış şeyhlerinin kabirlerinin ve sandukalarının bulunduğu bölümün önüne perde gibi bir şey çekilmiş ve kabirler sinema sahnesi hâline getirilmiş!

Eski terbiyede âdettir: Bir tekkedeki yahut bir başka kapalı mekândaki türbelere sırtınızı dönmeniz büyük ayıptır! Ziyaret tamamlandıktan sonra mekândan geri geri çıkılır, Mevlevî Âyini’nin yahut bir başka dinî merasimin sonundaki dua da sandukalara sırt çevrilmeden, hafif yan dönülerek tamamlanır ve mekân aynı şekilde, yani geri geri terkedilir.

Buna “edep” denir ve Yenikapı Mevlevihanesi’ni veya bir başka zikir yahut ibadet yerini koltuklu, podyumlu ve projeksiyonlu sinema sahnesine çevirmek şimdiye kadar kimsenin aklına gelmemiştir!

MUHAFAZAKÂR MARİFET!

Mevlevihane’deki organizasyonu iki muhafazakâr kuruluş, İlmî Etüdler Derneği ile Konya Belediyesi müştereken yapmışlar! Koskoca İstanbul’da tanıtım toplantısı yapacak başka bir yer bulamamış gibi Yenikapı’nın semâhanesini reklâm panayırına çevirmek, hattâ o mekânın hemen gerisindeki eski “matbah” binasını kullanmayı bile akıl edemeyip bu işi semâhaneye taşımak isimlerini verdiğim bu “muhafazakâr” kuruluşun marifeti!

Yenikapı Mevlevihanesi’ndeki tanıtım hevesi uğruna yapılan eşi-benzeri görülmemiş bu edep dışı organizasyon “İslâm kültürü”, “muhafazakâr terbiye”, “şanlı düşünce tarihimiz” vesaire gibisinden sloganları dillerinden düşürmeyenlerin o alanlarda şart olan kültürden nasıl uzak bulunduklarını gösteren mükemmel bir örnektir.

“İslâm Düşüncesizlik Atlası”, Yenikapı Müsameresi’nin organizatörlerine mübarek olsun!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 01 Aralık 2017 Cuma 16:19
    Fsm Üniversitesinin ilk marifeti değil bu daha öncede başka terbiyesizliklere de ev sahipliği yaptılar. Son olarakta İslami İlimler bölümünü de oradan taşıdılar. Bu tarz mekanların Üniversitesilerin eline bırakılmaması gerektiğini düşünüyorum.
  • Misafir 30 Kasım 2017 Perşembe 23:36
    bulsak bu yaziyi yazan o müberek ellerini bir öpsek
  • Misafir 29 Kasım 2017 Çarşamba 16:35
    Tenkit etmekte son derece haklısınız yalnız uslup biraz ağır olmuş.
  • Misafir 29 Kasım 2017 Çarşamba 16:21
    Yenikapı Mevlevihanesi, İstanbul'daki pek çok tekke gibi, asli işlevini yitirdiği için etrafındaki tarihi yapılar la birlikte kongre, konferans, panel, seminer ve kitap tanıtımı gibi akademik çalışmalar için FSM Vakıf Üniversitesine tahsis edilmiş. İslam düşüncesi bakımından çok önemli bir çalışmanın, ağırlığına uygun bir mekanda ve üstelik bir üniversite tarafından bu amaçlar için kullanılan mekanda yapılmasından tabii başka ne olabilir! Herhalde diğer mevlevihanelerde sema adı altında yapılanları gördükten sonra Yenikapı Mevlevihanesinin tarihi mirasa en uygun kullanılan mevlevihane olduğu görülecektir. Dolayısıyla burada bir düşüncesizlik ve edepsizlik iddiasında bulunmak doğru olmadığı gibi, tanıtılan projenin itibarsızlaştırılması amacına hizmet ettiği de söylenebilir.
  • Misafir 29 Kasım 2017 Çarşamba 11:44
    Tamamen kitsch numunesi bunlar. Bu zevat böyle işleri yüzüne gözüne bulaştıracak kadar cahil. Murat Bey haklıdır.
  • Misafir 29 Kasım 2017 Çarşamba 11:22
    Merhaba Murat Bey. Lütfen bu yanlışların peşini bırakmayın.İster İhbar olsun ister kendiniz şahit olun lütfen ifşa ediniz ki bir şeyler artık düzelsin. Kuran'ı Kerim de buyurulduğu gibi bir kimseler gelirler aynı zamanda doğru işlerle yanlış işleri birbirine karıştırırlar.
  • Misafir 29 Kasım 2017 Çarşamba 00:10
    Her ne kadar Sayın Bardakçı yazısının başlığında evvelce kitaba giydirip, esaslı bir tenkit izlenimi verse de, yazıda kitabın içeriğine dair bir tek kelime yok. Sadece tanıtımda kısmen haklı da olsa muhafazakarların görgüsüzlüğüne dair müşteriye teslim eleştiriler. Peki ya 3 ciltlik kitabın içeriğine dair ne var? Hiç, ama yazının başlığından sanki sıkı bir eleştiri var anlaşılıyor. Sayın Bardakçı bence müktesebatı yetmediği işlere kalkışmamalı, ille de tenkit edecekse, hakkını vermeli! İlim ehline yakışan da budur!
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 23:50
    Aaa
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 23:49
    Keşke çalışmanın içeriğine dair de iki kelâm etseydiniz...
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 23:45
    Hukukta usul şartları tamam olmadan esasa geçilmez. Hocaya içerikten bahsetmediği için serzenişte bulunanlar bu kaideye göre haklı değillerdir. Bardakçı yerden göğe haklıdır, bu yapılan basbayağılıktır, varoş muhafazakarlığıdır
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 19:23
    maalesef reklam mahalline dönüşüyo kutsal değerlerin anlamı olmalı
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 18:20
    Çok haklısınız. İşin garibi, bu organizasyonda ismi geçenler bu bahsettiğiniz konuları ne size bırakırlar ne bize. Bu konu kendi tekellerindeymiş gibi hareket edip de kimseye söz hakkı vermedikleri bir konuda bu kadar sorumsuz davranmak ancak hamaset ve "bilginin tüccarlığı" ile izah edilebilir.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 18:00
    Cehalet cehalet cehalet!!! Farkına vardan dönüşüm yaşayanlar işte ışığa tutılan tavşan gibi kala kalmışlar!!! Umutsuz vakalar vesselam. Utandım, üzüldüm, düşündüm daha çok utandım.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 15:55
    İlber Hoca'nın bahsettiği "banal"lığın en güzel örneği. Sıkıysa Japonya'da benzer birşey yapsınlar.
  • Misafir 29 Kasım 2017 Çarşamba 08:24
    Biçim hakkında söylediklerinizde doğruluk payı olsa düşüncenin içeriğine girmeksizin koyduğunuz başlık haksız eleştiri için temsil gücü yüksek bir örnek olmuş.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 14:11
    Uyarılarına teşekkürler...
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 12:42
    Bu kadar güzel bir çalışmayı iki kelimeyle degersizlestirme edepten öte bir tabiri hakediyor.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 11:51
    yazmaya devam edin lütfen . gelecek kuşaklar için de yerinize talebe yetiştirin ki yanlışa yanlış diyenler olmaya devam etsin .
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 11:06
    ayni şeyleri bahariye mevlevihanesinde gördüğümde benzer şeyler düşünmüş idim...içim acımış soğuk terler dökmüş idim...
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 10:09
    içerde olanların yanlışı görememeleri normal. olaylara dışardan bakınca sırıtıyor.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 09:25
    Ben kitapla ilgili eleştiri bekliyordum mekanla ilgili eleştiri ile karşılaştım.Bu eleştiri bazıları için haklı olabilir ama bu eleştiri kitabı baltalama oyunları olmasın tanıtılan kitap oldukça önemli bir kitap
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 09:11
    MURAT BEY KADERİ İNKAR EDEN HARAMA HELAL DEYİP HELALE HARAM DİYEN İLAHİYATCILAR VAR . HER RAMAZAN AYINDA TV LERDE MİLLETİN İTİKATINI BOZUYORLAR .
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 09:04
    Murat bey tarihin arka odası tekrardan başlatın lütfennn..
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 09:02
    Çok zorlama bir eleştiri olmuş, bu işe zaten başka yönden bir eleştiri getirilemez.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 08:12
    Yazar çok haklı, bu organizasyonda edebe dikkat edilmemiş. Ehl-i irfân arasında aradım kıldım taleb Her hüner makbûl imiş illâ edeb illâ edeb
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 01:21
    Bu inceliği gösterenler olduğuna şükür.Niyazi Mısrî’ni(ksa),şeriat redifli şiirini,okuyup anlayabilenler görür ki;”ol adanın adasıdır şeriat...”lafını en çok edenlerin,esas hâli budur.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 00:59
    Efendim berdevam buyrun. Müktesebattan bî haber olanlara. Münebbihâtınız mevsuk niteliğinde.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 00:36
    Mevlana'yı gercekten tanıdıktan sonra seven birine hic rastlamadım. Ya tanımadan severler, ya tanır ve sevmezler. Dileyen Mevlana gerçeğini araştırabilir. Dolayısıyla İslamda olmayan uyduruk bir takım ritüelleri ibadet ya da din diye sunarsanız işi en başından siz panayıra çevirmiş olursunuz. Burada garip olan nedir anlayamadım. Kutsal olmayan bir takım kültürel öğelere kutsiyet atfedenlerin edepten bahsetmeye de hakkı yoktur vesselam...
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 12:49
    Kudsiyedden degil, edebden bahsediyor. if you just bother to read.
  • Misafir 28 Kasım 2017 Salı 00:28
    Murat bey,size katılmamak elde değil tarhin arka odası programını ne zaman başlatacaksınız
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 23:04
    Hoş gör Ya Hu
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 21:00
    Mesnevi dersi varmi....Marmara Üniversitesi girisine kafe yapan zihniyet
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 21:00
    Hocam bizdeki muhafazakarların aklı fikri maddiyat. Onlar için maneviyat sadece insanları kandırmakta kullandıkları laf edebiyatı.
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 20:06
    Hassasiyetniz icin tsk ederim hoca
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 19:44
    Bendeniz de yakıstırmıyorum faaliyette bulunan dernek bu tanıtımı heryerde yapabilir Saygısızlığin kitabı yok haddini bilmek de edeptir
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 19:33
    Girdim ilim meclisine, eyledim ilmi telep. Meger ilim gerideymis, ille edep ille edep. Yunus Emre
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 17:18
    Sayın hocam ilber hocayı şengör hocayı sık sık görüyoruz sizide görmek istiyoruz.özledik senı murat hoca
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 16:22
    Murat Bardakçı'ya aynen katılıyorum
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 15:52
    Murat hocam şayet girdiği tüm türbelerden geri geri çıkıyorsa, siteminde haklıdır.
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 14:58
    uzun bir ara verdiniz artık yeterli olsa gerek erhan beyle bir program yapmanızı bekliyoruz
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 14:58
    uzun bir ara verdiniz artık yeterli olsa gerek erhan beyle bir program yapmanızı bekliyoruz
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 14:37
    Olulere saygi ve sema kulturel seyler.keske olmasa.islam sistematiğni sizin.gibi elit ve entellektüellerin anlatmasi aurica gprevinizgöreviniz
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 14:21
    Ne kadar mühim tesbitler,hassasiyetiniz için sonsuz teşekkürler ..Dilerim devletin başındakiler umursar ve tedbir alırlar.EDEP İLLA EDEP YA HU
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 14:00
    teşekkürler Murat bey ellerinize yüreğinize sağlık yazınızı ve eleştirileri okudum sustum ne yapayım Hucurat süresini bi okusalar belki edeb in ne olduğunu anlarlar edeb in olmadığı yerde Allah ın inadetlerin yok sayılacağını söylediğinde belki uyanırlar Maalesef kutsallarımız bitiyor
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 13:33
    Edep kismini one cikarmissinz. Cok guzel. Hassasiyetiniz icin tesekkurler. ayni zamanda en kolay olani. Keske projenin iceriginden de bahsetseydinz. Guzel bir projeye benziyor ve bir iddiasi var. Kultur alaninda soyleyecek bir sozu oldugunu bildigimiz /zannettigimiz insanlarin teklifleri ve elestirileriyle daha mukemmele dogru gidilecektir. Sadece edeple de ilerleme olmuyor demek istedigim. Nitekim biliyorsunuz Kurana da en fazla edebibgosteren biziz ancak okumak anlamak adina halimiz ortada.
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 13:14
    muahafazakarların neyi muhafaza ettikleri belli değil. ama edebi kesin muhafaza etmedikleri kesin
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 13:14
    Erenlerin kılıcı arşa çıkar bir ucu...kimisi gönle ,kimisi tribüne oynar.
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 13:01
    elinize saglik sayin Bardakci. Sizden daha cok seyler ögrenecegiz. saygilar Mustafa demirhan
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 12:58
    eski programınızın devamını isteriz
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 12:22
    Bir tabutu bu kadar önemsemek olsa olsa şirktir. Din yalnız Allah’a ibadettir. Önünde huşu ile dolduklarının, ölülerdir, sizi duyamazlar.
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 12:00
    Murat bey ona bakarsanız, islâmda Dönerek dini ritüel yapmak var mıdır?. Mevlevihaneler dinü islam'dan ayrılmakta ibadet biçimini değiştirmektedir. Dinde tek ibadethâne Cami'dir, ibadet biçimi namaz'dır. Sizin yüksek entellektüel kapasitenize danışarak sormak lâzım, asıl eleştirilmesi gereken mevlehinaleler değilmidir?
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 10:13
    Üstat, zaten geri kalmışlığımızda hep cehalet yüzündendirya, keşke cahil cahilliğini bilip ona göre davransa bari
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 09:40
    Teşekkürler.
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 09:31
    Eline sağlık koca yureklı ınsan.illa edep illa edep
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 08:07
    Edeb ya hu!
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 07:55
    murat bey, unutulmaz (!?) katkılarınızla, türkiye yeniden medreseler, tekkeler,zaviyeler ülkesi olma yolunda hızla ilerliyor...!!
  • Misafir 27 Kasım 2017 Pazartesi 11:41
    helal yahu, su koca yazidan cikara cikara bunu mu cikardin! gercekten helal! BADE HARABUL BASRA!
Kalan karakter : 2000
Hava Durumu
Çarşamba 10 MPH 24°
Bulutlu