Son Dakika

Cehaletin de bir sınırı var! İdam fetvalarını Dürrizâde vermiştir!

16.11.2017 - 07:19 | Güncelleme:

 

BİR haftadır yurtdışındayım ama gündemi hemen her dakika değişen Türkiye’de nelerin olup bittiğini merak etmemek ne mümkün? Saat başı gazetelerin internet sitelerine giriyorum...

İki gün önce, bir “Mustafa Sabri Efendi tartışması” çıktı: Tokat’taki bir imam-hatip lisesine Tokatlı Şeyhülislâm Mustafa Sabri Efendi’nin ismi verilmiş ama gelen tepkiler üzerine vazgeçilmiş ve okulun ismi “Tokat Şehit Yakup Akdağ Anadolu İmam Hatip Lisesi” yapılmış.

Tepkilerin gerekçesi ise, mâlûm: Mustafa Kemal Paşa, arkadaşları ve Kuvâ-yı Milliye aleyhindeki meşhur idam fetvalarını Mustafa Sabri Efendi’nin verdiği iddiası.

Tartışma işte bundan çıkıyor ama sâbık Şeyhülislâm’ı savunanların da, veryansın edenlerin de söylediklerinin hemen hepsi yanlış!

YANLIŞLAR VE DOĞRULARI

Şimdi baştan aşağı hatâlı ve uydurma olan bu iddiaların birkaçını nakledip doğrularını yazayım:

- Mustafa Kemal ve Kuvâ-yı Milliye hakkındaki idam fetvasını Mustafa Sabri Efendi vermişmiş...

Yanlış! Tarihimizin yüzkarası olan o fetvayı veren Mustafa Sabri değil bir başka şeyhülislâmdır: Dürrizâde Abdullah Beyefendi! Fetvanın tarihi 10 Nisan 1920’dir ve o tarihte “meşihat” ta, yani şeyhülislâmlık makamında Dürrizâde vardır. Dürrizâde 5 Nisan ile 30 Temmuz 1920 arasında, yani 3 ay 25 gün boyunca şeyhülislâmlık yapmış ve bu pisliği işte o sırada etmiştir.

- Mustafa Sabri Efendi, Damad Ferid’in “değişmez şeyhülislâmı” imiş ve bu makama beş defa gelmişmiş...

Uydurma! Damad Ferid Paşa beş hükümet kurmuş ama Mustafa Sabri’ye beş değil, dört hükümette görev vermiştir. Kurduğu dördüncü hükümetin sadrazamı Dürrizade Abdullah Efendi’dir ve fetva rezaleti bu hükümette yaşanmıştır.

- Mustafa Sabri Efendi, Damad Ferid Paşa ile beraber Sevr Andlaşması’nı imzalayan hükümetin de üyesi imiş!

Palavra! Sevr Andlaşması’nın altında Damad Ferid’in, Mustafa Sabri’nin yahut hükümetin imzası yoktur; bu utanç belgesini Türkiye’nin Bern’deki olağanüstü temsilcisi ve tam yetkili ortaelçisi Reşad Halis Bey ile her ikisi de “Âyân Meclisi Üyesi” yani “senatör” olan Rıza Tevfik Bey (Bölükbaşı) ve Hâdi Paşa imzalamışlardır.

AL BİRİNİ VUR ÖTEKİNE!

Açık söyleyeyim: Mustafa Sabri Efendi imparatorluğun son döneminin önemli bir din âlimidir, sözkonusu fetvalar gerçi ona ait değildir ama İttihad ve Terakki’ye muhalefeti yüzünden Kuvâ-yı Milliye’ye de karşı çıkmış ve Dürrizade Abdullah Efendi kadar olmasa bile millî harekete büyük zararlar vermiştir. Hele, Lozan Andlaşması’nın imzalanmasından sonra hazırlanan 150’likler listesine alınması üzerine gittiği sürgünde genç Cumhuriyet’in aleyhinde yaptığı neşriyat ile yayınladığı “Yarın” Gazetesi’ndeki yazıları da öyle yenilir-yutulur şeyler değildir. İş böyle olunca, bir okula isminin verilmesinin tepki görmesi ve okulun adının değiştirilmesi kaçınılmazdır.

Ama ortada daha vahim bir vaziyet var: Mustafa Sabri Efendi’nin aleyhinde demediklerini bırakmayanların onun hakkında hiçbirşey bilmemeleri, meselâ Kuvâ-yı Milliye aleyhindeki Dürrizade fetvalarını ona ait zannetmeleri ama âbık şeyhülislâmın ismini okula verenlerin de kahramanlaştırmaya çalıştıkları kişi hakkında tıngır tıngır olmaları ve “Bu fetva onun değil” diyememeleri...

Her iki taraf da birbirinden boş ve eskilerin “Cehâlet bir belâdır ki giriftâr olmayan bilmez” sözüne mükemmel birer örnek teşkil ediyorlar!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 18:28
    MustafaSabri hakkinda daha geniş bilgiyi 'Ali UlviKurucu'nun Hatıraları 1.ciltde bulabilirsiniz
  • Misafir 19 Kasım 2017 Pazar 00:07
    "Tam yetkili ortaelçisi Reşad Halis Bey ile her ikisi de “Âyân Meclisi Üyesi” yani “senatör” olan Rıza Tevfik Bey (Bölükbaşı) ve Hâdi Paşa" ya sizinde ifade ettiğiniz üzere "tam yetkiyi" veren zat kimdir? Herhalde Mustafa Kemal Paşa ya da ben değilim dolayısıyla tam yetkiyi veren kimse Sevr'in altına imza atanlarla aynı sorumluluğu paylaştığını söylemeye gerek bile yoktur. Ayrıca tam yetki veren malum zatı siz çok iyi bilirsiniz yazdığınız biyografiden saygılar...
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 21:40
    Tarihin Arka Odası çok özlendi....
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 21:19
    sonuçta vatan hainidir,sonuçta kuvvai milliye karşıtıdır,sonuçta ingilizleri desteklemiştir.fetvanın ona ait olmasının zerre kadar önemi yok.hainmidir değilmidir?bu önemli.
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 13:18
    sonuçta adam vatan haini. Bu adamın ismini okula kim verdi. hangi yetkili merciiler onayladı. milli eğitim bakanlığı ıyuyormu. bu sorumlular açığa alınıp yargılansın ve cezaları verilsin. olayı geçiştirmeyin.
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 23:09
    Sen onedan farklı mısın bu kafayla?
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 10:07
    Herkesin herşeyi her konuyu bilmesine gerek yoktur. Alanında uzmanlar derinlemesine konularını bilmelidir.Ancak bu okul ismini teklif edenlerin bir bilene sormadıkları da ortada eğer art niyetleri yok ise
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 09:58
    ATATÜRK VE ARKADAŞLARININ İDAMI FETVASINI ADINI AĞZIMA YAKIŞTIRAMADIĞIM HAİN HAZIRLAMIŞ VE DÖNEMİN ŞEYHÜLİSLAMINA İMZALATMIŞTIR. AYRICA BU KİŞİ ABDÜLHAMİDİN TAHTTAN İNDİRİLMESİ İÇİN DE ÇALIŞMIŞTIR. OSMANLI SEVİCİLERİ BUNU DA BİLMEZLER DİLLENDİRMEZLER. NE DİYELİM ALLAH İNSANI FİKİR NAMUSSUZLUĞUNDAN KORUSUN.
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 00:22
    tarihin arka odası programı özlendi.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 23:09
    Ortalık, özellikle televizyon, yarı cahil zevatla doldu.Acilen, güncel olayları ve moda olan tarihî olayları doğru anlatan birine ihtiyacımız var ekranlarda...
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 20:30
    Adamsın.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 18:53
    Aydınlattığınız için tşkler.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 18:38
    helal olsun bardakci yalancinin mumu m.bardakci yazana kadardir
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 16:33
    Okula konacak hiçmi başka vatan evladı kalmadıda;tartışmalı ve gereksiz isimler gündemi meşgul ediyor?
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 16:24
    Sen Tarihin trafik polisisin:slight_smile:
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 16:03
    Tarihin arka odası programındaki cesur çıkışlarınızla gönlümüzde yer ettiniz. Bir an önce ekranları dönün ve cesaretinizle korkaklara örnek olun.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 15:51
    TARİHİN ARKA ODASI PROGRAMINA İHTİYAÇ VARDIR
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 15:27
    E..... Boşuna denmemis cehalet en büyük düşmandır diye...
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 14:20
    ​sizi tek geçiyorum...Kimseye eyvallahınız yok, gerçek neyse o
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 13:30
    Benim derd-i derûnum âşık-ı zâr olmayan bilmez Muhabbet bir belâdır ki giriftâr olmayan bilmez Hâlîmi
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 10:44
    Murat bey sava paşanın islam hukuku kitabını tanıttığı yazısında mustafa sabri efendinin mevzubahis fetvaları bizzat kaleme aldığını söylemiştir.Geçmiş yazısını okuyabilirsiniz. Hangisi doğru acaba?
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 10:31
    Neyi tartışıyorsunuz adam resmen vatan haini.Dağılalım lütfen.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 10:11
    Okula bu ismi verenler Mustafa Sabri Efendi yüzünden Halktan bu kadar tepki geleceğini mutlak biliyorlardı. Amaç şu andaki İktidarı zedelemek ,yıpratmak ve karalamak.Devlet bu olayın üzerine gitmelidir ve altından Feto terör örgütü çıkabilir.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 10:05
    Mustafa Sabri yayınlamasa da destek veriyor o fetvaya.Bundan şüpheniz mi var? Tescilli bir vatan hainidir.Batı Trakya'da yaptıklarını da bir yazsanız ya köşe yazınızda.
  • Misafir 18 Kasım 2017 Cumartesi 02:10
    Türk insanı okuduğunu anlayamamakta dünya birincisiymiş, size birincilik madalyanızı takdim etmek üzere Haber Türk'e bekliyoruz. :)
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 01:13
    Hocam size çık ihtiyaç var sizde olasanız sapla sanan hep karışacak.ömrünüze ve sağlığınıza duacıyım
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 22:46
    Murat Bey şu tarihin arka odası programınızı tekrar yapsanız hem bizler hem siz ve değerli hocalarımız yaşlanmadan halka en hızlı ulaşan yayın organından millete yine birşeyler öğretseniz.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 22:35
    Klasik...
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 19:30
    Mustafa Sabri Efendi ile ilgili olumsuz ifadeler aynen sultan Vahudeddin ve Abdüühamid'de de yapılmıştı. Yapanlar kimlerdir? biraz düşünerek inafa gelelim
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 19:29
    Devlet sırrı değil bunlar beyzadem. Her yerde mevcut olan bilgiler. Bir zahmet okusanız olacakta şimdi kim okuyacak değil mi?
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 19:28
    Diğer yorumları bari oku. Hadi tarih okumuyorsun kısacık iki tane yorumu bari oku.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 17:29
    1927'de Yunanistan'dayken yayılanan şiiri, "Zamanın Ruhu" ile ilgili bir fikir verir, umarım! *** Yalnız Müslüman ve insan Olarak kalmak üzere, Türklükten, Şeref ve izzetimle istifa Ediyorum Allah'ın huzurunda!... ... Tövbe yarabbi tövbe Türklüğüme Beni Türk milletinden addetme
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 17:29
    ekmek icin ekmeleddin babasi ihsan efendi ile mustafa sabri YANYANA mezarlari mefta oldular, ha abdullah ha sabri efendi ve daha nice avanesi sadece tarihin coplugunde yerlerini aldilar, imza kime ait onemi yok, hepsi milli mucadele karsiti hain dimaglardir..M.KEMAL ise hic olmedi hep yasiyor ve kiyamete kadar yasayacak.. gerisi hikaye..
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 17:20
    Bir haftadır goremıyorduk Haberturk ten ayrıldığInızı düşünmeye başlamıştık Tarihin arka odasını özledik ekranlara geri dönün
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 16:39
    Başka kaynaklarda da aşağıdaki bilgiler yer almaktadır. Bazı vatandaşlarımız sırf cumhuriyete ve değerline karşı çıkabilmek için içeriğini bilmeseler bile Mustafa Sabri'ye sahip çıkabilmektedirler. Şeyhülislam Mustafa Sabri Efendi’den fetva istedi. Şeyhülislam 1-Mustafa Sabri’nin Fetvasıyla Nisan 1919’da Kemal Bey idam edildi. Kendisi ayrıca mason locası üyesiydi.Karşı Devrimciler Masonluğu tescillenmiş olan bir Şeyhüslam’ı nedense hiç sorgulamazlar !!! 2- Şeyhulislam olan Haydarizade İbrahim Efendi, Mustafa Sabri’nin kaleme aldığı fetvayı okuyunca imzalamayı reddetti ve istifasını verdi. 3- Fetvayı imzalayacak birisi arandı ve Dürrizade Abdullah Efendi bulundu. Mustafa Sabri’nin yazdığı fetva Dürrizade tarafından verildi, Damat Feritin Onayı ve Padişah Vahdettin’in buyruğuyla duyuruldu. 4- Şeyhüslam Mustafa Sabri, Milli Mücadele, Türklük ve Mustafa Kemal Paşa hakkında hakaretamiz ifadeler kullanmıştır. Mustafa Sabri Efendi’nin Mustafa Kemal Paşa hakkındaki tenkitlerinde hakaret sınırlarını da aştığı ve düpedüz sövgü yoluna gittiğini görülür. 5- Kurtuluş Savaşı’nın bitiminde İtalyan’ların , Fransızların ve Yunan ordusunu trajik bir hezimete uğrayarak Anadoluyu terk etmesinden sonra Mustafa Sabri Efendi ailesini alarak İngilizlerin temin ettiği bir yük gemisiyle Mısır’a kaçtı ve orada öldü.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 22:49
    Yalnız o dönemlerde tebaaya reaaya rahat hareket edemezken locaya üye olmak şartıyla loca faaliyetleri başlığı altında rahat hareket etme imkanına sahip olunduğundan bir çok kişi bu şekilde üye olmuştur. Amaç masonluk etmek değil rahat hareket etmek.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 00:34
    Murat BARDAKÇI, tarihçisin lakin sen de birşeyler söylüyorsun bir zahmet "Kaynak" da gösterirsen çok memnun oluruz
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 16:39
    Başka kaynaklarda da aşağıdaki bilgiler yer almaktadır. Bazı vatandaşlarımız sırf cumhuriyete ve değerline karşı çıkabilmek için içeriğini bilmeseler bile Mustafa Sabri'ye sahip çıkabilmektedirler. Şeyhülislam Mustafa Sabri Efendi’den fetva istedi. Şeyhülislam 1-Mustafa Sabri’nin Fetvasıyla Nisan 1919’da Kemal Bey idam edildi. Kendisi ayrıca mason locası üyesiydi.Karşı Devrimciler Masonluğu tescillenmiş olan bir Şeyhüslam’ı nedense hiç sorgulamazlar !!! 2- Şeyhulislam olan Haydarizade İbrahim Efendi, Mustafa Sabri’nin kaleme aldığı fetvayı okuyunca imzalamayı reddetti ve istifasını verdi. 3- Fetvayı imzalayacak birisi arandı ve Dürrizade Abdullah Efendi bulundu. Mustafa Sabri’nin yazdığı fetva Dürrizade tarafından verildi, Damat Feritin Onayı ve Padişah Vahdettin’in buyruğuyla duyuruldu. 4- Şeyhüslam Mustafa Sabri, Milli Mücadele, Türklük ve Mustafa Kemal Paşa hakkında hakaretamiz ifadeler kullanmıştır. Mustafa Sabri Efendi’nin Mustafa Kemal Paşa hakkındaki tenkitlerinde hakaret sınırlarını da aştığı ve düpedüz sövgü yoluna gittiğini görülür. 5- Kurtuluş Savaşı’nın bitiminde İtalyan’ların , Fransızların ve Yunan ordusunu trajik bir hezimete uğrayarak Anadoluyu terk etmesinden sonra Mustafa Sabri Efendi ailesini alarak İngilizlerin temin ettiği bir yük gemisiyle Mısır’a kaçtı ve orada öldü.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 23:23
    Mustafa Sabri mason ise bir yanlış var... hilafeti ilga eden cumhuriyeti kuran kadroda hatrı sayılır mason vardır ve mason locaları desteklemişlerdir. Masonlar birlikte hareket ederler. ya sabri efendi mason degildir ya diger suçlamalar geçerli degildir. Aynı anda hem sofu hem hilafetçi hem mason .......olmaz olabilemez.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 16:30
    O zamanın Milli iradesi niye griftar olmamış.Madem millet cehaletli cahil cümbelek açıklayın o zaman bu adam yüzelliler nasıl girmiş hoca.
  • Misafir 17 Kasım 2017 Cuma 08:16
    Ne mal olduğu meydanda imiş..
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 15:52
    Mübarek zat seni sevene ne mutlu mustafa sabri efendi.........seni seviyoruz
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 15:51
    Mübarek zat seni sevene ne mutlu mustafa sabri efendi.........
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 14:50
    "​Cehâlet bir belâdır ki giriftâr olmayan bilmez” Türk Milleti neyi bilmiyor. Mustafa Sabri Efendinin ​Yarın” Gazetesi’ndeki yazılarının öyle yenilir-yutulur şeyler olmadığını mı.Hayatı sürgünde geçmiş bir imamın ​değişmez şeyhülislâm olduğu için okula isminin verilmesini mi? Yapma hocam... ısıtıp ısıtıp yedirme. Türk milleti sofradan destursuz kalkmaz .
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 12:21
    Celal Bayar Bende Yazdım 8. Ciltte bu konuyu net olarak açıklıyor. Kısaca Celal Bayar Yalan söylüyor diyorsunuz doğru mu?
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 12:03
    Sayın Bardakçı Bu adam neden 150 likler listesinde yeralıyor. Onuda yazsaydınız da okuyucularınız engin bilginizden yararlansalar.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 16:00
    Önce yazıyı okuyun. Adamın yazdığı şey için , keşke yazsaydın diyorsun. Adam doğru demiş “Cehâlet bir belâdır ki giriftâr olmayan bilmez”
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 11:56
    Bazı gazetelerin güçlü kalemşörleri olduğunu düşünenler ve "cehaletin de bir sınırı var" cümlenize yakışmaya çalışanlar sizin yazıyı okumamış galiba
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 11:18
    "Damad Ferid Paşa beş hükümet kurmuş ama Mustafa Sabri’ye beş değil, dört hükümette görev vermiştir. Kurduğu dördüncü hükümetin sadrazamı Dürrizade Abdullah Efendi’dir" diyorsunuz Oldumu şimdi Murat Bey; Sadrazam zaten Damat Ferit değilmi
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 10:57
    fetvayı onaylayan değil ama kaleme alandır. Buda böyle biline ve vatandaşlar yanıltılmaya
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 10:48
    Atatürk ve cumhuriyet düşmanlarının hepsi haindir, gerisi teferruattır...
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 10:46
    Sayın Bardakçı haklısınız, ancak bu karışıklık herhalde Mustafa Sabri Efendi'nin 22 Temmuz 1920 tarihinde yapılan Saltanat Şurasında sözalarak Sevr Antlaşması'nın şartlarının kabul edilmesi yönünde yapmış olduğu konuşma ve 31 Temmuz 1920'de kurulan beşinci Damat Ferid Hükümeti'nde Şeyhülislamlık makamı yanısıra Şura-ı Devlet Reisliği'ne atanmasından meydana gelmektedir.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 10:40
    Haklısın Murat Bardakçı, Bir konuyu daha açıklığa kavuşturduğun için teşekkürler sana. Maalesef bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olanların yaptıkları ancak bu kadar olur. Maalesef ülkemizde "İlgililer bilgisiz, bilgililer ise ilgisiz" o nedenle yapılan işler sevimsiz ve verimsiz oluyor.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 09:55
    :relaxed:
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 09:52
    Sizde olmasanız biz kimden öğreneceğiz doğruları
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 09:37
    Şimdi bu adami ovuyormusunuz,yeriyormusunuz belli degil.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 11:17
    niye övsün yada niye yersin. doğruları yazmış vesselam. iye övme yada yerme bekliyorsun.:thinking::thinking:
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 09:05
    Devlet hayatı ve toplum olarak büyük bir türbülans yaşadığımız zaman diliminde yaşananlardan hareketle hain veya kahraman ilan etmeler tamamen kurtuluş savaşından sonra devletin yönetenlerin kimliğiyle alakalı olmalıdır. İhanet suçlamaları bu bakımdan rakibini lekelemeye yönelik iddalar olarak görülmelidir.
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 08:56
    Hahha çok güzel bir yazı
  • Misafir 16 Kasım 2017 Perşembe 08:34
    Murat abi tarihi Osmanlı yı bu millete sevdirenlerden birisin.Sen bu millet için büyük bir değersin. Bugünki yazın konuyu çok güzel açıklamışsın. Lakin fetvayı veren hakındaki yorumun hiç yakışmadı.
Kalan karakter : 2000