Son Dakika
17.07.2017 - 06:07 | Güncelleme:

Selâya nedir bu muhalefet? Mustafa Kemal de Meclis’i selâlarla açtırmıştı

 

ÖNCEKİ gece, mâlûm darbe teşebbüsünün yıldönümü münasebeti ile bütün Türkiye ayakta idi. Şehidler yâdedildi, darbe girişimine ve darbecilere lânetler yağdırıldı, inşası yaptırılan anıtlar açıldı ve coşku sabaha kadar devam etti.

O gecenin en ruhanî dakikaları, bütün camilerden ardarda selâ verildiği anlardı...

Geçen sene 15 Temmuz gecesi bazı kişiler alçaktan uçan F-16’ların gümbürtüsünden değil, verilen selâlardan rahatsız olmuşlardı ve önceki gece de oldular! “Bu selâlar nereden çıktı?” diye tweet mweet atanları yine vardı ama başka birileri meseleyi “selânın Kur’an’da geçmediği ve ‘bid’at’ olduğu” iddiasına kadar götürdü...

Bilenler bilir: Selâ ibadet değildir, dinleyene huzur, ruh sükûnu ve eski tabiri ile “inşirah” veren dinî sözlü nefis bir melodidir ve okunması, daha doğrusu “verilmesi” bizde bir gelenektir. Bu nefis melodi minarelerde asırlar boyunca bayram sabahlarında, kandillerde, cuma gecelerinde, cuma namazlarından ve cenazelerin kaldırılmasından önce mutlaka terennüm edilmiş; halka önemli hadiseleri, felâketleri yahut zaferleri duyurup birliği, beraberliği ve azmi sağlamak için hep selâdan istifade edilmiştir.

Mustafa Kemal Paşa, 21 Nisan 1920 tarihli bu emrinde minarelerde selâ verilmesini de istiyor.

LÂİKLİK ENDİŞESİ...

Şimdi kalkıp “Selâ da neyin nesi? Bunun dinde yeri yoktur, İslâmiyet’e sonradan dahil edilmiştir, okunması yanlıştır” iddiasında bulunmak, asırlar boyunca selâya ruhsat vermiş, okutmuş ve okunmasını da desteklemiş olan din âlimlerini bir şey bilmemekle, hattâ bid’ate sapmakla suçlamak ve “İslâmiyet’i 14 asır boyunca kimse anlamadı, dinin aslını şimdi biz keşfettik” demektir.

Selâya karşı çıkanlar bu nevzuhur ulemâdan ibaret kalsa eyvallah ama minarelerden verilen selâları işittiklerinde, lâikliğin istikbalinden endişe hissedenler de mebzul miktarda...

Türkiye’de önemli hadiselerin asırlar boyunca selâlar vasıtası ile duyurulduğunu daha önce örnekleri ile yazmıştım, şimdi her selâda lâiklik endişesine düşenler için bir başka selâyı anlatayım:

Mustafa Kemal Paşa, 21 Nisan 1920’de, yani Büyük Millet Meclisi’nin açılışından iki gün önce kendisine bağlı olan bütün askerî birliklere ve mülkî makamlara bir emir gönderdi...

BAKIN, NELER EMREDİLMİŞ!

Emirde, Meclis’in açılışından önce yapılması gerekenler sıralanıyordu: 23 Nisan, cuma gününe rastgeliyordu ve açılış için cumanın seçilmiş olmasının sebebi, bu günün mübarek olmasından istifade etmekti. Açılıştan önce Hacı Bayram Velî Camii’nde cuma namazı kılınacak, namazın ardından sakal-ı şerîf ile sancak-ı şerîf taşınarak Meclis’e gidilecek ama içeriye girmeden kurbanlar kesilip dualar edilecek, aynı gün bütün vilâyetlerde hatimler indirilecek, Buharî-i Şerîfler okutulacaktı...

Mustafa Kemal Paşa’nın emri Ankara ile sınırlı değildi: Paşa’nın ifadesi ile “Mukaddes ve yaralı vatanımızın her köşesinde” hatimler indirilecek, Buharî-i Şerîf ile Mevlid okutulacak, dualar edilecek ve minarelerden de selâlar verilecekti!

Tekrar yazayım: Mustafa Kemal Paşa, Meclis’in açılışından önce minarelerden selâ verilmesini de emrediyordu ve diğer emirleriyle beraber bu emir de yerine getirildi.

Sözünü ettiğim emrin Paşa’nın imzasını taşıyan ve burada fotoğrafını gördüğünüz orijinali şimdi “Askerî Arşiv” olarak bilinen ATASE’de, yani “Genelkurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüd Daire Başkanlığı”nda muhafaza ediliyor...

Şimdi yeniden sorayım: Ruha sükûn veren ve şevki canlı tutan selânın bid’at ile ve lâiklikle ne alâkası var?

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 20 Temmuz 2017 Perşembe 15:56
    Bilmiyorlar ondan böyleler devam eden yerler var sela ya o ilk gece çok okundu belki rahatsız olan insanlar vardı ( hasta olanlar) benim düşüncem
  • Misafir 19 Temmuz 2017 Çarşamba 01:24
    Atatürk için bu makaleyi yazmaya gerek duyar olduk maalesef. Türk halkı neyin peşinde anlamış değilim. Bir tarafı Osmanlıcı, Osmanlı tarihini bilmez bir tarafı Atatürkçü, Atatürk'ün nutuk'undan gayrısını bilmez. Ha birde saymadığımız Turancılar, sağcılar, solcular, milliyetçiler, ülkücüler... Atatürk'ün laiklik ilkesi sorun olmuş her iki tarafa da. Laikliğin sözlük anlamını bilir ama politikada ki yerinden bîhaberler. yahu tefesirini yaptınız mı? Yok. 15-16 bilhassa 17 yaşlarında ki gençlerimiz. Atatürk'ü sevmek sanıyorlar Atatürkçüküğü, inkılaplarını hangi kitabını okudunuz diye soruyoruz, Nutuk. E aferin yavrum sen tarihi bitirmişsin bence direk profesör olmalısın denmeli. Murat bey gibi çırpınıyorum ben de yaşadığım şehirde ama nafile Atatürk'ü bitirenler Atatürkçülerdir. Her yere Atatürk heykeli dikmekten, bayram kutlamaktan, anıt yapmaktan, ev ve iş yerlerine Atatürk posteri asmaktan gayrı bir şey yapmayan Atatürkçülere Müstahak böyle makaleler. Unutuyorlarki sürekli gündemde olan gün yüzünde olan unutulmaya mahkumdur. Bakın Wilhelm, bakın I.Elizabeth, Washington, Martin luther, yahu bakın hangi birinin her tarafta heykeli, resimleri var. Atatürk'ü yaşatan Atatürkçü olmayan insanlardır kusura bakmayın Atatürk'ü bu makaleyi yazmaya neden kılacak kadar gündeme getirip devrimleri laçkalaştıran, Atatürkçülerdir. Cevapları​nızı bekliyor bilhassa münakaşa etmek için sabırsızlanıyorum. (Sorusorr@gmail.com)
  • Misafir 18 Temmuz 2017 Salı 16:39
    E bir zahmet neyin hangi çağda, hangi şartlar altında yapıldığına da bakıver bir zahmet. İletişimin envai şeşidinin olduğu bu çağda sela vermek ....
  • Misafir 18 Temmuz 2017 Salı 14:39
    Allah razı olsun Murat Bey.Elinize,kaleminize sağlık verdiğiniz bilgiler için.
  • Misafir 18 Temmuz 2017 Salı 12:58
    İyi ki varsınız Murat bey böyle bilgilendirmeleriniz çok güzel oluyor kısa net ve açık.
  • Misafir 18 Temmuz 2017 Salı 08:40
    Ellerinize sağlık Murat Hocam
  • Misafir 18 Temmuz 2017 Salı 02:11
    Adama ateist diyorsun şimdide selayla Meclis açtı minarelerde okunması emri verdi diyorsun tuhaf adamsın
  • Misafir 18 Temmuz 2017 Salı 01:24
    Cahillikten itiraz ediyorlar sayın Bardakçı
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 23:53
    Degerli bir Aydinsiniz. Belgeli görüslerinizden cok kisileri faydalandiriyorsunuz. Allah cc. uzun ömür versin. sizden sonrasi icin iyi bir Talebe yetistirmelisiniz. Saygilar Ahmet A
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 23:16
    Sizin belgelerle kanıtlarla desteklenmiş yazılarınıza hayranım.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 21:54
    chp zihniyeti kolay degil
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 20:27
    Selaya karşı olan ya fetocü'dur ya da dinsiz.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 19:11
    SORSAN CHP LİLERE LAİKLİK NE COĞU BILMEZ........................
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 16:50
    Hocam gönlümüze huzur erdirdiniz
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 15:20
    TABİKİ DE YOK MAKSAT BAĞCIYI DÖVMEK.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 14:53
    anlatamazssın azizim anlatamazssın bu tip yüreklere öyle fitne girmişki onun olanı bile kötü bilir anlatamazsın
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 14:14
    Çok güzel yazmışsınız .ALLAH bu Ülkeyi din yobazların dan da ATATÜRK Yobazların dan da korusun.Bu milletin evlatları nasıl oluyor da tarihine ve dinine bu kadar yabancılaşıyor anlamıyorum. ÖZER EKİZ
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 14:07
    Mustafa Kemal laiklik ilkesine muhalif miydi ki
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 13:43
    Dinle alakası olmadığı kesin.Laiklik konusunda benim bir bilgim yoktur.Bir de, Mekkeli müşrüklerin Hz.Peygambere itiraz sadedinde söylediği sözü siz yukarıda tekrar ettiniz.Atalarımız yanılmış olamaz! demişlerdi..siz de 1400 yıldır falan..filan...
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 12:45
    cok guzel bir yazi.ulkemizde koru koru yobaz olan insanlar var. her iki kesimin de yobazi var. Dindar olanlarin da, olmayanlarin da. Ortasini bulamiyoruz. hersey dengeli olmali.Kisisel fikrim selanin kulaga hos geldigi lakin ses ayarinin titizlikle yapilmasi ve alcak bir ses ile mutevazi ve uyku verici huzurlu sekilde okunmasi mistik olmasini isterim.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 12:44
    M. Kemal'e dinsiz, inançsız, sarhoş diyenler utanmışlarmıdır bu yazıdan sonra!
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 11:53
    insanları birbirine düşürmek için yıllarca müslümanlar üzerine oyunlar oynandı,bu oyunlara malesef hem bu vatanda yaşayan bizler hemde dünya müslümanları oyuna geldik bir ulusu yok etmek için o ulusları birbirine kırdırmak en iyi yaptıkları oyun mustafa kemal bu ülkenin lideri doğru ve yanlışları ile hitler lenin mao abd ve diğer batılı ülkelerin liderleri her türlü katliamları yaptılar bu yeryüzünde ama liderlerine asla laf ettirmediler bizim aramıza sızmış bu batılıları temizlersek onlara güvendiğimiz kadar kendimize güvenir ve beraber yaşarsak dünya her zamankinden daha güzel olacaktır
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 11:47
    Çok değerli bir insansınız Sn.Hocam. bu insanlar bu ülkenin insanı değilmi niye rahatsız olurlar yazık.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 11:42
    Her ruha sükun vermiyor demekki.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 10:43
    Selaya jkarsi deyilim suistimale karsiyim.chp li hic deyilim dedesi aydin bir din adami babasi hafiz bir turk vatandasiyim.islam enstituleri ve ilahiyat fakultelerinde aydin din adamlari yetistirilip ulkenin her yerinde dini ve ahlaki sizin gibi aydinlardanfeyz alarak anlaftilmali .hurafeler suistimaller siyaset ler yapilmamali ayiptir gunahtir.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 10:16
    dini acidan hurafedir, Bi'dat'tir..
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 10:03
    Onlar atatürkü sadece kullanıyorlar paşanın hayatından haberleri yok ! ve bu insanlar kanser gibi cahillikten ne yapacaklarını bilmiyorlar,sizin gibi ustalar bunları daha çok anlatmalı ama denildiği gibi...Gözleri vardır görmezler,kulakları vardır duymazlar,dilleri vardır konuşmazlar...Deccale karşı biz birlik olacağız sayın bardakçı
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 09:56
    Bir kere sela verilince sıkıntı yok,gece yarısı aralıklarla ve defalarca sela verilince ruha sükun vermiyor maalesef
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 08:57
    Kaleminize sağlık Murat Bey,Allah razı olsun.
  • Misafir 17 Temmuz 2017 Pazartesi 08:28
    hocam Allah size sağlık, sıhhatli ömür versin bizleri bilgilendirmeye devam edin. Allah sizden razı olsun.
Kalan karakter : 2000
Hava Durumu
Cumartesi 11 MPH 26°
Kısmen Güneşli ve Sağanak Yağışlı