Habertürk
    Takipde Kalın!
      Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin

        2008’de “Milyoner”den bu yana eğer Oscar yarışındaki bir Amerikan filmi Toronto’dan Seyirci Ödülü ile dönerse sekiz ana daldan en az bir ödül çıkarıyor. A24’ün “Gizli Dünya”sı (“Room”) Pazar günü bu başarıyı elde ederek bir iddia ortaya koydu. Lenny Abrahamson’un filminin ‘En İyi Film’ adaylığı garanti gibi. Ama ödülü hangi dalda çıkaracak? “Gizli Dünya”yı 40. Toronto Uluslararası Film Festivali kapsamında yapılan Kanada prömiyerinde izlemiştim.

        Ma ve Jack bir odada sıkışmışlardır. Aslında sinematografi-kurgu birlikteliği trajik durumu sömürmeden iyi anlatır. Bir haletiruhiyenin özetini sunar. Bakış açısı planlarıyla örülü anlatıda küçük çocuk öne çıkar. Bunun yanında teleobjektifler, yakın-göğüs arası planlar bir sıkışma hissiyatı yaratır. Sallanan kameranın öne çıktığı anlatıda aslında şıklık değil, psikolojik bunalım, dirayet öne çıkar.

        ODADA YAŞAM MÜCADELESİ

        Abrahamson filmin ilk 40 dakikasında bu ikilinin durumunu bize ses kurgusunun da özeniyle yansıtmış. Yeri geldiğinde müziği öne çıkarmış. Ama biz Ma’nın da Jack’in de konumundan haberdar değiliz. Adeta bir hangara atılan iki kız, oraya giren sahipleriyle birlikte üst açıyla da ‘esaret’in tanımını yapıyorlar. Bu durum neyi temsil ediyor? Aslında kaçış hikayesinde Jack öne çıkıyor. Zamanla erkeğe dönüşen, bu sebeple de fakirlikten yaşayacak hali kalmayan bir karakter bu…

        Yönetmen, Emma Donoghue’nun romanından uyarladığı filmde ikiliyi alt sınıfın bir alegorisi olarak çizmiş. Sıkıntıları ‘odada geçen survival film’ gibi bir konsepte oturtmuş. Ama film oradan çıkınca da nefes alıyor, yavaş çekim, bakış açısı planları aşağıdan dünyaya başka bir beden getiriyor. Büyükanne/büyükbaba Joan Allen ve William H. Macy’nin şaşkınlığı abartmadan drama müdahale etmeleri sahici.

        ALTERNATİF ANNE-EVLAT İLİŞKİSİ YARALAYACAK

        Danny Cohen-Nahan Nugent ikilisi fazlasıyla tutarlı bir iş çıkarıyor. Dengeli durmayı da tempo yapmayı da biliyor. Böylece “Ne Yaptın Richard” (“What Richard Did”, 2012) ve “Frank”ten (2013) daha tutarlı bir görsel yapı beliriyor. Abrahamson kendini geliştirmiş. Alternatif, hayali, sembolik ve trajik bir anne-evlat ilişkisi filmine imza atıyor.

        Bunu yaparken beslendiklerinin gizlenmesi filmin lehine, 118 dakika olması ise aleyhine. Bu kadar soyut bir yaklaşımın daha kısa sürede tamamına ermesi gerekirdi. Girizgahın ardından bu iki saat mücadeleye fazla gelmiş. Filmin etkisini, kaybolan anneden çocuğun saç kesimine uzanan insanilik arttırıyor, ama geçen süreç yeterinde çarpıcı değil. Ama “Gizli Dünya” ‘bu odaya bakın!’ diyor ve seyirciyi avucuna alıyor.

        ‘DANİMARKALI KIZ’ İLE ‘SPOTLIGHT’A KATILABİLİR

        89’lu Brie Larson’ın gözlerini çok iyi kullanırken tepeden tırnağa yarattığı kırılgan anne tipi başarılı. Adeta tükenmişliği yüz ifadesinin yalınlığıyla anlamlandırıyor. Melodramı besliyor. Belirgin bir fiziksel dönüşüm yok. En iyi ihtimalle adaylık gelebilir. Ama çocuk oyuncu daha samimi ve baskın duruyor. Larson ona göre geri planda kalmış. Lenny Abrahamson, büyük oranda olgunlaşıyor burada. Joan Allen bir ağırlık hissettiriyor ama ödül alacak kadar uzun vadeli değil bu.

        “Gizli Dünya” sanki ‘En İyi Uyarlama Senaryo’ dalında bir şeylere daha yakın. Bu dalda “Carol”, “Spotlight” ve “Danimarkalı Kız”ı alt edip zafere ulaşabilir. Zira “Milyoner” (“Slumdog Millionaire”, 2008), “Acı Bir Hayat Hikayesi” (“Precious”, 2009), “Zoraki Kral” (“The King’s Speech”, 2010), “Umut Işığım” (“Silver Linings Playbook”, 2012), “12 Yıllık Esaret” (“12 Years a Slave”, 2013) ve “The Imitation Game” (2014), sekiz ana daldan en az birinde Oscar heykelciğine uzandı. Telluride-Toronto girişi de “Gizli Dünya”yı tehditkar kılıyor. En İyi Film’de “Danimarkalı Kız” ve “Spotlight” ile beraber Toronto filmi olur. En İyi Yönetmen konusunda beşinci sıradan adaylık da şaşırtmaz. Ama şirket çok acemi. Hayatta kalma filmine, Akademi’nin sevdiği biraz alan hafif soyut ve sembolik yorum, ağlattı, ağlatacak.

        FİLMİN NOTU: 5.8

        Künye:

        Gizli Dünya (Room)

        Yönetmen: Lenny Abrahamson

        Oyuncular: Jacob Tremblay, Brie Larson, Joan Allen, William H. Macy

        Süre: 116 dk.

        Yapım yılı: 2014

        Kerem Akça’nın 88. Oscar Ödülleri için erken aday tahminleri:

        En İyi Film:

        1-Joy (Fox 2000)

        2-Carol (TWC)

        3-Steve Jobs (Universal)

        4-Danimarkalı Kız (The Danish Girl) (Focus)

        5-Diriliş (The Revenant) (Fox)

        6-The Hateful Eight (TWC)

        7-Gizli Dünya (Room) (A24)

        8-Spotlight (Open Road Films)

        9-Ters Yüz (Inside Out) (Disney)

        10-Casuslar Köprüsü (Bridge of Spies) (DreamWorks

        En İyi Yönetmen:

        1-David O. Russell (Joy)

        2-Danny Boyle (Steve Jobs)

        3-Todd Haynes (Carol)

        4-Tom Hooper (Danimarkalı Kız)

        5-Alejandro González Iñárritu (The Revenant)

        6-George Miller (Mad Max: Fury Road)

        En İyi Erkek Oyuncu:

        1-Leonardo DiCaprio (Diriliş)

        2-Eddie Redmayne (Danimarkalı Kız)

        3-Tom Hiddleston (I Saw the Light)

        4-Bryan Cranston (Trumbo)

        5-Michael Fassbender (Steve Jobs)

        6-Johnny Depp (Kara Düzen)

        En İyi Kadın Oyuncu:

        1-Jennifer Lawrence (Joy)

        2-Cate Blanchett (Carol)

        3-Alicia Vikander (Danimarkalı Kız)

        4-Julianne Moore (Freeheld)

        5-Carey Mulligan (Suffragette)

        6-Brie Larson (Gizli Dünya)

        En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu:

        1-Tom Hardy (Diriliş)

        2-Idris Elba (Beasts of No Nation)

        3-Samuel L. Jackson (The Hateful Eight)

        4-Michael Keaton (Spotlight)

        5-Robert De Niro (Joy)

        6-Harvey Keitel (Youth)

        En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu

        1-Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight)

        2-Rooney Mara (Carol)

        3-Kate Winslet (Steve Jobs)

        4-Elizabeth Olsen (I Saw the Light)

        5-Emayatzi Corinealdi (Miles Ahead)

        6-Diane Ladd (Joy)

        Not: Tahminler 88. Oscar adaylarının açıklanacağı Ocak ayına kadar yazılarımla birlikte güncellenecektir.

        Kerem Akça’nın 88. Oscar Ödülleri sürecinde yazdığı yazılar:

        Diğer Yazılar