Son Dakika

Koruma Kanunu düzgün bir Atatürk biyografisi yazmaya engel değildir!

19.10.2018 - 08:54 | Güncelleme:

 

Geçen gün son zamanlarda Atatürk hakkında yazılan kitaplardaki artıştan bahsetmiş ama Atatürk’ün belgelere dayalı ciddî bir biyografisinin hâlâ kaleme alınmadığını söylemiştim.

Yazımın ardından o kadar çok mail aldım ki, hakikaten şaşırdım! Üstelik maillerin nerede ise tamamında hep aynı iddia tekrar ediliyor, “Atatürk’ü Koruma Kanunu kalkmadan düzgün bir biyografinin yazılması mümkün değildir” deniyordu.

“Koruma Kanunu”, mâlûm, 1951’de Celâl Bayar’ın talebi üzerine çıkartılan 5816 sayılı “Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanun”dur…

Biyografi bahsi ile kanunu biraraya getirip bu şekilde yorumlara kalkışmak ve “sözkonusu kanun yürürlükte olduğu müddetçe Atatürk hakkında ciddî bir biyografi yazılamayacağını” söylemek “biyografinin ilk şartının hakaret olduğuna” inanmaktır ve böyle düşünen zihinlerde mutlaka bir tuhaflık mevcut demektir!

Koruma Kanunu’nun herhalde bilirsiniz… Çıkartılmasının sebebi, o günlerde Kemal Pilâvoğlu’na bağlı Ticânî müridlerin Atatürk’ün heykellerine çekiçlerle ve keserlerle saldırmaları, bu işi ederken de devletin kurucusuna ağıza alınmayacak hakaretler yağdırmaları idi… Kanun, Atatürk’ün başbakanlığını yapan ve hatırasına çok büyük hürmet besleyen zamanın cumhurbaşkanı Celâl Bayar’ın talimatı ile çıktı; hattâ bazı Demokrat Partili milletvekillerinin Meclis’te red oyu vereceklerinin anlaşılması üzerine, Bayar “Kanun kabul edilmediği takdirde istifa edeceği” tehdidinde bile bulundu…

Kanunun ilk maddesi “Atatürk'ün hatırasına alenen hakaret eden veya söven kimse bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Atatürk'ü temsil eden heykel, büst ve abideleri veyahut Atatürk'ün kabrini tahrip eden, kıran, bozan veya kirleten kimseye bir yıldan beş yıla kadar ağır hapis cezası verilir. Yukarki fıkralarda yazılı suçları işlemeye başkalarını teşvik eden kimse, asıl fail gibi cezalandırılır” şeklindedir. Diğer maddelerde de suçun toplu halde, kamuya açık yerlerde ve basın vasıtası ile işlenmesi hâlinde cezanın arttırılacağı yazılıdır; savcılara da bu suçların işlenmesi hâlinde re’sen takibat yetkisi verilmiştir.

ELEŞTİRİ, SUÇ DEĞİLDİR!

Koruma Kanunu’nun neyin “suç” olarak gördüğünü herhalde farketmişsinizdir: Atatürk’ün “hatırasına hakaret ve sövmek” ile heykellerini tahrip etmek! “Eleştirmek” suç değildir; kanunun gerekçesini ve Meclis’teki görüşme zabıtlarını okuduğunuz takdirde, bilimsel eleştiriyi suç kapsamına almanın hatırlara gelmediğini görürsünüz.

Maddeleri görmezden gelerek “Bu kanun varolduğu müddetçe Atatürk’ün biyografisi yazılamaz” demek biyografinin bir hakaret vasıtası olduğuna inanmaktır ve “zihinlerdeki tuhaflık” dediğim de, işte budur!

Haddizâtında, ortada Şark’a mahsus garip bir anlayış, tuhaf bir âdet mevcut: Şark dünyasında “biyografi” demek ya medhedip göklere çıkartmak, yahut zemmedip yerin dibine sokmaktır; bu ikisinin ortası yoktur, biyografi yazarının tarafsız kalması gerektiği bilinmez ve hayatı yazılan şahsa ya medhiyeler düzülür yahut hakaretler yağdırılır!

Yazar böyle olunca okuyucunun da “imam-cemaat” misâli başka türlü düşünmesine imkân mı var? Biyografiyi artık maalesef bu çerçeveye hapsediyor, hayatı yazılacak kişiyi eleştirmenin şart olduğunu düşünüyor ama eleştiri ile hakaret arasındaki büyük farkı idrakten âciz kalıyor ve Koruma Kanunu’nun bu işe bir engel teşkil ettiğine inanıyorlar!

Tekrar söyleyeyim: 5816 sayılı kanuna göre suç olan “eleştiri” değil, “hakaret”tir! Sadece Atatürk’ün zamanını değil, tarihin başka herhangi bir dönemini de överek veya kasıtlı olarak söverek yazmanın, arşiv belgesi kullanmaya lüzum görmeden konuyu sadece “lâf”a dayandırmanın tarihçilik ile alâkası yoktur ve bu işler lüzumsuz debelenmelerden ibarettir, o kadar!

BEYNİ ZEHİRLEYEN KİTAPLAR…

Bir örnek: Atatürk’e atıp tutanların yere göre koyamadıkları Dr. Rıza Nur’un mükemmel bir paranoya şâheseri olan ve senelerden buyana zihinleri perişan eden “Hayatım ve Hatıratım” isimli kitabı…

“Hayatım ve Hatıratım”da Mustafa Kemal’den bahseden fasıllar eleştiri değil hakaret, hattâ kaba küfürdür! Kitabın yasaklanmasının sebebi de budur; yani yazarın hayatının sonlarına doğru muhalif olması değil, Mustafa Kemal’e ve devleti idare eden hemen herkese hakaretler yağdırmasıdır!

Koruma Kanunu’nun ciddî bir Atatürk biyografisinin önünde engel teşkil ettiği kanaati Rıza Nur’un kitabının yanısıra aslında onun da öncüsü ve akıl hocası olan Mevlânzade Rıfat’ın “Türkiye İnkılâbı’nın İçyüzü” isimli yayınının marifetidir. Hepsi birbirinin aynı olan güzellemelerden bıkan ve artık yeni birşeyler işitmek isteyen alelâde okuyucunun beynini zamanla ideoloji pazarlamacıları ele geçirmiş, bu kitaplardaki palavralara bire bin katarak beyinlere zerketmişler, neticede “eleştiri” kavramı unutulmuş ve tenkidin yerini kaba hakaret almıştır!

“Bu kanun varken ciddî bir eser ortaya konamaz” feryadının sebebi, biyografi kavramının senelerden buyana işte böyle okkalı küfür sınırları içerisinde hapsolup kalmasıdır!

Belgelere dayalı bir Atatürk biyografisinin Koruma Kanunu ile alâkası yoktur beyler! O dönemin ilmî olarak eleştirilmesi hiçbir zaman suç kabul edilmemiştir, Tek Parti yılları hakkında eleştiri temelinde kaleme alınmış dünya kadar eser vardır, bunların hiçbiri takibata uğramamıştır ve belgelere dayalı bir Atatürk biyografisi de edep ile ilmî sınırlar dahilinde yapıldığı takdirde suç falan değil, aksine mükemmel bir hizmet olacaktır!

Unutmayalım: Türkiye bir arşiv ve belge cenneti; ihtiyacımız ise “Koruma Kanunu” vesaire gibi bahanelerin arkasına sığınmadan kapı kapı dolaşıp özel ve resmî arşivleri tarayacak ama koşuşturmaktan ve oturup çalışmaktan yorulmayacak, hattâ bir tarafından ter damlamasından da meslekî haz duyacak hevesli ve bilgili bilim adamlarıdır.

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
300
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 09:32
    Elbette Atatürk biyografisi yazmak serbest. Atatürk' ü koruma kanunu buna engel değil. Ancak birçok kişi Atatürk biyografisini Atatürk' e hakaret etmek olarak algılıyorlar.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 11:10
    Bir Müslüman, değil M.Kemal'e hiç kimseye hakaret edemez, ederse İslam onu adam yerine koymaz. M.Kemal'de herkes gibi doğru ve yanlışlarıyla bir insandır, doğru yaptığını sever yanlış yaptığını eleştiririz bu böyle olmalı fakat bu konuda Murat beye katılmıyorum zira eleştiriye bile tahammül yok.
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 12:45
    Kanun eleştiriyi suç saymıyor ama gel de bunu uygulayan savcı ve hakimlere anlat. Daha birkaç ay önce Süleyman Yeşilyurt, Halide Edibin NY Times daki mektubunu yayınladı diye mahkum oldu. Hangi dünyada yaşıyorsunuz Murat Bey?
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 12:44
    Murat Bey'in Atatürk ve Koruma Kanunu'na dair yazdığı Makalede ne anlatmaya çalıştığına değil de, onlarca cümle arasından cımbızla çekip çıkardıkları "Beyler" kelimesine takılan insanların yaşadığı Ülke, Türkiye!
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 12:03
    arda turan gider hastanede silahını çeker ateşler polis koluna girip tutuklmaz, bir vatandaş aynısını yapsa soluğu mahkemede alır. bu hikayeden çıkan sonuç şu Murat bey siz eleştirseniz aydındır derler dokunmazlar, biz eleştirsek Atatürkün hatırasına saygısızlık olup adliyede soluğu aldırırlar.
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 11:16
    Murat bey, bu iş size kalacak gibi. siz düşünmez misiniz bir Atatürk hatıratı kaleme almayı ?
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 11:10
    yazdiginiz zaman hapsi boylarsiniz
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 09:07
    Eleştirinin nasıl yapılması gereketiğini öğrenmek isteyen zeki okuyuculara; Hüseyin Nihal ATSIZ'ın dalkavuklar gecesi ve z vitamini kitabını şiddet ile tavsiye ederim tamammen bir ince zeka ve edebiyat eseridir.
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 08:41
    Her zamanki gibi harika ..
  • Misafir 20 Ekim 2018 Cumartesi 06:34
    Sadece tek birşey yeter bir insanın nasıl bir islam düşmanı olduğunu anlatmaya, Allahın hükümlerini kaldıran insan olmak. İstediğiniz kadar bahane üretin bu budur
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 17:42
    :kissing_smiling_eyes:
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 15:25
    "BEYLER" ya da "BİLİM ADAMLARI" ifadeleri pek sorunlu ne yazık ki! Sanki doğru düzgün bir Atatürk biyografisini sadece erkekler hazırlayabilir ve erkekler bu çalışmaları yürütebilir onlara has bir olaymış gibi yazmışsınız.Sağlam bir Atatürk biyografisini bir kadın da pek âlâ yazabilir!
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 17:12
    Beyler konusu bir nebze dogru da bilimadami yerine ne desin ki? Scientist yerine scientess gibisinden bir kelime yok mesela...
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 14:31
    Okurunuz sadece 'beyler' mi?
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 14:08
    Şahbaba ve Enver gibi iki tane eser veren zat-ı alinizin Mustafa Kemal Atatürk hakkında da bir eser vermesi elzem olmuştur. Saygılarımla.
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 14:01
    Bir Atatürk filmi çekilmişti. Filmden sonra gelen tenkitler ,Atanın parmakları çok kalın gösterilmiş,çok sigara içer gösterilmiş filan gibi idi. Bence kendilerine "Atatürkçü" diyenler ,sarı saç ,mavi göz güzellemesi dışında herşeyi hakaret görebilirler. :)
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 13:59
    is bankasi yonetiminde goreval isler cabuk hal olsun
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 13:56
    Sayın Bardakçı, burada yorum yapan bazı okurlar gibi ben de Atatürk biyografisinin, Sultan Vahdettin ve Enver Paşa biyografilerini belgelerle ve tarafsızca yazan bir tarihçi tarafından kaleme alınması gerektiğini düşünüyorum.
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 13:30
    Peki bu biyografi neden sizin eseriniz olmasın? Arşivlerimize ciddi şekilde hakimsiniz. Yani hangi belge nerededir en iyi bilen birkaç kişiden birisiniz. Diliniz ve üslubunuz da son derece akıcı ve çekici. İnşallah bu eser en azından sizin yönettiğiniz bir ekibin elinden çıkar. İyi çalışmalar
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 13:23
    Ne doğru sözler, çok yaşa Murat Bey.
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 13:14
    Zatı aliniz vermiş oldupunuz tanımlamalardaki birçok meziyete ve idraka sahipsiniz Şahbaba gibi bir eseriniz muvaffak olacağınızın delilidir lütfen Atatürkümüzüde siz yazınız
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 13:08
    Günümüzde "Gözünün üstünde kaşın var"diyoruz, tutuklanıyoruz.. kimin koruma kanunu var görüyorsunuz:)
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 12:49
    "Beyler" hitabınız komik kaçmış. Özellikle Türkiye'deki okur yazar kesimin daha çok bayanlardan oluştuğunu ve okur kitlenizin de daha çok bayanlardan oluştuğunu bilince...
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 14:42
    istatislikler mevcut kadın okuma oranı yüzde on, 2016 da yapılan ingiliz araştırma şirketi Türkiye dahil kadın okuma oranı yüzde yirmiyi geçmiyor sonucunu ortaya koydu. belge koymadan sallayanlara murat bey çok fena yapar demek ki siz murat bey'i takip etmiyorsunuz.
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 12:00
    Misafir A.Ş. : Sayın Bardakçı doğru söylüyor. Ancak kindar,sözün ona dindar geçinenlere hendek atlatmak olanaksızdır. Selam..
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 11:53
    prof.dr.vamik volkan in "ölümsüz atatürk" kitabini herkese tavsiye ederim
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 11:31
    Yazı güzel ama daha önce hiç ilgilenmediğim halde bahsi geçen kitapları merak ettim. Vebali Sn. Bardakçı'nın. :)
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 11:27
    Bugün bir devlet memuru bırakın eleştirmeyi 'ben kemal paşayı sevmiyorum' dese anında iş akdi fesholur. Afaki konuşmalar bunlar. Emsallari sayısız kadardır
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 11:25
    Sayın bardakçı size nasıl ulaşacağımı bir türlü bulamadım eserlerinizi alıp okumuş birisi olarak size güvendiğimden orhan koloğlunun abdulhamid gerçeği kitabındaki size ait olan en mükemmel abdulhamid kitabıdır. yazısını görünce aldım ancak sahte hatırattan örnekler verilmiş kitapta tezatlık neden?
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 10:58
    Türkiye bir arşiv ve belge cenneti; ihtiyacımız ise “Koruma Kanunu” vesaire gibi bahanelerin arkasına sığınmadan kapı kapı dolaşıp özel ve resmî arşivleri tarayacak ama koşuşturmaktan ve oturup çalışmaktan yorulmayacak...Tam da Sizi anlatıyor. Heyecanla bekliyoruz...
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 13:35
    Eleştirme kardeşim sende,ATATÜRK vatanım diyeceğin bir toprak bırakmış.Neyini eleştiriyorsun.Babam bana bir çift çorap bile bırakmadı.Babamı eleştiririm daha mantıklı.
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 10:52
    onların istediği eleştiri değil hakaret ve küfür etmek.
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 10:50
    Beni görmek demek mutlaka yüzümü görmek değildir. Benim fikirlerimi, benim duygularımı anlıyorsanız ve hissediyorsanız bu kafidir. En büyük otobiyografi budur, saygılarımla......
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 10:26
    yönetimler bu hakaretvari yayınlara çok sert tepki göstermedikçe böyle yayınlar daha çok görürüz, hatta bu tür kitapların kitapçılarda tarih bölümünde değilde fantazi tarih(uyduruk tarih) adında yeni bir bölümünde satılması daha uygun olur bence ... çünkü çoğu okur bunlara inanıyor..
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 09:44
    Senden bekliyoruz böylesine önemli bir eser sana yakışır Hocam!
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 09:42
    sayın hocam son zamanlarda Atatürk konusunun ilgi alanınıza girmesi entersan ve bu yazılan birkaç kitapla alakalı olamaz. Sevgili Atam kendi biyografisini yazmış durumdadır. Beni görmek demek mutlaka yüzümü görmek değildir. Benim fikirlerimi, benim duygularımı anlıyorsanız ve hissediyorsanız bu kafidir.
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 09:38
    Ya atatürk ile ilgili bir eleştiri bir mahkeme veya kişi tarafından hakaret olarak kabul edilirse ne olacak?
  • Misafir 19 Ekim 2018 Cuma 09:29
    Atatürkü eleştirseniz bile bazıları bunu Atatürk düşmanlığı olarak algılayıp hakaretlere ve küfür savurmalara başlarlar
Kalan karakter : 300