Son Dakika
11.10.2017 - 06:45 | Güncelleme:

Galiba unuttuk: Türk parası ‘dolar’ değil, ‘lira’dır!

 

ETRAFTA bir korku, bir endişe, bir telâştır gidiyor. Neymiş efendim, dolar yükselmiş, Amerika ile aramızın bozulması üzerine daha da artabilirmiş!

Dolar sanki memleketin resmî parası; bakkaldan ekmek, kasaptan kıyma, manavdan limon alırken “Borcum kaç dolar?” diye soruyormuşuz gibi...

Bazı kişilerin unutmuş oldukları bir hususu hatırlatayım: “Lira” denen bir para birimi vardır, Türkiye’de bu para kullanılır, ismine “Türk Lirası” denir ve kısaltılmış şekli de “TL” diye geçer...

İktisat’taki öğrencilik senelerimde, isimleri şimdi klâsikleşmiş olan hocalarımızın unutmamamız için sık sık tekrar ettikleri bir kuralı iyice bellemiştik: “Dövizin artışı fiyatları, özellikle de ithal malların fiyatlarını yükseltir ama asıl etkisi psikolojiktir. Halk ‘Döviz yükseliyor, perişan oluruz’ endişesine bir kapıldı mı bozulan moralleri yerine getirmek zordur, toplumun endişesi katlanarak devam eder, gider” derlerdi.

Özal’lı senelerden itibaren artık hemen her gün, hattâ her an bu endişe ile yaşıyoruz! Dolar nâdiren de olsa az biraz düştüğü takdirde sanki meydan muharebesi kazanmış gibiyiz, ortalıkta bir bayram havasıdır gidiyor ama yükseldiği takdirde eyvah da eyvah, kıyamet alâmeti, felâket...

KENDİ DÜŞEN AĞLAMAZ

Türkiye’de evini, bürosunu vesairesini dolar ile kiralama cesaretini gösterenlere, İstanbul’u New York yahut Los Angeles vesaire zannedip bu işe kalkıştıktan sonra her ay başı geldiğinde ödeyecekleri yeşil banknotları sayarken karalar bağlayanlara artık birşey diyemeyiz, zira kendi düşen ağlamaz. Türk parası dururken dolar, euro vesaire ile borçlananlara yahut ithal ettikleri lüks malların satışından servet kazanma hevesinde olup da satamayanlara da...

Doların artışı tabii ki fiyatları tetikler ve öncelikle iki kalemi etkiler: Doğalgaz ile petrolü! İran ile gerçi yeni bir para ve ödeme sistemi üzerinde anlaşmaya vardık ama anlaşmanın hayata geçirilmesi zaman alacağı için doğalgaza yine dolar üzerinden ama biraz daha fazla para yatıracağız, bu iş evlerde kullanılan doğalgazın faturalarını da arttıracak; benzin, mazot, vesairenin fiyatları da biraz yükselecek ve bunların çaresi yok.

Ama diyelim ki Avrupa’ya tatile gidilecek.. Uçak bileti ve otel fiyatları fazla geldiği takdirde o taraflara değil de kendi memleketinizdeki dünya kadar tesisten kesenize uygun olanına gidersiniz, Yunan Adaları vesaire hayâlinizi ertelersiniz, olur biter... Otomobilin lüks modelini mi alacaksınız? Daha ucuz ve her keseye uygun olanlarının envai çeşidi mevcut ve Türk parası ile hepsi emrinize âmâde...

Asıl mesele peynir, ekmek, nohut, domates, vesaire gibi maddelerin fiyatlarının artmasıdır; tarım üretiminde gereken hemen herşeyi otuz küsur seneden buyana dışarıdan getirttiğimiz; tohumu, gübreyi vesaireyi ithal ettiğimiz için bu maddelerde az da olsa bir artış olacaktır ama nisbî fiyat yükselmeleri felâketin kapımızı çaldığı mânâsına gelmez.

ÜSTELİK FAYDASI DA VAR!

Dolardaki yükselmenin bize aslında pek telâffuz edilmeyen bir de faydası vardır: Yemeden içmeye, giyimden kuşama, otomobilden cep telefonlarının son modellerine kadar sirayet eden ithal mal kullanma merakımızı törpüleyecek olması!

Bunu, Türkiye’de senelerce zihinlere yerleştirilmesine çalışılan “yerli malı kullanma” kavramı yahut “kendi yağımız ile kavrulmak” gibisinden savaş senelerinin sloganları ile karıştırmayın. Hazır ve ithal malı kullanma alışkanlığını bir tarafa bırakıp dışarıdan aldığımız mallar kalitesinde üretim yapabilme, ortaya geç de olsa günlük tüketim malından yerli ve modern silâha kadar uzanan kalemlerde birşeyler koyabilme çabalarına girişmeyi kastediyorum.

Dolayısı ile ortada öyle telâş edilecek bir durum yoktur, doların dört lirayı görmesi bile öyle âfet, felâket vesaire değildir ve asıl mesele tek bir senti bile olmayanların “Dolar yükseldi, ne hal edeceğiz?” derdine düşmeleridir.

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 24 Kasım 2017 Cuma 11:10
    14 bin tl ye ford fiesta alabiliyorduk da ben mi almadım.
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 23:15
    süper
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 21:12
    çok güzel yazı
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 17:52
    Murat bey, doların artması her şeyi etkiliyor. Elektroniğinden tutunda, kağıdına kadar. Dün 1 tlye aldığınız şeyi bugün satıcı 2 tl diyebiliyor. Nedenini sorduğunuzda dolar arttı. Adamda haklı. Türkiye'de sanayii alanında hiçbir atılım yok. Gidiyoruz, çinden alıyoruz. Dolarla alıyoruz. Sizden böyle yazı beklemiyordum. Hayal kırıklığına uğradım. Selamlarımla.
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 12:37
    şaka mı bu?
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 10:42
    Hocam ne güzel üretimden bahsetmiş,bazı akademisyenlerimiz sürekli faiz diyor.
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 10:23
    Güzel bir yazı,sürekli faizden bahsedenler okumalı.
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 11:28
    sürekli,faiz lobisi diyenler ne yapmalı?
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 08:50
    Eğer katma değeri yüksek ürünler üretitip bu ürünleri ihraç edebilseydik doların yüksek olması bizim yararımıza olurdu. Ama ne yazıkki durum bunun tam tersi. Yerli ürün üretimini teşvik etmek değil önemli olan, üretilen ürünün pazarlanabilecek olmasıdır. Eğer kaliteli ürün üretilebilseydi, bu ürünleri ihraç eder ve şu an ülkenin cari açık sorunu olmazdı. Asıl sorun kaliteli ürün üretecek kadar argeye ve bilime yatırım yapılmamış olmasıdır.
  • Misafir 23 Kasım 2017 Perşembe 00:46
    :grimacing::grin::grinning::smile::stuck_out_tongue::joy:
  • Misafir 22 Kasım 2017 Çarşamba 21:18
    yurtdışından alınan hammaddeler lirayla mı ? samanı bile dolarla almıyor muyuz ? ülkenin dış borcu lira cinsinden mi ?
  • Misafir 22 Kasım 2017 Çarşamba 11:08
    Lütfen tarih alanından devam edin gerçekten size saygım sonsuz
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 16:22
    Babacım kral adamsın ama Allah aşkına ekonomiye bulaşma. Seni müdafaa bile edemiyoruz
  • Misafir 22 Kasım 2017 Çarşamba 10:40
    Adamsın mübarek, iyi demişsin. Ha yaşa.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 16:11
    sonuna kadar katılıyorum
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 15:28
    bu ters psikoloji olabilir mi? lütfen olsun çünkü:(
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 11:08
    Kim takar türk lirasını. Görüyoruz ki devletimiz ve borsa da takmıyor.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 10:30
    Türkiyenin dış borcu kaç milyar dolar acaba? Bu dolarları o bahsettiğiniz liralar ile alıp ödemeyecek miyiz? Benzin, mazot fiyatları dolara endeksli artarken bunun gıda fiyatlarına yansımayacağını nasıl düşünemezsiniz?
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 13:11
    Samani bile ithal ediyoruz.......
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 10:24
    yahu anlamadığınız olay şu: dolar artmıyor. Türk Lirasının değeri yani alım gücü azalıyor.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 10:23
    bence dolar osmanlının yükselişini işaret ediyor :))
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 10:22
    Hocam Habertürk'den maaşınızı Dolar mı Türk Lirası üzerinden mi hesaplatıp alıyorsunuz. Bindiğiniz uçağın tarifesi TL den mi hesaplanıyor. Aldığınız ekmeğin unu dolar etkisinde kalmadan mı üretiliyor.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 10:22
    yazar kasa atacak babayiğit varmı?
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 10:07
    Murat Bey, TL veya diger para birimleri bir kagit parcasidir, onlari degerli veya degersiz kilan uluslararsi marketlerdeki kur farklaridir. $ olan ulke zenginle, TL ile is yapan fakirlesir.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 09:40
    başlık ülkenin para biriminin dolar değil tl olduğunu yani doların aslında bizi cok etkılemedıgı mesajını veriyor.yazıyı okumaya baslıyosun aslında su biraz artar bu biraz artar diye sıralıyo amcam.daha ne olmasını bekliyodun ki zaten insanların bundan once yazdığı felaket senaryosunda benzin 5tl idi.su an gercek.nohut vb gıdalar için su an yazılan felaket senaryosu fiyatının daha cok artacağı ve gorunus de o dogrultuda.yani yazılan felaket senaryoları su an olmuyo onumuzdeki senelerde gercekleşiyo.kimse açlıktan olcez sokaklarda yatcaz falan demiyo zaten ama alım gücünün düşmesinden dolayı da şikayetçi.merak etmeyin kimse para biriminin tl olduğunu unutmuyo çünkü maaşını tl ile alıyo ama benzini dolara endeksli
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 09:35
    Yanlis bir yazi
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 09:05
    Son cumlede altin vurus yapmis
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 06:17
    Hocam aslında dolar yükselmiyor. Liranın değeri düşüyor. Her gün fakirleşiyoruz.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 00:48
    İthal mallar haricince doların artmasının hiçbir zararı yok. İthal malların satın alınamayacak kadar fiyatlanması da yerli üreticiyi cesaretlendirecektir. Yani doların artması sanıldığında çok daha iyi bir şey.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 00:26
    Doların yükseldiği yok hocam Türklirası değer kaybediyor.
  • Misafir 21 Kasım 2017 Salı 00:08
    Hep vatandaş kıssın zaten değil mi? Yok tatili erteleyin, yok hevesinizi törpüleyin. Her keseye uygun dediğiniz otomobillerin de en baz modelinin fiyatlarına bir göz gezdirin bakalım, uygun muymuş artık.
  • Misafir 20 Kasım 2017 Pazartesi 23:51
    O zaman ben de şöyle diyeyim. Osmanlı'nın yaptığı faaliyeter bizi etkilemez, Avrupa'nın ve Amerika'nın ortadoğu politikası bizim sınırlarımız dışında olduğu için hic bir onemi yok :))
  • Misafir 20 Kasım 2017 Pazartesi 23:39
    Bravo...
  • Misafir 20 Kasım 2017 Pazartesi 23:21
    şaka mı bu ?
  • Misafir 20 Kasım 2017 Pazartesi 23:21
    hoca; özgür demirtaş hoca da tarih yazacak.. bak kızmak yok..)
  • Misafir 19 Ekim 2017 Perşembe 17:39
    ülkenin dış borcuda türk lirasına mı endeksli hocam?
  • Misafir 16 Ekim 2017 Pazartesi 12:39
    Yorumlara bakıyorum yazının bütün olarak değerlendirilmediği anlaşılıyor. Vurgulanmak istenen ülkemizin para biriminin 'TL' olduğudur.
  • Misafir 13 Ekim 2017 Cuma 02:38
    Hocam bu yazıyı yazdığınız bilgisayar ve okuduğunuz telefonu da bir zahmet yerli alın. Nohut mercimek fasulye cekirdek hatta et ve buğday ithal ve dolarla. Bulun yetkisini alalım
  • Misafir 13 Ekim 2017 Cuma 16:52
    sen bizimle alay mu ediyorsun bu ülkede her şey dolarla aliniyor
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 23:01
    Herkes herseyi yazarsa boyle yazi olur. Ekonomi konusunda uzman birisi tarih yazsaydi bu yaziya benzerdi herhalde.
  • Misafir 13 Ekim 2017 Cuma 19:30
    Amma da kafa ha. Murat bey Yasin okumaya devam. Nasılsa anlamıyorlar.
  • Misafir 13 Ekim 2017 Cuma 19:30
    He canım doğru da peki sen bu yorumu yazmaya utanmıyor musun?
  • Misafir 24 Ekim 2017 Salı 19:46
    Adam iktisat mezunu
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 22:47
    güzel düşünen güzel görür güzel gören hayatından lezet alır
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 21:41
    ilahi Murat abi sen bizi güldürdün Allah da seni güldürsün...
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 21:15
    Aylardır izlerim bu sayfaları bu kadar eksi yorum puanı görmedim aktroller uğramış geçerken
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 19:32
    Mesele dolarin yukselmesi degil devletin mazota uyguladigi korkunc vergi tasimacilik pahalandimi her sey pahlanir ticari tasimacilik icin vergi azaltilmali ozel icin artsada olur trafikden gecemiyoruz zaten...
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 19:29
    akp döneminde doların yükseliş tarihini yazabilir mi?
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 17:28
    Eminim seçim öncesi yine yüksek kalitede petrol bulundu haberleri okuruz da, şimdilik petrolü ve doğalgazı dolar ödeyerek dışarıdan alıyoruz. Kendi üretimimiz!!! olan TV, telefon, otomobil, uçak, bilgisayar da cabası...
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 17:08
    Ekonomiden bu kadar uzak olduğunuzu hayal bile edemezdim.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 16:25
    Hocam siz pembe gözlükleri çıkarın da öyle yazın yazacağınızı. Kısa dönem de Dolar veya Euro daki artışlar pek bir şey değiştirmez ancak yükseliş devamlılık arz ederse yeni anlaşmalar yükselen fiyatlar üzerinden yapılır. O zaman görün bakalım faydası mı olur zararı mı ? Ha, İthalatımız düşer eyvallah da ihracatımız ne alemde olacak ? İhraç ettiğimiz çoğu ürünün aramalı dışardan geliyor. Aramalını maalesef lira ile alamıyoruz.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 15:52
    Herşeyi dollar la alan millet değil zaten devlet alıyor. Amerikadan uçak alırken dollar la ödeniyor bizim vergilerle statlar yapılırken çimenler bile yurtdışından dollar la alınıyor.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 15:37
    Murat bey sadece tarih paylaşın bence, zira ekonomiden anlamadığınız aşikar...
  • Misafir 13 Ekim 2017 Cuma 11:04
    " Ankara Üniversitesi ekonomi bölümünden 1978 yılında mezun oldu ancak ilgi alanı tarih olduğu için tarih konusunda uzmanlaştı."
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 14:46
    o zaman devlet köprü mgeçişlerini dolara endekslemesin Türk lirası varken
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 14:00
    TBMM nin 2018 yılı bütçesi 934 milyon lira olarak tahmin ediliyor. bu bütçeye emekli vekil, bakan, cumhurbaşkanları maaşları, resepsiyonlar, yemekler, ödenekler, araçlar, hizmet alımları, kiralamalar, vb. giderler dahil mi bilmiyorum ama rakam iki büyükşehir belediyesinin yıllık yaklaşık bütçesine eşit. yorum sizin.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 13:42
    duygusal bir yazı olmuş. peki murat bey dediğiniz gibi olsun doları düşünmeyelim. geçen seneki altın fiyatı ile ne kadar altın alıyordum şu an ne kadar alabiliyorum, onu geçtik, gelirinizi akaryakıt, et, toplu taşıma vb. ile endekslediğiniz zaman gelirinizdeki hırsızlığı daha açık görebilirsiniz. lütfen!
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 13:39
    Murat bey fevkâlade bir yazı ile konuyu özetlemişsiniz. Bu ülkede hâlen daha Türkiye'yi ABD'nin bir eyaletiymiş gibi gören ve bu konuda pozisyon alan köşe yazarları ve tv yorumcuları mevcut. Türk mallarının kalitesini artırmak ve Yerli üretimi artırmak konularını sorarsanız burun kıvırırlar, Türk Lirasına yan gözle bakarlar. Dolayısıyla sıkıntı Ülke içerisindeki bu görüşte azımsanmayacak kadar insanımız olmasıdır gibi görünüyor.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 13:33
    murat bey eline saglik
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 12:42
    Çok haklısınız da Murat bey sadece dolar yükselse umrumda bile değil. Ama daha yükselmeden herşeye yükselecek diye zam yapılıyor. Sistemi dolar üzerine kurmuşsunuz.Her şey dolarla ithal ediliyor.Devlet bile ihalelere dolarla çıkıyor.Vergiyi dolara endekslemiş neredeyse .O bile kendi parasını yok sayıyorsa gariban halk ne yapsın.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 11:50
    Ülkenin temel ihtiyaclarinin (petrol,hammadde,kimya,doğal gaz,teknoloji v.s) büyük çoğunluğu döviz ile alınıyor.Doviz arttığında herşeye zam geliyor.Sn.Bardakci bunu göremiyor.O zaman tarihi yorumlarında kuşku ile karşılarım.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 09:55
    bugun sunu anladikki bu milletin muhalifi de dahil dolarize olmadi. dolar yukseldigi gibi iniyor.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 09:42
    murat abi zaten avrupaya tatile gidecek adam usd/try kurunu takip etmez ki, orta direkten bu tarz seyahatlere katılan kaç kişi var? ama dediğin gibi doğalgaz, petrol, kömür alır gider böyle olursa. misal bak bu kardeşinin 245 x 3,5 ton=857 dolar kömür borcu var. bunu ben keyfimden yapmıyorum, adamlar kömürü dolarla satıyorlar. elde para varsa en düşük olduğu zamanı kolluyorsun, o en düşük zamana parasız yakalanırsan ben gibi, yükselip gidiyor ve borcun artıyor. Allah doların belasını versin, amerikanın da, emperyalizmin de
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 11:37
    yoo ben ediyorum. avrupa tatili pahalı değil ki. 1 hafta prag tatili geçen yıl toplam 3 bin tl tuttu bu yılda 1 hafta budapeşte tatilm hemen hemen aynı tutar tutu.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 07:28
    Bence ekonomiden anlamiyorsunuz. Tarih yazmaya devam.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 11:51
    ÇOK DOĞRU
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 04:57
    Teşekkürler güzel bir konuya değinmissiniz
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 01:50
    Dolar ciddi şekilde düşüşe geçmişti ki Bülent Gedikli isimli c. Başkanlığı danışmanı birden piyasaya çıkıp doların düşmesi iyi değil açıklaması yaptı. Doların düşüşü o anda durdu ve yükselmeye başladı
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 01:09
    döviz kuru çıpa'dır; durduk yerde de yükselmez. dolarizasyon denir buna da! dolarda yükseliş de fiyatlara yansır. tek olumlu tarafı ihracatı artırmasıdır ama, ülkemizde ihracat ithal maddeye bağlı olduğu için de tam bir faydasından söz edilemez. yani, ekonomi kötü durumda, taşra milliyetçiliği ile iktisatçılık yapılmaz!
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 01:05
    Talihsiz bir yazı olmuş. Sanıyorum artık küresel dengelerden haberi yok Murat Bey'in, kendi ürettiğimiz ne var da dolara bağımlı değiliz ki? Teknolojik cihazlardan tutun arabalara kadar geniş bir alan bu... Milletin aklıyla dalga geçmemek gerek; dışa bağımlı devletlerde dolar kuru her zaman için mühim bir parametredir.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 22:31
    Ellerine sağlık, muhteşem olmuş!
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 22:12
    Sayın Bardakçı özel sektörün 400 milyar dolara yaklaşan dış borçları ve tabii kullanılan döviz kredileri ,bankaların zorunlu döviz karşılıkları nıda hesaba katıp biraz daha düşünerek bir yazı yazmanızı temenni ederim
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 21:07
    Almazsınız ithal mallarını olur biter kardeşim! Bakın biz her şeyin en iyisini üretebiliyormuşuz! Hatta uçak bile...
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 21:04
    Ruble P den fazla değer kaybetti ve Rusya Amerikanın korkulu rüyası olmaya aynen devam ediyor. Döviz cahil korkutma aracıdır
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 21:03
    Murat Bardakçıyı okumadan haklısın derim. Elinizde 10 bin lira olsa bu parayla tıpkı geçen sene olduğu gibi aynı miktarda ekmek et süt alırsınız. Dövizdeki artış yabancı malların satışını zorlaştırır. Yerli sanayinin gelişmesine yardımcı olur.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 20:04
    İsterse 10 tl olsun dolar yükseliyor diye ruhumuza şeytana,vatanımızı canavara satacak halimiz yok !
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 19:51
    murat bey milliyetçi duygularla olaya yaklaşmanız iyi güzel, ama birde dünya gerçekleri var. kabul edelim veya etmeyelim, ama lira denilen para birimi pek matah bir para birimi değil. herşey dolara, euroya, pounda, sterlinge baglı. gerisi boş laf
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 18:05
    Murat bey her yazınızı okumaya çalışıyorum kaleminiz oldukça değerli benim açımdan. Ancak bu yazınızı okurken hayal kırıklığına düştüm. gerçekten halkın içinden bu kadar uzakta olmanız çok enteresan. iyi düşünün iyi olsun herşey psikolojisine dayalı , centi bile olmayanın doların yükselmesiyle ne işi olabilir gibi tuhaf cümleler bende soru işaretleri uyandırdı. sizlerin üniversitedeki eğitime çok kızdığınızı biliyorum ama siz iktisat fakültesini bu mantıkla nasıl bitirdiniz çok tuhaf.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 18:05
    Evet ben yaptım 200 Mia dolar borcu köprüler, duble duble yollar olarakta siz ödersiniz arťık.
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 12:46
    ödenmeyen borçmu var? üstelik ımf ye de yardım ediliyor...
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 17:53
    helal olsun size murat bey siz de olmasaniz bu chp zihniyetliler CAHIL kalacaklar
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 17:27
    usd nin yükselmesi düşmesinden çok stabil olmasına bakıyor piyasa..4 tl yanaştığında. merkez bankası düşmesine izin vermemeliydi.1-2 ay enflasyon yüksek çıkardı o kadar.. aslinda değersiz tl ithalatı azaltır.üretim için ithal edilen aramallarda iç piyasada üretilebilir
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 00:33
    Ya arkadaş ben ekonomistim, 38 yaşındayım. Ben böyle saçma yazı, veya ekonomik değerlendirme görmedim. Full saçma
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 12:47
    biliyoruz TC deki ekonomistleri. hepsinin bilgilerini formatlamaları gerek ki, biraz düşünebilsinler...
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 17:06
    Burda Bardakçı'ya laf atan ve kendilerinden başka kimselerin ekonomiden anlamadığını zanneden 20 yaşın altında gençler var ve yaşadıkları ülkenin geçmişinden bihaber olan, okumayan gençler. okuyun lütfen..
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 16:46
    ülkede hangi mallar yerli bak bakalım piyasaya sizin dediğiniz o psikolojik kısmı umursamamız için dengeli bir ekonomi olmalı memlekette herşey yabancı sermaye ip üstünde yürüyoruz neyin rahatlığı olacak.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 15:17
    Hocam ülkemizdeki yerli uretimlerin üretiminde kullanılan hammadelerin yüzde yüze yakını ithal bunu biliyormşunu.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 13:46
    Türkiye' de hammadenin çok büyük bir kısmı dolar ile ithal ediliyor. Doların yükselişi her sektörü ve her vatandaşı etkiliyor. Psikolojilerin bozulması normal. Ülkede tarihle ilgili olarak elinize su dökecek adam sayısı azdır ancak bu yazıdaki düşüncelerinize katılamayacağım.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:55
    Dolar yükseldi diye igneden iplige zam yapılıp düştügünde fiyatlar aşagı çekilmediginde. En çok kazıği o bir cent i bile olmayan vatandaş yoyor olmasın
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:46
    Haklı olduğunuz konu, doların düşmesi veya yükselmesi bize 1 vuruyorsa, onun içte ve dışta yarattığı psikoloji 2 vuruyor.Ülke krizde riskli görülüyor, bu yüzden liramızın değeri düşüyor.Bunun sebebi ise yatırımcıların o riskle birlikte talebi düşürmesi.İyi yanından bakarsak, ürünlerimiz daha ucuz diye ihracat artacak.Câri açık azalacak... Son sınıf iktisat öğrencisinden, bir anlamda meslektaşınızdan selamlar, saygılar.Bu arada TARİHİN ARKA ODASI GERİ DÖNSÜN!!
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:31
    Mesela elektronik sektöründe, işlemciden kapasitör'e, led'den röle'ye hangi malzemeyi TL ile alabiliriz? Allah aşkına insaf ediniz. Köklü reformlar olmadan, TL ile alışveriş yapın tavsiyesi havada kalır, altı doldurulmalı!
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 14:32
    Tc ici satin almaktan bahsetmis. Seninki ithalat.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:29
    Doğru söze ne denir ki hayırlı ömürler versin inşallah Rabbim size
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:28
    Canım..yerli malıymış...tüm ham madde, pamuktan, demire dolar ile.. boyadan tutda donunun lastiği bile petrol kökenli yani dolara endeksli... samanı ve gübreyi de ithal ediyorsun :)
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:22
    Türk firmalarının borcu 200 milyar dolar, 10 sentlik artış 20 milyar dolar yük getirdi sizin pek beğendiğiniz iktidarlar ülkeyi ithal mallara bağımlı hale getirdiği için çok paran da olsa ekmek bulamazsın yemeye, buğday bir günde yetişmiyor
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 14:34
    200 mdolar borcu yaparken bana mi sordunuz. Ayraniniz yok...
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:18
    iphone ya da samsung telefon alacaklar düşünsün, bilgi ve kültür yerine telefonla toplumda yer edinmeye çalışanlar azalır en azından
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 14:10
    Aç bak bakalım dolar yükseldikçe kitap yapımında kullanılan ham madde fiyatları yükselir kitapları yüzde on yüzde yirmi daha pahalıya alırız. Son 10 senede 1. hamur 300 sayfalı aynı yayınevinden çıkma kitapların pahalanma sebeplerinin başında hammediyi ithal ederek almak gelir.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:15
    Bir ülkenin parasının değeri o ülkeye ve dolayısıyla para birimine olan "güven" e bağlıdır. Psikolojik etkisinden ziyade güven unsuru daha önemlidir. Belirtmek istedim..
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 12:06
    Murat bey belge yayınlayın, tarih yazın, belli ki bu işleri beceremiyorsunuz.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 15:27
    Ama birileri iyi beceriyor.
  • brskzy 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:59
    Dışarıdan ne kadar az ithalat yapılırsa dövizdeki artış o oranda ekonomiyi etkiler. Dövizin artışı iç üretimi doğal olarak tetikleyecektir. Pahalıya alıyorsan kendin üretim daha ucuza imal edebilir ve böylece kendi kendine yetmenin kapılarını da açabilirsin. Bakınız savunma sanayiindeki son gelişmeler..
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:37
    40 yıl öncesinin iktisat bilgileri ile yorum yazmak yakışmamış Bardakçı'ya. Lütfen bildiği, uzmanı olduğu konularda yazmaya devam etsin ( iktisat mezunu olması önemli değil).
  • Misafir 12 Ekim 2017 Perşembe 12:49
    ülkemin ekonomistlerinin kafalarını formatlamaları gerek.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:32
    .Ya hac ,umre dahi dolarla bu ülkede.Dunyada geçer akçe dolar be hocam.Haci emmim her sene kirami dolardan hesaplıyor.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:31
    bardakci biraz halkin arasina karis
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:24
    dövizin yükselmesi yurt dışına mal satan üretici için iyidir. Düşük kur imalatçıyı vurur.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:10
    Merhaba, "Döviz" konusunda aşağıdaki yazım da genel bilgi amaçlı katkıda bulunabilir. https://www.linkedin.com/pulse/işletme-sorunları-dövizle-imtihanimiz-serif-elender/
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:06
    Bizde böyle işte herkes herşeye yorum yaparsa alın ortaya böyle bir komedi çıkıyor.Tarihçinin ekonomi deersi bu kadar olur.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 11:01
    Hocam yazınız, doların Türkiye ekonomisi üzerindeki etkisini biraz hafife almış. Doların yükselişi araba alacaklarla, yurt dışına tatile gidecekleri askeri ücretle geçinenlerden daha az etkileyeceği daha kati bir gerçektir. Fakat yazınızdaki dolar artışlarının halk üzerindeki etkisine yüzde yüz katılıyorum. Çünkü iç piyasadaki fiyatlar, doların beklenen etkisini düşünülerek koyulur. O yüzden petrole her zamda piyasadaki fiyatlar anında değişmiyor. Dolar yükselişlerini kendi lehine haksızca fazlasıyla kullananları devlet engellese, dar/orta gelirli vatandaşlarda rahat etse!!!
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 10:27
    İthal ürünlerdeki fiyat artışı içerideki üreticilerin de fiyat artırmasını tetikliyor. Bunu bir fırsat olarak kullanıyorlar. Ayrıca yerli denilerek üretilen bir çok malın ham maddesi veya yan maddesi ithal edilmektedir haliyle bu da yerli malın fiyatını arttırır. Yani dolar yükselmesi eşittir pazardaki birçok ürünün fiyatının artması
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:49
    Zaten tek bir senti olmayanları vuruyor, doları olan niye korksun. bu ne saçma bir yazı böyle.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:42
    Yazıyı sonuna kadar acaba şaka mı bu diye okudum.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:34
    Eyv'Allah
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:31
    İnanınılır gibi bir yazı değil, kur artışının bu kadar basite indirgenmesi. Halbuki dolardaki 1 kuruşluk artışın, dış borcu en az 2 milyar dolar fazlalaştırdığını bilmek bile yeter. Sonrasında Malum, o borçlar kimlerin sırtından temin edilmeye çalışılıyor biliyoruz. Sadece TL olarak ekmek, peynir almakla olmuyor bu işler.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:31
    Türkiye'nin ürettiği her 100 liralık malın 60 lirasını ithal mallar oluşturmaktadır. İnsanlar bu yüzden fevaran ediyorlar. Çünkü dolardaki her artış üretim maliyetlerini arttırıyor.Dolayısıyla bu fiyat artışlarına o da enflasyona sebep oluyor. Enflasyon artınca faizleri arttırmak zorundasınız. Ocakta dolar 4'e yaklaşmıştı. Ne etkisi mi oldu? Enflasyon 11'e çıktı ve faizleri 12'ye çıkarmak zorunda kaldık. Madem bu kadar önemsiz gidin yüzde 20 ile kredi çekin ve o bahsettiğiniz ürünlerin yerlilerini yapmaya başlayın. Ayrıca 400 milyar dolarlık özel şirketlere ait dış borcunuz varken dolar arttsın ne olacak demek abes. Her artış Tl cinsinden dış borcunuzu arttırıyor. Açıkçası arada iktidarı da eleştirin ki gerçekleri görsünler. O önemsiz bu önemsiz, geçmişte de böyleydi demekle ülkeler gelişmiyor.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:31
    Bu yazı olmamış! Siz yine tarihî konular üzerine yazmayı yeğle.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:30
    Ne saçma bir yazı; millet yiyecek ekmek bulamıyo avrupaya tatile gitmeyin yurt içinde gezin, araç değiştirirken bir düşük modeli tercih edin diye akıl veriyor...
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:30
    Yaa sen peynirin fiyatındaki artıştan haberdar mısın misal acaba sayın Bardakçı?
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:25
    Benim icin cok güzel bir sahsi analiz, Tesekkürler. Ahmet A.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:12
    cok sacma bir yazi olmus
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 10:21
    çok saçma bir yorum olmuş
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 09:03
    Yurtiçi tatilin fiyatı da döviz endeksli. Doların yükselmesi sadece bir para biriminin yükselmesi değildir. Dolar eğer net ihracat yapmıyorsan senin ülken için bir maliyettir. Bence bocam siz bu işin sadece tarihini araştırın. Tarihi bilmeden yazanlarla ilgili yazdıklarınız dönüp dolaşım ekonomi ve finansı bilmeyen olarak size dönmesin :)
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 08:46
    Size katılmıyorum. Dolar artınca metro kullanım fiyatı da artıyor. Evet, ekmek dolarla değil ama tohum, ilaç, mazot ve taşıma dolara bağlı. Geçen hafta dolmuş fiyatlarına zam geldi. sizin yazdığınız kullanmasak da olur kalemlerinin toplamı ekonomi içinde çok düşük, bizim aylık harcamamızda yerleri bile yok. Sizden dolar arttı vatandaşı korumak için metro, vapur, otobüs fiyatlarını arttırmayalım. temel besinler üzerindeki %8 ve %1 kdv oranlarını kaldıralım yazısı beklerdim. Sanırım sizin bütçeniz benim yazdıklarımdan etkilenmiyor, yoksa dolar artısından etkileneceğinizi bilirdiniz.
  • Misafir 11 Ekim 2017 Çarşamba 08:46
    Petrol gazi dolarla aliyorsun....
Kalan karakter : 2000