Son Dakika

‘Allahımıza’ mı, ‘Rabbimize’ mi?

29.12.2017 - 07:06 | Güncelleme:

 

SİLÂHLI Kuvvetler’in yemek duasındaki giriş değiştirildi, “Tanrımıza hamdolsun” ibâresi “Allahımıza hamdolsun” yapıldı.

Değişiklik kararı önce İçişleri Bakanlığı tarafından Jandarma teşkilâtı bünyesinde alındı, yeni uygulamayı kısa bir müddet sonra Millî Savunma Bakanlığı da benimsedi ve Türk Silâhlı Kuvvetleri’nde edilen yemek dualarında bundan böyle “Tanrımıza” yerine “Allahımıza” denmesi emredildi.

Muhafazakâr kesimin senelerdir tepkisini çeken ve yemek duasında da geçen “Tanrı” sözü yerini böylelikle “Allah” ifadesine bıraktı ama bu defa “Allahımıza hamdolsun” sözünün yerinde bir karar olup olmadığı tartışma konusu oldu.

Resul Tosun, geçen gün Star’da çıkan “Cenaze marşı tamam da, duada sorun var” başlıklı yazısında İslâmî kültürde “Allahımız” yahut “Allahınız” gibi bir ibârenin bulunmadığını, “Allahımıza hamdolsun” ifadesinin hem dil hem de dini terimler bakımından “sorun” taşıdığını ve duanın girişinin “Rabbimize hamdolsun, vatan millet sağ olsun!” şeklinde olması gerektiğini söylüyordu.

DUANIN RİTMİ DEĞİŞTİ

“Allahımız” ifadesinin dinî bakımdan doğruluğu veya yanlışlığı hususunda bir iddiada bulunamam, buna ancak o işin erbâbı karar verebilir ama Resul Bey kelimenin “dil bakımından problemli olduğunu” söylemekte haklıdır. Günlük konuşmamızda “Allah” ifadesini her vesile ile “Allah’a şükür”den “Cenâb-ı Allah”a ve “Allahaısmarladık”a kadar değişik şekillerde kullanırız ama “Allahımız” sözüne pek âşina değilizdir.

Yemek duasının yeni şeklinde geçen “Allahımıza” ifadesi, alışık olmamamız sebebi ile bana da biraz tuhaf geldi ama “Allahımız” yerine “Rabbimiz” denmesini gerektiren bir başka sebep daha var: “Allahımız” sözünün duanın ritmik yapısına uyum sağlayamaması...

Uyumsuzluğun sebebini ve nasıl olduğunu izah edeyim:

Askerin yemek duasındaki girişin eski ve yeni şeklini tekrar hatırlayın: Önceleri “Tanrımıza hamdolsun” deniyordu, şimdi “Allahımıza hamdolsun” denecek!

Şimdi de duanın önce eski, hemen ardından da yeni şeklini kendi kendinize tekrar edin: “Tanrımıza hamdolsun” cümlesini kolayca söyleyebildiğinizi ama “Allahımıza hamdolsun” derken zorlandığınızı farkedeceksiniz!

Zira ilk kelimenin hece sayısı artmış ve cümlenin ritmik yapısı değişmiştir! Dört heceden meydana gelen “Tanrımıza” ifadesini “müfteilün”, yani “tââ ta ta tââ” ritminde rahatlıkla, ardından üç kapalı heceden meydana gelen “hamdolsun” kelimesini de yine ritmik şekilde kolayca söyleyebilirsiniz ama “Allahımıza” dediğiniz zaman iş zorlaşır. Zorluğun sebebi, üç hecenin yerini dört hecenin almış olması ve yeni ifadeyi alışılmış ritmik kalıba uyarlayamamamızdır.

DENEYİN AMA SÖYLEYEMEZSİNİZ!

Deneyin, söylediğimin doğru olduğunu farkedeceksiniz! Önce dört, sonra da üç heceli iki kelime grubunun, yani “Tanrımıza hamdolsun” ifadesinin yerini alan ilki beş, ikincisi de eskisi gibi üç, yani tamamı sekiz heceli olan “Allahımıza hamdolsun” sözlerini ritmik biçimde söylemeye istediğiniz kadar uğraşın ama söyleyemezsiniz, “Allahımıza” sözü ritmi yakalamak maksadı ile “Allaamıza” hâlini alır.

Siyasette, tekerlemelerde, sevgi ifadelerinde ve hattâ sporda kullanılan bütün ritmik sözlerde ve sloganlarda kelimeler rahatça söylenip belli bir ritmi verebilecek şekilde dizilirler. Üstelik yemek duasının ikinci cümlesi olan “Milletimiz vârolsun” terkibi de hece bakımından ilk satırın eski şeklinde olduğu gibi 4+3 biçimindedir ama söylediğim gibi ilk cümlede ritmi yakalama derdi vardır!

Bu ritmik aksaklığın çözümü beş heceli “Allahımıza” sözünün eskisi gibi dört heceli bir kelime ile değiştirilmesidir; Resul Bey’in de yazdığı gibi “Rabbimize” denir, mesele hallolur!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 15:57
    biz Türküz tanrımız bizim rabbimizdir
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 14:05
    Rab kelimesini Hristiyanlar kullandığı ve Allah kelimesinden kaçındıkları için özellikle Allahımıza diyerek fark oluşturmak istenmiş olabilir.
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 13:15
    Tanri Turkcedir, Allah arapça. Allah deyince daha mi yakin olunacak???
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 13:11
    Tanri Turkcedir, Allah arapça. Allah deyince daha mi yakin olunacak???
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 10:03
    Siz de "ALLAH'a HAMDOLSUN" deyin. Bu daha doğru olur.
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 10:01
    Allaha hamdolsun .milletimiz var olsun denebilir
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 08:24
    Alahımıza yerine Allaha Hamdolsun denilir sorun çözülür.
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 08:08
    Tanrı öztürkçe bir kelime neden değiştirdiler.
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 04:33
    Rab terbiye eden demektir, ALLAH özel isimdir çoğaltılması mümkün değildir, tanrı ise cins isimdir çoğul olarak kullanılması mümkündür (misal olarak tavuklar kelimesi gibi). Orada ritme kafayı takmayın bence önemli olan İsmi Celâl ile başlamaktır ki buda olmuştur. Rasul bey tanrımıza hamd olsun dendiği onyıllar boyunca tek bir eleştiri yazmış mı ?
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:50
    1993 yılında Allahımıza hamdolsun derdik askerde
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:42
    Allaha deseler de olurdu o zaman hecede ve anlamda sorunda olmazdı
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:38
    Sevgili Murat Bardakçı. Rab kelimesinin İbranice ile bir alakası var mı? Museviler Rab kelimesini kullanmaz mı? Bunu açıklayabilir misiniz lütfen?
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:07
    Zor söylenir nedemek ya 15 ay askerlık yap neler yap bumu zor yapmayınnn
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 22:39
    böyle şeyler yalnızca iskandinav ülkelerinde tartışılır zannederdim...
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 21:41
    Allahıma hamdolsun bu nasıl
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 17:21
    Allaha hamdolsun bitti:)
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 17:13
    Allah başka dert vermesin :blush:
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 08:11
    ah bir de okuduğunu anlasan..
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 15:37
    Allah din ayrımı yapmıyor, hepimizin Allah’ı.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 16:37
    Bence tam yerinde olmuş Tanrı çoğuldur oysa Allah (c.c) tektir ve birdir
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:01
    Tanrı çoğul değildir.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:50
    Tanrımız dediğin zaman allahını kastetmiş olursun
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 16:34
    Rabbimize hamdolsun en doğrusu
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 16:25
    ben müslüman değilim, 1 sene komando olarak askerlik yaptım. ben neden bu şekilde okumak zorundayım?
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 17:32
    niye senin Allah'ın farklı mı?
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 18:38
    susma hakkını kullan
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 19:45
    hidayet bulasın diye
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 22:04
    MÜSLÜMAN ÜLKEDESİNDE ONDAN
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:17
    sen içinden tanrı de biz müslümanlar yıllarca içimizden allahımıza dedik işler tersine döndü yani
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 23:45
    biz müslümanız biz niye tanrı diyelim
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 06:55
    Biz de müslümanız. Neden tanrı diye dua etmek zorundayız? Böyle mantık olmaz...
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 08:27
    Sen okumasan da olurdu be kardeşim niye bu kadar dert ettin.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 15:31
    teknik bir açıklama ben ce de mantıklı
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 15:21
    Hamd yüce Allah'a edilir, Şükür ise kula edilir.İslamda ne niyetle söylersen o niyetle kabuledilir.Rabbim, Allah, Tanrı farketmez yüce Yaradanı içinde kalbinde yüreğinde hissederek söyledikten sonra hepsi kabul olur.Dili olmayan konuşamayan Rabbim. Allah'ım, Tanrım diyemeyen insanların içinden Hamdolsun demesi kabul olmayacağınımı düşünüyorsunuz.
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 11:46
    buayzıdan bunumu anladın?
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 15:17
    Türkçe istenmedi. Arapçanın da ritmi bozuk, acep Rab ne kökenli ki...?
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 00:13
    Eski Akadca bir kelimedir, efendi, usta veya beyefendi manasında kullanılır.
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 10:38
    rab kelimesi arapça kökenli
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 15:15
    yazınız bir İslamı kültürel kökümüzü açıklamaktadır. Kültürel bir gerçeği ifade etmesinden dolayı teşekkürler.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 15:14
    İyide asıl mesele nasıl söylendiğimi yoksa sadece söylendiğimi ? Allahımıza hamdolsun ve rabbimize hamdolsun arasında bir fark yok ? çünkü tek olan Allah.Anlamadığım Kelime-i şehadet getirirken rabb değil direk Allah dememiz gerekliyken,yemek duasında neden Allah yerine rabb kullanmalıyız ? murat bey bir yerlerde yanlışlık var
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 15:14
    Rabbimize hamdolsun, vatan millet sağ olsun, sozu dogru bir sozdur, maalesef Dr. Refik Saydam'in mecliste ILk konusmasi ( 1939) gecerliligini korumaktadir, rahmetlinin dedigi gibi ' Her isimiz A'dan Z'ye bozuktur-1939
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 14:30
    "Elhamdulillahi rabbil alemiyn" en dogrusudur.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 14:29
    Adam hakli beyler
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 14:12
    siz şaka mısınız ya?
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 17:33
    yoo çok ciddiyiz
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 13:57
    Çok doğru
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 13:40
    allaha hamd olsun desinler
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 13:32
    Doğru.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 13:20
    bence rabbimiz daha uyumlu
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 12:50
    Türkçe Tanrı demek varken, neden Arapça, İbranice veya Farsça olsun ki?
  • Misafir 30 Aralık 2017 Cumartesi 10:27
    hangi tanrıya hamd etmiş olacaksın tanrı deyice..yer tanrısına mı gök tanrısına mı ateş tanrısına mı su tanrısına mı yoksa aşk tanrısı erosa mı hamd etmş olacaksın..allah birdir tektir..tanrı çoğuldur..
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 12:43
    bravo işte şimdi NASA düşünsün
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 12:31
    Çok doğru, akıl var nizam var yahu, ritmik değil bir kere.Haa bana göre Tengri, yani gök kavramını hatırlatıyor Tanrı kelimesi ve eski Asya kültürü ve oradan gelen askerî yapımız hoş bir bağlantı oluyor.Onun için Tanrı kalsaydı çok iyi olurdu.Yazık oldu...
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 12:30
    Senin derdin nedir
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 11:53
    İslami literatürde RAB kelimesi birebir ALLAH kelimesi mi karşılıyorsa “RABBİMİZE HAMDOLSUN”ritmik olarak daha uygun.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 11:48
    Herkes içinden nasıl geliyorsa öyle dua etsin.
  • Misafir 29 Aralık 2017 Cuma 11:47
    ALLAHa hamdolsun nasıl peki..