Son Dakika

Paramız yüzde 30 değer kaybetti ama 2001’deki yüzde 300 felâketinin yanında bu nedir ki?

25.05.2018 - 03:17 | Güncelleme:

 

BİRKAÇ ay önce, “Galiba unuttuk, Türk parası dolar değil, liradır” diye yazmıştım ve işitmediğim lâf kalmamıştı...

Eskilerin tâbiri ile “sabitkadem” olmayı prensip edindiğim için söylediğimden geri adım atacak değilim ve hâlâ bu memlekette “dolar” değil, “lira” kullanıldığını hatırlatmakta ısrarlıyım...

Daha önce söylediğim bir hususu tekrar edeyim: İktisat’taki öğrencilik senelerimde, isimleri şimdi klâsikleşmiş olan hocalarımızın sık sık tekrar ettikleri bir kural vardı: “Dövizin artışı fiyatları, özellikle de ithal malların fiyatlarını yükseltir ama asıl etkisi psikolojiktir. Halk ‘Döviz yükseliyor, perişan oluruz’ endişesine bir kapıldı mı bozulan moralleri yerine getirmek zordur, toplumun endişesi katlanarak devam eder” derlerdi.

Dolar yükseliyor, Türk parası yılbaşından buyana yüzde otuz civarında değer kaybetti, toplumu aynı endişe sarmış vaziyette ama döviz konusunda daha önce uğradığımız daha büyük felâketleri unutmuş haldeyiz...

1990’ların başına kadar uzanmamıza lüzum yok, o senelerin sonunda, 1999’da ve 2001’de yaşadığımız dolar krizlerini hatırlayalım kâfi...

1998’den itibaren dolara gem vurulamamış, enflasyon almış başını gitmişti, özel bankalar ardarda batıyordu ve milyarlarca dolarlık sermaye Türkiye’den kaçmıştı.

Hafızalarınızı tazelemek maksadıyla felâketler zincirini hatırlatmaya devam edeyim:

UÇAN ANAYASA’YI HATIRLAYIN!

Asıl felâketi 2001 Şubat’ında yaşadık! Ekonomide birşeyler olacağı zaten belli idi, zamanın Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer ile Başbakan Bülent Ecevit’in 21 Şubat’taki Millî Güvenlik Kurulu’nda birbirlerine girmeleri ve Anayasa kitapçığının havalarda uçuşması beklenen krizi ateşledi. O sabah 670 bin lira olan dolar bir gecede 1 milyon 170 bin liraya çıktı, gecelik faiz yüzde 7 bin 500 oldu, lira o hafta dolara karşı yüzde 300 değer kaybetti! Ardından peşpeşe iflâslar geldi, en az 400 bin kişi işsiz kaldı ve Cumhuriyet tarihinin bu en büyük krizinin etkileri senelerce devam etti...

Ama, 2001’in acılarla dolu o günlerini şimdi tamamen unutmuş gibiyiz! Zira toplumsal hafızamız gittikçe zayıfladı, dün ne yediğimizi hatırlamaz gibiyiz ve sadece ânı yaşıyoruz!

2001 felâketini hatırlatmamın sebebi, Türk parasının dolar karşısında birkaç günde yüzde 300 değer kaybettiği o günleri unutup şimdi beş ay içerisinde yaşanan yüzde otuzluk düşüşü bir kıyamet senaryosu hâline getirmemizdir...

YÜZDE ÜÇYÜZÜ UNUTMAYALIM!

Yüzde otuz değer kaybı tabii ki olmaması gereken birşeydir ama yorumların sadece uygulanan ekonomi politikasına dayanarak değil, Afrin’de bir savaş içerisinde olduğumuz hakikatinin de gözönüne alınarak yapılması gerekir ve böyle anlarda döviz sabit kaldığı takdirde ortada zaten bir tuhaflık var demektir! Alınan tedbirler işe yaramadığı takdirde değer kaybının olumsuz tesirleri önümüzdeki aylarda daha da belirgin hâle gelecektir ama bundan 17 sene önce bugünkü değer kaybının tam on katını yaşamış olan Türkiye’de doların yükselmesinin getirdiği “Eyvaaah! Battık, batıyoruz, felâket!” paranoyasına girmek daha da fena neticeler verir!

Doların yükselmesi belli oranlarda herşeye yansıyacaktır ama ithal edilen lüks tüketim mallarının, hele gereksiz olanlarının fiyatındaki yükselmeyi görüp de daha derin bunalımlara girenlere ne diyeceksiniz?

Bir örnek: Geçen gün konuştuğum bir genç, kullandığı bilmemne marka cep telefonunun yeni modelini almakta zorlandığını söylüyor, dolar böyle yükselince fiyatın da uçmasından yakınıyordu...

Aylık gelirini sordum, asgarî ücretin biraz üzerinde olduğunu söyledi ama hâlen kullandığı telefon aylığının bir buçuk, almayı hayal ettiği model ise tam üç katı idi!

“Kendin kimbilir hangi markanın en son modelini kullanıyorsun?” diye soracak olanların çıkabileceğini bildiğim için söyleyeyim: Cep telefonum tam altı seneliktir ve işimi mükemmelen görmektedir!

Ezelî ve ebedî muhalifler hakkımda demediklerini bırakmayacaklar ama tekrar hatırlatayım: Yılbaşından buyana dolar karşısında yüzde otuz düşen Türk Lirası, 2001’de sadece birkaç gün içerisinde yüzde 300 değer kaybetmişti!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 12 Haziran 2018 Salı 14:59
    :ok_hand::ok_hand:
  • Misafir 28 Mayıs 2018 Pazartesi 17:35
    adamın dibisin doğruya doğru.
  • Misafir 28 Mayıs 2018 Pazartesi 10:41
    Yanlış hesap yapmışsınız Murat Bey, 2001 deki liradaki kayıp yüzde 75 tir. Denklemi söyliyeyim: 670,000+(670,000*x)/100=1,170,000 ise X=74,6268 eder ki bu da yaklaşık yüzde 75 tir. Bu hatayı düzeltin lütfen...
  • Misafir 28 Mayıs 2018 Pazartesi 17:28
    bir gecede 500000 tl artmış doğrudur u bir haftada 00 diyor yazıyı iyi oku oku 0ku....
  • Misafir 28 Mayıs 2018 Pazartesi 10:28
    Murat Bey tarih konusunda araştırmalarınızı beğeniyle takip ediyoruz. Lütfen bu alanda bizleri bilgilendirmeye devam ediniz, bırakın ekonomi alanında yetkin olanlar işlerini yapsın.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 17:30
    İNCE hesaplar yine tutmayacak, RTE liderimizdir.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 17:02
    bu yazı üzerine TL hafifçe gülümseyip , uzaklaşır. .......
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 16:39
    Verdiğiniz rakamlara göre değer kaybı yüzde 300 değil yüzde 75 eder....
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 16:37
    Tam A Haberlik :)
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 16:36
    Merak ettim acaba 2001 de böyle bir artış olmuş mu, araştırdım ve 2001 de en düşük dolar 0,67 TL, en yüksek ise 1,6 TL olmuş, yani artış en yüksek yüzde 139 olmuş. Bu artış da bir kaç gün içerisinde değil tam 10 ayda gerçekleşmiş. Neden araştırmadan yazılıyor, anlamıyorum. Halbuki internette her şey görülebiliyor.
  • Misafir 27 Mayıs 2018 Pazar 14:20
    1.60 bölü 0.67 esittir 2.388 dir yani yaklasık 2.5 kat.........
  • Misafir 28 Mayıs 2018 Pazartesi 16:07
    1,6 bölü 0,67 eşittir 2,388 diyen arkadaş, artış öyle hesaplanmaz, 1,6-0,67: 0,93 0,93/0,67: 1,39 yani % 139 artış olmuş.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 16:35
    ver mehteri sayın bardakçı.... ver verr verrrrr verrrrrrr mehteriiiii...
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 16:24
    urfa doğru söylüyorsun teşekkür ediyorum
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 16:04
    2001 de devlet bahçeli koalisyon hükümetinde idi şimdiki adı ittifak hükümeti o sebepten beni ikna edemedin sayın Bardakçı oyum ince hesaplandı mualefetin bu sefer.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:57
    dosdoğru.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:50
    Dolar 670 Bin TL iken 00 deger kaybetseydi, dolarin fiyati 2.680 bin TL ye cikmasi demektir. 2001 yilindaki krizde dolar 670 Bin TL den 1.170 Bin TL ye cikmis. TL nin deger kaybetme orani yaklasik u dir(00 un dortde biri)
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:46
    "1998’den itibaren dolara gem vurulamamış, enflasyon almış başını gitmişti, özel bankalar ardarda batıyordu ve milyarlarca dolarlık sermaye Türkiye’den kaçmıştı." Kendi cümleniz. Dolar yükselince ardı ardına gelenleri sıralamışsınız.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:44
    çok doğru bir tespit
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:38
    Bizim paramız liradır, aynen katılıyorum.Hayatımda şimdiye kadar dolar, euro vs. alıp değerlenmesini beklemedim.Paramıza sahip çıkalım.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:36
    HELAL BABA ÇOK DOĞRU SÖYLÜYORSUN
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:33
    ve insanlarin içi rahatlar
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:28
    OBJEKTİF DEĞİLSİN,OLAMAZSIN
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:26
    üstadım ağzına sağlık,
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:13
    bu nasıl bir iyimserliktir reis
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:13
    yani 2001 de yüzde 300 kaybetmesi, bugün yüzde 30 kaybetmesini haklı çıkarıyor. Beyfendi cep telefonu almayalım hic sıkıntı çekmeyiz ancak MR cihazıda dolarla alınıyor, protezlerde. işe yarar ilaçların hepsi dışardan dolarla alınıyor. türkiyede yüzlerce CNC tezgahı var ekseriyetle sarf malzameleri dışardan euro ile dolar ile alınıyor. sizi çok severim ancak saplantılarınız sizi gün ve gün değiştiriyor.
  • Misafir 28 Mayıs 2018 Pazartesi 14:50
    kardeşim o günlerde, diş filmi bile bulamıyorduk...
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:12
    Helal olsun üstad! Sonunda biri değindi bu saçmalığa! elinize kaleminize sağlık! o düşüş bir anayasa kitapçığının uçması yüzündendi ama şimdi kimse şunu düşünmüyor! ülke 2011 den bu yana nerelerden, nelerden geçti! fetö yapılanması önce 17-25 aralık komplosu ardından 15 temmuz resmen darbe girişimi ve buna rağmen arkasından fetö nedeniyle devletin pek çok yerine kanser gibi sirayet etmiş tesbit edilebilen hainlerin adalet mekanizması, ordumuz ve polisimizden ve diğer kamudan temizlenmeleri süreci ve çokta gitmeden Fırat kalkanı gibi bir harekat! ve ardından bir zeytin dalı gibi bir harekat! Afrin'i sadece 58 günde almamız! e haliyle bu savaşların sebeblerine yönelik arka planda durumdan memnun olmayan kesimlerin ekonomi savaşı! yani ne bekliyordunuz değilmi ama şunu düşünemiyorlar buna rağmen dolar 5 ayda sadece 0 artabildi bu bile başlı başına bir tebrik sebebi ve halkımız için başlarındaki yönetimin gücünü yetkinliğini görmeleri açısından bir tesbit olmalı idi! kendinize gelin ve uyanın ey türk halkı! kandırmaya çalışıyorlar sizi! sakın ama sakın bu tahriklere yok dolar arttı yok iflas ediyoruz teranelerine kanmayın! sakın yoksa esas geri dönülemez hatayı işte o zaman yaparız! Allah bu milletin yar ve yardımcısı olsun!
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 14:48
    2001'de dolar 673.000 liradan 1.000.000 liraya çıktı 00 artmadı, sallamayın
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 14:34
    Sayın yazar 2001'deki durum malumumuz. Nahoş günlerdi, doğruya doğru.Şu anda paramızın 0 değer kaybetmesi de hoş değil ama keşke endişemiz bununla sınırlı olsa. Gelecek konusunda pek çok bakımdan endişeliyiz en kötüsü de bu !
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 14:29
    haklisin baskan
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 14:28
    sampiyon
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 14:24
    allah razı olsun insanlar geçmişi çabuk unutuyorlar.zaten yapılanlar dışardan müdahaleler ve içerdeki iş birlikçileri vatandaşla alakası yok.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 14:21
    Çok haklısınız çıkarılan felaket senaryoları birilerinin ekmeğine yağ sürüyor
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 14:16
    Birkaç günde değil. 22 Şubat 2001 deki 688.000 TL seviyesinden 22 EKim 2001 zirvesindeki 1.644.000 Tl seviyesine (yani #5) tam 8 ayda çıktı.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:51
    Güzel
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:45
    :grin:
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:43
    Doğru söze ne hacet.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:31
    670 tl lik dolar 1170 tl ye yükselmiş ise artış yüzde 75 yapar.2001 yılı sonu dolar 1450 tl idi.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:19
    Helal olsun sana hocam, bunları lütfen ana haber bültenlerinde de söyle!!!
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:12
    Bir yılda cep telefonu için dışarı akıttığımız para dursa bugün dolar 3 lirada kalırdı.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:10
    ayrica, 2001 krizi esas devleti ve bankalari vurdu..borc 120milyar $di..simdi 420 milyar $ ve esas borclu vatandas bu sefer...
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:06
    Kritik noktada zaten bir gecede düşmesi.. Yani uçurumdan ayağınız kayıp düşerseniz yapacak birşey yoktur ve canlı kalırsanız mutlu olursunuz ama uçurumdan yavaş yavaş aşağı doğru düşüyorsanız belirsizlik daha çok yıpratır. Tutunacak her dal kırıldığında, aşağı bakıp dipsizliği gördükçe daha da mutsuz olursunuz.neyse tamam.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:05
    Sayin Bardakci, USD/TRL kuru 2001 yilinda 1.7 mn seviyesini hic gecmedi. Bu yuzden yuzde 300 deger kaybi ifadeniz gercegi yansitmiyor( USD/TRL 670 bn seviyesi baz alarak). Saygilarimla, O. Gezer
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 15:50
    süper
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 13:00
    Murat bey, valla seviyoruz sizi.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:58
    Mesele oranları yarıştırmak değil. Daha kötüsü var diye yüzde 30'a razı mı alacağız. Üstelik hükümet herşey çok iyi gidiyor derken. Telefon örneği hoş geliyor ama mercimek bile Kanada'dan geliyor.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:50
    Bir tarihçinin, tarihe düşen ibretlik durumu.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:46
    Sayın Murat bey, sizi severek izliyoruz ama bu kadar da basite indirgemeniz size nasıl geliyor bilemedim. Ülke tamamiyle ithalata bağlıyken 0 değer kaybını nasıl açıklıyorsunuz. Ki bu sadece 5 aydaki değer kaybı. 5 yıllık trendi takip ederseniz nereden buralara düşmüş ve nereye gideceğini anlarsınız umarım
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:45
    Ezeli ve ebedi muhalif ... :) Elinize sağlık çok güzel bir yazı .
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:39
    2001 ve 2018 i 1 gün veya 3 aylık değil 1 yıllık arışa bakın. Birde ki başına düşen gsmh oranları ne. Sorun sadece dolar artışı değil ki! Dış borç, ithalat, cari açık vs. Hepsine bakmak lazım. Evet size katılıyorum. Bizim paramız tl. Dolar değil. Ama ne yazık ki tl dolara bağlı.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:37
    Aman ne derlerse desinler, biz sizi seviyoruz :)
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:32
    hocam, adamsın
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:26
    tebrikler hocam oh be rahatladım!!!
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:22
    2013 ten beri olan kaybı da söylesene murat.%30 dedigin bikaç aylık rakam sadece
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:21
    çok güzel bir konu ya değin missiniz evet bencede unutuyoruz bu ülkenin cumhur başkanına bu gün fransada diktatör diyorlar ülke suriyede savaşta terör var aslında 300 değil belkide 3000 artması gereken dolar yine bu seviyede kalabiliyorsa bu bence bir başarıdır not anayasa kitabını attıklarında yanım da 100 işçi çalıştiriyordum malesef bende krize girip kapatmak zorunda kaldım
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:20
    sizin gibi aklı selim yazanlardan ziyade, doları seçime alet edenler rağbet görüyor ne yazık ki...
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:18
    sadece lüks mü ithal ediyoruz. haberin ola samanı bile ithal ediyoruz.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:17
    2001 de sabit kur vardı. yani bahsi geçen 657 bin tllik kur zaten zorlama bir kurdu.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:16
    seviliyorsun hocam.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:04
    eeee yani iyi durumdamıyız murat bey biz de biliyoruz o dönemin kötü olduğunu onu düşünerek sevinelimmi
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:03
    Muhteşem bir hatırlatma umarım yazınızı daha çok kişi okur göz önünde bulundurur.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:03
    17 yılda varlıklarını, üretimini, ihracahını arttıran veya sabit tutan bir ülke için bu söyledikleriniz doğru. türkiye maalesef bu dönemi iyi değerlendiremedi.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 12:02
    genel görüşler açısından size zıt biri olarak, bugün yüzde yüz aynı fikirdeyim, benim telefon da 11 yıllık ve işimi görüyor
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:59
    29 yıllık bir firmayız kullandığımız bütün hammadde dolar ve euro ,bizim fiyat listemiz türk lirası idi ama ilk defa bu sene fiyat listemizi dolar olarak çıkardık,yazacak bir çok şey var ama buraya sığmaz murat bey
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:58
    2001 için söyledikleriniz hakkında: 0'den fazla değer kaybı mümkün değildir. 00 değer kaybı, değerinin eksiye düşmesi anlamına gelir. 670 bin TL'den 1,170 milyon TL'ye çıkan dolar u değer kazanmış olur. 1/(670bin) dolardan 1/(1,170milyon) dolara düşen TL C değer kaybetmiş olur.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:53
    vay be teselliye bak. bunu biz nasıl düşünemedik
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:52
    yüzde 300 değer kaybetmek diye birşey yoktur. birşey en fazla yüzde yüz değer kaybedip sıfırlanır. iktisat hocalarınıza saygılar.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:38
    teselli icin mi bu yazı sayın bardakçı..
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:32
    Yazinizi facebook ta share yapamiyorum.Engel konulmus.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:27
    :clap::thumbsup:
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:20
    Murat Bey, dolardaki yükselişin psikolojik etkisinden bahseden hocalarınızın zamanında eti, buğdayı yurtdışından ithal etmediğimiz için belki de o kadar rahatlardı. Dışa bağımlılığımız savunma sanayii alanında azaldı belki ancak halkın temel ihtiyaçlarının bir çoğu maalesef ithal ürünlerle karşılanır oldu.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:19
    2015 ten itibaren tehlike çanları çalıyor. Önlem alınmassa 2001 yılını mumla aratır. 450 milyar dolar dış borç. 55 milyar dolar cari açık, işsizlik, üretim yok, tüketime betona dayalı çalışmayla bu çarkın dönmeyeceği açık
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:12
    Bravo ekonomi bilginiz müthiş kutlarim akp neden sizi hala değerlendirmiyor anlamadım
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:07
    dolar karşısında tl değerini koruyamamış
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 11:02
    670 bin liradan 1 milyon 170 bin liraya çıktıysa % 75 artış demektir Murat Bey, % 300 değil.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 10:55
    Diyorsunuzki şimdi bir gecede değil son 2 senede dolar % 300 arttı. Güldürmeyin
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 10:49
    Murat Bey, size olan saygımı kaybediyorum. Lütfen yapmayın, yazınız teoride yanlış bilgi içermese de her manada çürütülebilir. Olayı bir de Korkut Boratav'dan dinleyin. Memlekette köşe yazılacak zilyon tane konu bulunurken sizin gidip 'sürekli olarak' iktidarı savunmayı seçmeniz, size yakışmıyor.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 10:18
    2001 de sabit kur politikası vardı. Şimdi yok.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 10:11
    aynen ağzı kokan insalar 4000 tl lik telefon kullanıyor...
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 10:02
    lüks tüketim konusuna katılıyorum. ama hem tv de hem de sosyal ortamlarda bu özendiriliyor.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:56
    Harika bir tespit biz sadece bugünümüzü düşünen ve sadece kendimizi düşünen bir millet olduk.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:51
    Murat Bey, 2001 yılındaki krizi ben de hatırlıyorum gerçekten son derece zor günlerdi fakat 00 lük dolar artışını hatırlayamadım hafızam beni yanıltıyor mu diye TCMB nin internet sitesinden döviz kurlarına baktım orada ki rakamlar: 02/01/2001 : 670.000 TL(yılbaşı), 21/01/2001 : 689.000 TL(kriz öncesi) , 22/02/2001 : 962.000 TL (kriz sonrası), 01/03/2001 : 920.000 TL (1 hafta sonrası), 31/12/2001 1.454.000 TL (yıl sonu) Eğer rakamlara hatalı bakmadıysam buradan TL nin dolar karşısında kaybı 1 günde @ 1 senede ise 7'dir.Şuan ki rakamlar 02/01/2018 : 3,77 TL (sene başı), 24/05/2018 : 4,71 (son kur) buna göre yılbaşından bu yana % değer kaybı olmuş elbette 2001 krizi ile mukayese edilemez fakat o günkü ekonomik koşullarla, ekonomik büyüklükle, dışa bağımlılıkla bugünkü koşulları karşılaştırdığımız zaman benzeri yıkıcı etkilerin oluşması için aynı rakamların oluşmasına gerek olmadığını düşünmekteyim mühim olan geçmişten ders alıp bugün aynı yada benzer hataları yapmamamızdır. Sizinde bildiğiniz gibi tarih en iyi öğretmendir ders almasını bilene...
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:51
    Sayın Murat BARDAKÇI Güzel yazınız için Teşekkür ederim. Toplumsal hafızamız için böyle bilgilendirici yazılar yazmanız dileğiyle.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:51
    Doğru yazıya ne denir.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:51
    Hocam içinde bulunduğumuz durumu çok güzel özetlemişsiniz.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:47
    bu kadar çok tüketim bağımlısı oldukça ithalattan batarız tabi
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:47
    670 den 1.170 e geldiğinde yüzde 300 artmış olmuyorki. Daha önce de hızlıca artıp 670 e geldiyse onu bilemem tabi ama onuda yazmalıydı yazar 670 e doğru hızlı bir artış varsa.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:40
    Kaldı % 270 daha Ondan sonra paniğe kapılabiliriz artık
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:40
    O GÜNLERDE BATMAMIŞ ÜLKE BUGÜNDE BATMAZ.LAKİN MURAT BE TARIM ÜRÜNLERİNİNDE BİR KISMINI İTHAL EDİYORUZ DÖVİZLE ALINAN BU ÜRÜNLER RAFLARDA DÖVİZ KARŞILIĞINDAN TL OLARAK SATIŞA SUNULACAK DEVLETİMİZİN ÖNLEM ALMASI ELZEMDİR.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:34
    Murat Bey, yazılarınızı severek takip ediyorum. Ama lütfen bu tip konulara müdahil olmayın.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:32
    2001 devalüasyonu ilk gün 40 % oldu 689'lardan 960'lara gelerek. Velev ki kullandığınız daha yüksek 1.170 rakamını bile baz alsak 75 % eder, 300 %'ü nereden buluyorsunu !. 670 bin'in 300 % artması için 2.680 olması gerekir !
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:29
    hocam iş yerinde bende arkadaşlara anlatıyorum fakat nafile inşallah temmuz ayını etkilemez
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:28
    Takdir ediyorim sizi Murat Bey bu guzel yazinizdan dolayi kim hangi parti yada siyasi goruse sahip olursa olsun buna saygı duyulur,ama mesele ulke olunca herkesin milli olmasi gerekir dolar uzerinden ulkemize bir ekonomik darbe tesebbusu asikar gorunuyor Allah firsat vermesin onlara insaallah Basaramayacaklar Daha da guclenip adevam edecegiz insallah selamederim saygilar.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:27
    5 ayda 0 olmadı hocam, 1 ayda oldu.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:25
    Türkiye Samanı ithal ettiği için et ve süt fiyatları, traktörün kullandığı mazotu ithal ettiği için un ve şeker fiyatları, Doğalgazı ithal ettiği için de üretimi için enerji harcanan tüm yerli malların fiyatları dolara göbekten bağlıdır. Türkiye'de Kullanılan para birimi TL dir, Fakat Türk lirasının kağıdını kağıt yapan solisyon bile dolarla alınmaktadır.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:15
    Yüzde 300'ü nasıl hesaplıyor anlamadım ben.
  • Misafir 25 Mayıs 2018 Cuma 09:12
    Bu daha derin bir kriz. Rakamlar 2001’e kıyasla çok daha büyük