Son Dakika

Danıştay’ın skandal kararı ve hukuksuzluk döngüsü

22.10.2018 - 03:40 | Güncelleme:

 

Lafı hiç dolandırmayayım: Danıştay’ın "Andımız" kararı apaçık bir hukuksuzluk. Bu sözde hukuksal karar, seçilmiş hükümete yönelik yargısal vesayet teşebbüsünden başka bir şey değil. Danıştay 8. Dairesi'nin, hukukla ilgisi olmayan gerekçesi de vesayetçi zihniyetin bir ürünü. Metni okurken aklıma AK Parti’yi kapatmak isteyen Abdurrahman Yalçınkaya’nın 14 Mart 2008’de açıkladığı “Google iddianamesi” geldi. Hatırlayacaksınız bu olay da tipik bir yargısal darbe girişimiydi.

Bu meseleye dair konuşurken, bu andın içeriğinden bağımsız şekilde, olaya hukuk ve demokrasi ilkeleri perspektifinden bakılması gerektiğini düşünüyorum. Danıştay, yürütmenin aldığı kararlara dair yerindelik denetimi yapamaz. Bu temel bir hukuk ilkesidir. Andımız metninin her gün okullarda okunmasını savunanlar da, şayet demokratlarsa, bu karara prensip gereği karşı çıkmalılar.

BU METNİN DAYATILMASINI KABUL EDİLEMEZ BULUYORUM

Elbette olayın içerik kısmı sorulacaksa tavrım açık: Bir liberal-demokrat olarak, kendisi de faşist olduğunu saklamayan Reşit Galip’in yazdığı bu metni kabul edilemez buluyorum. Ben bir Türk’üm ama ülkemizde yaşayan Türk olmayan ya da kendisine Türk demeyen yurttaşlarımıza karşı bu metnin dayatılmasını doğru bulmuyorum.

Fakat diyelim yarın sandıktan MHP ya da İyi Parti’li aday galip çıktı, öyle bir hükümet başa geldi ve bu andı yeniden yürürlüğe koydu. Bu sefer de Danıştay’ın başka dairesi “Bu metin evrensel değerlere aykırıdır” diyerek okunmasını iptal ederse bu da aynen tam bir hukuksuzluk ve sivil hükümete vesayet teşebbüsü olur.

HUKUK MAKAMLARI SİYASİ KARAR VEREMEZ

Hukuk makamları ne “ulusalcı”, ne de “evrenselci” gerekçelerle hukuka aykırı siyasi kararlar veremez. Türkiye bir türlü temel hukuk ilkeleri konusunda uzlaşamayan bir ülke. Hep siyasi görüşler baskın çıkıyor. Karar hukuka aykırı olsa bile hep siyasi içeriğe bakılarak yorum yapılıyor.

Bence en başta Danıştay Başkanı Zerrin Güngör olmak üzere, Anayasa Mahkemesi Başkanı Zühtü Arslan ve HSK Başkanvekili Mehmet Yılmaz da temel hukuk ilkelerinden hareketle bu karar karşısındaki tutumlarını açıklamalılar. Milliyetçi hukukçularımız da eğer gerçekten hukukçu kimliğine sahiplerse “Ben andımızın okullarda her sabah söylenmesini savunuyorum ama bu kararı da hukuka ve demokratik prensiplere aykırı buluyorum” diyebilmeliler. Türkiye’de yargı konusunda gerçek hukukçu lisanı egemen olmalı artık. Siyasi ve ideolojik dil değil.

İDEOLOJİK BAKMA HASTALIĞI

Mesela ben bir liberal-demokrat olarak hükümetin yeni bir devlet şirketi ya da KİT kurmasını hiçbir şekilde doğru bulmam. Yeni vergiler getirip iş hayatını boğmasının da yanlış olduğunu düşünürüm. Bu devletçi kararların Türkiye’ye büyük zarar vereceğine inanırım. Fakat diyelim bu konuda hükümet bir karar aldı, vergileri arttırdı ve yeni bir KİT kuruldu. Anayasa Mahkemesi ise “Serbest piyasa ekonomisine aykırı olduğu için bu KiT’in kurulması hakkındaki kanun iptal edilmiştir” diye “liberal” bir karar aldı. Bu karar da hukuksuzluk ve seçilmiş demokratik hükümete vesayet girişimi olur.

Hangi ideoloji adına olursa olsun hukuk kılıfında verilen her vesayetçi karar gayrimeşrudur. Demokratik usüllere ve işleyişe aykırıdır. Nitekim Brezilya’da sol hükümetlere karşı böyle anti-demokratik yargı kararları çıktı. Sözde “liberalizm” adına hukuksuzluktu bu. Eski Türkiye döneminde ise bizim Anayasa Mahkemesi “yerindelik denetimi” yaparak tüm özelleştirme kararlarını iptal ediyordu mesela. Bu da “devletçilik” adına hukuksuzluktu.

Genelde herkes, eğer seçilmiş hükümete vesayet eden yargısal kararlar kendi siyasi görüşüne uygun verilmişse alkışlıyor değilse karşı çıkıyor. Türkiye’de bu döngüyü kıramıyoruz maalesef...

***

Burası Filistin değil, Avrupa!

Dublin ve Belfast’tan yeni döndüm. Şaşkın bir ruh hali ile masamın başına oturmuş bulunuyorum. Bildiğimi zannettiğim birçok şey meğer bambaşkaymış. Avrupa’nın göbeğinde hâlâ Ortadoğu’yu aratmayan bir düzen olabiliyormuş…

Orada gördüklerimi size aktaracağım ancak bugün Türkiye’nin birkaç gündür en yakıcı mevzusu olan ve beni seyahatte de çok rahatsız eden Danıştay kararını yazdım. Çarşambaya İrlanda notları…

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
300
  • Misafir 24 Ekim 2018 Çarşamba 11:04
    ben gururla okudum yıllarca. ama tabi türk olmayanın kanına dokunuyor olabilir
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 15:14
    Kaleminizi keske sadece kendi cikarlariniz icin degil , icinde yasadiginiz toplumun cikarlarini da gözeterek kullanabilseydiniz...
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 15:09
    Rahipin bırakılması doğru karar, tutuklanması da doğru karar, ev hapsine alınması da doğru karar. Siyasi çevrelerin aldığı pozisyona göre doğru kararlar.Eğer Devlet Başkanı Danıştay' ın kararı yerindedir deseydi,Danıştayın aldığı bu kararı örnek karar diye yazacaktınız. Bunu sizi okuyanlar biliyor
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 11:05
    Hukuk evrenseldir. Birilerinin keyfine göre düzenlediği kanun va aldığı kararlar hukuk olmuyor hanımefendi! AYM kararını tanımayanlar çok mu hukuki davranıyor.
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 10:41
    Türk olmak,ulusal değerleri kişisel menfaatlerin önünde tutmak,ATATÜRK ü sevmek-benimsemek herkesin harcı değildir... Bu değerlere sahip olmak,asalet ister,ahde vefa ister,kapasite ister... Hainlerde,satılmışlarda,nankörlerde ve moronlarda bu kavramlar mevcut olmadığından,yapacak pek bişey yoktur.
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 10:13
    okumak istemeyen susup geçebilir. bu ülkenin kurucu değerleri vatansever birilerini bu kadar rahatsız edebilir mi?
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 09:21
    Liberal demokratım derken öncelikle Türk ve ülke çıkarlarını düşünen bir birey olmaya da çalışman gerek !
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 09:04
    sayıştaya teşekkür edin size konu sağladı yoksa yemek tarifi ve/veya seyahat notları yazmaya başlayacaksınız. memleketin asıl sorunları üzerine yazmak sizin boyunuxu sşar.!
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 08:26
    ME MUTLU TURKUM DIYENE.ALCAK
  • Misafir 23 Ekim 2018 Salı 03:34
    hukuk mu.. Nerde ?
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 16:57
    andımıza karşı çıkan riyakardır şahsi çıkarların peşindedir
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 16:03
    NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE...
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 15:33
    lafla peynir gemisi yürümez
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 15:03
    Bu konu dışında genel anlamda soruyorum. Bir partinin seçilmiş olması alacağı her kararı, yapacağı her kanunu meşru mu yapar? Bunu hiçbir kurum denetlemeyecek mi?Sonuçta ne olur bir düşünün bakalım...
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 14:35
    72 bucuk milletden olusan Amerikan vatandaslari ben Amerikaliyim diyorsa, andimiz da Turkum dogruyum caliskanim demek demokrasiye aykiri bir husus degil. Zaten yabanci uyruklu ogrenciler andimizi okumuyor. Turk vatandaslari bir zahmet okusun.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 11:54
    Atatürk ün ulus yaratma çabası olarak Ne Mutlum Türküm Diyene sözünü hiç anlamamışsınız!!!
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 11:39
    cumhur ittifakı çatırdıyor mu..infaz indirimi kabul görmeyince kaleye danıştaymı geçti
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 11:00
    Nagehan Hanım siz Anayasa madde 42'yi okuduktan sonra mı bu yazıyı yazdınız? "Eğitim ve öğretim, Atatürk ilkeleri ve inkılâpları doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır. Bu esaslara aykırı eğitim ve öğretim yerleri açılamaz."
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 10:56
    kilise okulunda mezuniyet toreninde yemin ederker aglayan birisinin andimizdan anlamasini beklemiyoruz
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 10:54
    Amerikan ordusunda oath of enlistment demokratikliğe aykırı o zaman size göre. Siz demokrasiyi yanlış biliyorsunuz.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 10:54
    Andımızı kürt açılımı sırasında siyasallaştıranlara bir sözünüz yokmu? yok tabi. Bakkal işletemezsin ekonomi dersi veriyorsun,Karma ekonomiyi iyice araştır kafadan atma.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 10:48
    Nagehan Hanım o zaman bu mantıkla, Avukat ve doktor yeminleri de kaldırılmalı. Hipokrat yemini etmek demokrasiye aykırı sizin mantıkla. O zaman kışlalarda asker yemini etmek demokrasiye aykırı. Bu yeminlerin hepsi bir eğitim yöntemidir, Tekrarlama yoluyla bilinçaltına atılan güzel davranışlardır.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 10:47
    VARLIGIM TÜRK VARLIGINA ARMAGAN OLSUN
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 09:52
    nagehan hanım bakın ben hukuk anayasa bilmiyorum o yüzden çıkıp hukuksuzluk diye konuşmuyorum. aynı davranışı öneriririm. bilmediğimiz şeyler hakkında çıkıp konuşmamalıyız.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 12:18
    laf olsun torba dolsun işte..
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 09:41
    Law edilsin
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 13:29
    Ne Mutlu Türküm Diyene
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 09:28
    Andımız okunurken Türkiye'den Dünya'nın diğer ülkelerine yıllık ortalama ne kadar göç olmuş ve bunun nüfusa oranı ne kadardı, okunmadığı son dönemde ne kadar göç olmuş, bakmak gerekir. Öyle kuru kuruya "Andımız Milleti Vatanına bağlı kılar" demekle olmaz.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 09:08
    Köşe yazarınız demokrasiden özgürlükten dem vurup gayet iyi TÜRKlüğe ATATÜRKe garezlerini yazabiliyor. Bence bizim yorumlarımıza da yayınlamamaktan vazgeçmelisiniz. Nagehan hanım da ''özgür'' ve ''demokratik'' olarak düşüncelerimizi eleştirilerimizi yazmamız hakkında hemfikirdir bence.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 08:49
    Ne Mutlu Türküm Diyene
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 08:44
    liberal demokrat ne ya. para icin yazar olunmaz . biraz fatih altayli Murat Bardakçı ilber ortayliyi ornek alin.
  • Misafir 22 Ekim 2018 Pazartesi 08:38
    Türküm demek bu kadar mı zor geliyor?
Kalan karakter : 300