Son Dakika

“Sanatçı solcu olmalı” terânesi, sanatçı olmayı beceremeyenlerin avuntusudur!

03.08.2018 - 09:37 | Güncelleme:

 

Entellerimiz, dantellerimiz ve söyleyecek sözleri olmadığı için sadece iktidara değil herşeye ve hattâ aynada gördükleri çehrelerine bile muhalif olan lâf ola beri gele aydınlarımız son günlerde Mazhar Alanson ile Bülent Ortaçgil’e demediklerini bırakmıyorlar.

Alanson “Hem Atatürk’ü severim, hem peygamberimi”; Ortaçgil de “Yüzde 48 yüzde 52’yi, yüzde 52 de yüzde 48’i tanırsa kavga biter” dedi ya… İplerini hemen çekiverdiler! Ne yalakalıkları kaldı, ne iktidara biat ettikleri, ne hayranlarını aldattıkları ne de pastadan pay kapmaya çabaladıkları…

Her iki sanatçının da müziğini mâlûm semtlerdeki müdavimi oldukları barlarda uzun senelerdir içki ile mezenin ayrılmaz refakatçisi yapanların şimdi hiddet buyurmalarının sebebi mâlûm: Sanatçı dediğin mutlaka solcu olmalı imiş, iktidarın yanında yer alanlara “sanatçı” denmezmiş, dolayısı ile iktidara muhalefet etmeyen Alanson ile Ortaçgil sanatçı değilmiş ve hayranlarını aldatmışlarmış!

Hiç inanmayın: “Sanatçı dediğin solcu olmalı” terânesi tıngır tıngır bir safsatadan ibarettir ve sanatçı olmayı bir türlü beceremeyenlerin can havliyle sarıldıkları çürük bir iptir!

İDEOLOJİ PAZARLAMASI

Adam hırsına rağmen sanat vâdisinde kendini lâyık gördüğü yere bir türlü gelememiştir; zira baştan aşağı yeteneksizdir, beceriksizdir, üstelik sultanî tembeldir ama “sanatçı” görünüp birşeyler elde etmek, etrafında hayran kitlesi toplamak, yani kabul edilmek istemektedir ama vermemiş Mâbud, n’eylesin Mahmud?

Çaresiz kalınca idolojiye sarılır, daha doğrusu ideolojiyi sanat gibi göstermeye çabalar, Cihangir ve Çeşme taraflarında arz-ı endâm eder, “Sanatçı dediğin muhalif olacak, iktidara karşı çıkacak!” gibisinden sözlerle etrafındaki birkaç iz’an fukarasının gözünü boyar, hayranlık krizine girebilmek için zaten üstad arayan bu iz’an fukaraları adamın saçmalamalarını vecize zannedip dört bir yana yaymaya başlarlar ve netice: Artık önemli bir “solcu entelektüel” olan bu nevzuhur “sanatçıdan” sizler de buyurmaz mısınız?

Böylelerinin eserleri, hatırlanacak bir işleri yahut akılda kalacak başarıları yoktur ama çenebazlıkları mebzul miktardadır!

Bir sanatçı “solcu” ve “muhalif” olmaz mı? Tabii ki olur, zaten olmaması tuhaftır, hattâ 20. asrın sanatına yön vermiş önemli isimlerin birçoğu solcudur, memleketlerinin rejimine muhaliftirler ama şöhretlerini “Sanatçı dediğin solcu ve muhalif olmalı” goygoyu ile değil, eserleri ile elde etmişlerdir. Hakiki bir sanatçı “Ben solcuyum, solcu olduğum için de muhalifim” diye sayıklamaz, hangi görüşte olduğu zaten mâlûmdur ama şöhretini siyasî tandansına değil, eserlerine borçludur.

SANATI HİMAYE YAŞATIR!

Meselenin bir diğer tarafı daha var: Bizim “himaye”, Batı’nın “patronaj” dediği müessese, yani geçmişte devletin sahiplerinin, büyüklerinin ve hem gücü hem de serveti olan sanat meraklılarının sanatçıyı himayeleri altına almaları, maddî ve manevî destek verip eser ortaya koymalarına katkıda bulunmaları…

Avrupa’da geçmiş devrin papaları, bilmemnerenin kralları, prensleri, dükler; bizde de sultanlar, paşalar, beyler ve zenginler olmasa idi ortada bugün “klâsik sanat” diye bir şey mevcut bulunmazdı! Batı dünyasında Leonardo’dan Bach’a, Türkiye’de de Nedîm’den İsmail Dede Efendi’ye kadar bir hayli önemli isim eserlerini bu himaye sayesinde verebilmiştir…

Patronajın sanatımızdaki özellikle de klâsik edebiyatımızaki yerini merak edecek olursanız rahmetli üstâd Halil İnalcık’ın “Şair ve Patron” isimli ince ama ilmî bakımdan devâsâ ve alanında tek olan eserini okuyun…

Siz siz olun, “Sanatçı dediğin solcu olmalı” terânesine hiç inanmayın ve bu yâvenin sanatçı olmayı bir türlü beceremeyen yeteneksiz güruhun avuntusndan ibaret olduğunu da unutmayın!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
300
  • Misafir 07 Ağustos 2018 Salı 14:06
    Facebook'da bu yazıyı paylaşmaya çalıştığınızda "Mesajın, Facebook'taki diğer insanların kötü amaçlı olduğu yönünde şikayet ettiği içerikler içerdiği için gönderilemedi." hatası veriyor. Acaba neden? :))
  • Misafir 05 Ağustos 2018 Pazar 11:20
    Anlayana sivrisinek saz....
  • Misafir 05 Ağustos 2018 Pazar 11:20
    Adamsın.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 17:28
    Sanatçılar mı genelde solcu yoksa solcular mı genelde sanatçı ?
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 17:20
    Ideoloji...
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 17:07
    Her yazınız ayrı bir güzel murat bey teşekkür ederim.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 16:55
    bu nasıl bir solculuksa halkına karşı, halkını hakir gören bir anlayış. bunların ağa babası brecht de böyleydi; komünistti. alman halkının çoğunluğu komünizme karşı olduğundan başka ülkelerden millet getirtmeyi düşünmüştü. komünistti ama hayatını amerika'da sürdürdü.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 16:27
    Çok doğru bir yazı ve hoş tespitler
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:49
    Ya SAĞCI olacaksın, ya da SOLCU, Kişiye bu ikisi dışında başka bir seçenek tanınmıyor Hangisini seçersen seç, senin neyi savunup neye karşı çıkacağına başkaları karar vermiş. Bunlar kitlelerin beyinlerine bilgisayar misali format atmaktır. Beyninize format attırmayın. Kendi fikirleriniz - duygularınız olsun. Hür olun.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:44
    Adamsin agzina saglik
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:26
    Bazı doğru cümleleri arka arkaya dizmekle, doğru bir düşünce ifade edilemiyor, Sayın Bardakçı.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:18
    Hay senin yazı yazan kalemini seveyim ya! Eline sağlık.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:12
    Ağzınıza sağlık.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:11
    bir de sol nedemek onu yazın
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:00
    Ülkemizde sanatçıyı sanat yaptığı için sevmiyoruz maalesef ki. Sanatçının siyasi görüşü de büyük etken ne de olsa sanatına değil siyasi görüşüne bakıyor milletimiz.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 14:54
    sanatçıların bu toplara girmesi bir kere yanlıştır sağcı yada solculuğuna göre tabiki kimse sevilmez o saçmalık ama bu memlekette şu anda muhalif olan sanatçıların konserleri iptal oluyor haberleri yapılmıyor bu da ayrı bir sorun.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 14:50
    Sen ne güzel bir insansın be abi
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 14:47
    Her konuya atlama artık. Sol ne demek önce onu anlat sonra neden sanatçı solcu olur olmaz tartışalım.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 14:24
    Ağzın bal yesin, kalemin bal damlıyor.helal sana!
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 14:05
    Sayın Bardakçı, galiba bu sanat camiasının sol kesimin tekeline geçmesinin ırkçılık turancılık davasıyla ilgisi var. O dönemde Türkçüler Rusya ile ara bozulmasın diye çok saf dışı bırakıldı, kilit konumlar hep solculara terk edildi
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 16:08
    Arkadaş bir "li" ekini unutmuş galiba, "​kilitli konumlar hep solculara terk edildi" olması gerekiyor.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 13:47
    Ağzınıza sağlık.Murat bey
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 13:39
    "“Sanatçı dediğin solcu olmalı” terânesi tıngır tıngır bir safsatadan ibarettir ve sanatçı olmayı bir türlü beceremeyenlerin can havliyle sarıldıkları çürük bir iptir!" aynen katılıyorum.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 12:34
    :grin:
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 12:27
    Murat Bey Bu ülke için fazla dürüstsünüz :) Ah şu kemalistler keşke sizi anlasa
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 12:26
    Atatürk: "Münevverân bütün efkârını halkın umk-ı rûhundan almak mecbûriyetindedir" diyor. Yanılmıyorsam, 24 Kasım 1924 Konya konuşması. Ayrıca, solculuk ve sağcılık göreceli iki siyasi istikamettir. Ülkelere ve şartlarına göre değişir; uzatmayaym, M.Ali Clay, Amerika şartlarında solcuydu. Zira karşıtlar Klux Klan güruhu; Lübnan'da sağcı Falanjistler ve solcu Müslümanlar.... Ali İbrahim SAVAŞ
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 12:17
    İyi günler sayın Murat Bardakçı, bir zamanlar Abdülbâki Gölpınarlı Hoca'nın "Şark Edebiyatı Ansiklopedisi" adında büyük eserinin yayınlanacağını yazmıştınız. Ama hala yayınlanmadı. Ne zaman yayınlanacak bir bilginiz var mı? İstifade etmek istiyoruz. Bu konuyla ilgili bir yazı yazarsanız çok mesud olurum.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:48
    Harika bir yazı olmuş, kaleminize sağlık
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:40
    Sanatçının muhalifliği meselesi, toplum içinde bir şeylerin farkında olması ve başka bakış açılarına sahip olmasından temellenir. Sanatçıyı sanatçı yapan, doğruya doğru, yanlışa yanlış diyebilmesidir.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:36
    bu kadar doğru güzel tespite ne demeli şapka çıkarıyorum
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:35
    Mükemmel!
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:35
    “Yüzde 48 yüzde 52’yi, yüzde 52 de yüzde 48’i tanırsa kavga biter”yazmissiniz.Ortacgil boyle demedi.roportaji sabah gazetesinde duruyor.Aynen soyle dedi.,H eskiden ,R yi tanimazdi..Yani mi halefeti ifade etti.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:30
    Yahu Uluslararası arenada itibar görmüş bir tane sağcı sanatçı göster dişimi kiracam hocam valla
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 15:49
    tabiki sanatçılar için başarıları bir göstergedir ancak ondan daha önemlisi ADAMLIKTIR.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:24
    Sonuna kadar katılıyorum Murat Bey; ama bu ülkede kendini toplumun üzerinde gören ve kendini utanmadan sanatçı olarak adlandıran okumuş "cahil" kesimden çok tepki alacaksınız maalesef. Öyle bir hezeyan içinde ki bu güruh; birbirine nefretle bakan; kendini "oy" alamasa da Türkiye'nin gerçek sahibi sanan kesim ile mevcut iktidar yanlılarına "kavga etmeyin barışın; birbirinizi kabul edip hoşgörü ile ülke menfaatleri için elele verin" diye sadece kendi fikrini beyan eden "gerçek" sanatçılara iğrenç sözler etmekten imtina etmiyorlar. Yazık.. Mevcut iktidar değişsin de ne olursa olsun görüşünü dahi benimseyebilen bu kendini bilmez güruhun karşısında sizin yanınızdayız.. Hoş, sizin zerre umrunuzda olmaz yine doğru bildiğinizi söylersiniz bu kesime karşı :) Televiyon programı yapmanızı ve özellikle genç neslimizi "tarafsız ve gerçek" tarihe alıştıran, sevdiren, mazisi ve atisi tek olan bu devleti "hakkıyla" anlamamız yolunda tarihimizi öğrenip okumamız için yol gösteren programlarda sizi tekrar görmeyi can-ı gönülden bekliyoruz. Selam ile..
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 11:20
    Saant aslında sol değil, sağ kesime yakışan bir uğraştır. Çünkü hayal dünyası inanç dünyası ile iç içe geçmiştir. Sol, materyalist kesim üretemez... Dünyanın en kıymetli resim ve heykelleri hep dini inançlar üzerinedir. Davut heykeli, isanın son yemeği, zeus heykeli vs..
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 17:15
    Aslında doğru. En büyük sanat eserleri Din'in ittirmesiyle çıkmış. Ama niyeyse İslam Dünyasında tam tersine köstek oluyor. Örneğin, Resim , Heykel, Çalgı aletleri vs. ...bunlara iyi gözle bakılmamış. İnsan ruhunu şenlendiren şeylere iyi gözle bakılmaz.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:56
    Çok güzel bir yazı olmuş. Sırf sizin için bu haber sitesini takip ediyorum. Bir ara Habertürk gazetesi ile birlikte tarih dergisi veriyordunuz o dergiyi tekrar yayınlasanız çok iyi olur. Bende ekleme yapayım sanatçılar solcu olur fikrini dillendirenler niye sormuyorlar komünist ülkelerden neden dünya çapında star çıkmadığına... Geçmişte ne kadar iyi sanatçı varsa eserlerini o dönemki para babalarının himayesinde üretmiştir.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:49
    cem karacanın dediği gibi onların sanatçılıkları edirneyi geçmez...ulusal platformda hiç bir başarı elde edemeyen bu zavallılardan teknolojinin olmadığı dönemden beri her eve yetenekleri ile misafir olmuş bu iki güzel insana saygı göstermeleri beklenemez. haklı oldukları yanlarda var bu milletin değerlerine hakaret eden bu kişileri yine bu milletin dizilerini izleyip şarkılarını dinleyerek popüler tutması. neymiş vatandaş ya göründüğün gibi ol yada olduğun gibi görün ;)
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:42
    Lafı tam gediğine koydunuz yine...
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:41
    doğru söze ne denir. kaleminize sağlık
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:35
    Her satırı ile doğru.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:07
    Yazılarınızı sabırsızlıkla bekliyoruz Murat Bey. 21.yüzyılımızın Mehmet Akif Ersoy'u olarak gözümüze gömlümüze aydınlık yerleştiriyorsunuz. Elinize yüreğinize sağlık...
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:05
    Murat Bey aynı cümle içinde hem 'idoloji' hem de 'ideoloji' yazmışsınız. Hangisi doğru acaba?
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:03
    yine 12 den vurmuşsun üstad bunların içinde de muhakkak ki kaliteli sanatçılar var ama maalesef onların da kendileri gibi düşünmeyenlere karşı edepsizliği sanatçılığını bastıran cinsten
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 10:00
    Teşekkürler her yazdiginiz bu ulkedeki sessiz cogunlugun duygulari
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 09:54
    Hiç kimsenin söylemediğini söylediniz. Hepsine katılıyorum Murat Bey. Son yıllarda böyle bir moda oluştu. Sanat icrâ edemeyenler ve şöhret bağımlısı olanlar ünü muhalif olmakta bulacaklarını sanıyorlar.
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 09:50
    yine döktürmüş üstad!
  • Misafir 03 Ağustos 2018 Cuma 09:46
    İyi İnsan olamadan hiç bir şey olmaz.... etikete istediğini yaz.... torpilli sahnelerde rol çalarak el üretken insanlar üzerinden kendini tatmin et, ota bota maydanoz ol, ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz ... gerçek sanatçılar dolgun başak gibi eğik ve mutavazı olur, insana saygılı olur, etiket-nefret üzerinden reklam peşinde koşmaz! elinize sağlık sn.bardakçı....
Kalan karakter : 300