Son Dakika

İsmet Paşa’ya haksızlık mı yapılıyor?

10.10.2018 - 04:14 | Güncelleme:

Malum, herkes elindeki Amerikan bayrağı üzerinden İsmet İnönü’yü tartışıyor. Başkan Erdoğan daha önce de İnönü’yü, Hitler’e benzetmiş ve çeşitli vesilelerle ona defalarca yüklenmişti. Peki neden?

Bu sorunun cevabı toplumun çoğunluğu nezdinde İnönü’nün çağrıştırdıklarında gizli. Hâlâ “Geldi İsmet, gitti kısmet” algısı çok güçlü. Erdoğan bunu biliyor ve o nedenle sık sık İnönü’yü hedef alıyor.

Türk sağ geleneğinde zaten bu tutum çok yaygındır. Kemal Paşa asla en ufak şekilde eleştirilmez ve sürekli İsmet Paşa’ya vurulur. 27 senelik tek parti diktatörlüğü döneminin tüm günahları ona fatura edilir. Muhafazakâr aydınlar da aynısını yaparlar.

TÜM GÜNAHLAR TEK KİŞİYE

Ben bilindiği gibi İsmet Paşa zihniyetine tamamen zıt düşünen ve onu sevenlerin de hiç hoşlanmadığı liberal-demokrat bir yazarım. Fakat İnönü’ye bu noktada haksızlık yapıldığını düşünüyor ve rahatsız oluyorum. Üstelik bu haksızlığı sadece sağcılar yapmıyorlar. Rahmetli Attila İlhan gibi birçok Kemalist yazar ya da aynı şekilde Atatürkçü aileler de sıkıştı mı hep aynısını yaparlar. Tüm sevaplar Kemal Paşa’ya, tüm günahlar İsmet Paşa’ya yazılır.

Kendi ailemden biliyorum. CHP’li ve Atatürkçü bir aileden geliyorum. Amcam CHP’li bir belediye başkanıydı. Hatırlıyorum, bizim ailede bile o dönemden kalma bir sorun konuşulduğunda hep İsmet Paşa yerilir ve Mustafa Kemal’e hiç toz kondurulmazdı.

İKTİDAR ATATÜRKÇÜLERDEN MEMNUN

Bir insanı böyle kutsallaştırma yaklaşımı her şeyden önce Atatürk’ün çok önemsediği aydınlanma değerlerine aykırı. Mustafa Kemal’e “Hayat boyu hiç hata yapmamış kutlu insan” muamelesi yapmak akla ve bilime ters. Maalesef günümüz Kemalistlerinin çoğunluğu bilimsel değil dinsel bir bakış açısına sahipler. Atatürkçülüğü bir din gibi benimsiyorlar.

Öte yandan mevcut iktidarın Atatürkçülerin bu tuhaf durumundan memnun olduğu kanaatindeyim. Muhalefet gücünü domine eden Kemalistlerin bu vaziyeti devam ettikçe AK Parti’nin iktidardan düşme olasılığı yok. Mesela Yılmaz Özdil’in yeni çıkan kitabı gibi ruhani Mustafa Kemal portreleri bugünkü iktidara hizmet ediyor. Fakat bu gerçeği Atatürkçüler maalesef göremiyor…

Kemalistler, bu kutsallaştırmacı bakış açılarının aslında kendilerini vurduğunu ve kısıtladığını fark etmiyor.

YAKA PAÇA TUTUKLAMAK NORMAL Mİ?

Bakın mesela iki gün önce Atatürk’e “Büyük Şeytan” diye hakaret eden bir öğretmen yaka paça tutuklandı. Elbette böyle bir densizlikten sonra derhal memuriyetten atılmalı. Hakkında hakaret davası açılması da gerekir. Ama evine polis baskını yapılıp tekme tokat tutuklanması normal mi? Dediğim gibi, iktidar bu tür olaylara itiraz etmiyor. Bilakis hükümet böyle durumlarda, “Bakın biz hem Atatürk’e hakaret hem Cumhurbaşkanlığına hakaret dosyalarında tutarlıyız” diyebiliyor.

BU HUKUKSUZLUĞU DESTEKLEYEN MUHALEFET

Mevcut muhalefetin neredeyse tamamı, en başta da CHP bu yaka paça tutuklanmayı doğru buluyor. Medyada da bu manzaralara hiç itiraz eden yok. Bir ülkenin muhalefeti böyle bir hukuksuzluğu normal bulursa o zaman yarın Başkan Erdoğan’a “Büyük Şeytan” diye hakaret eden biri de tekme tokat tutuklandığında muhalefetin söz söyleme hakkı ve meşruiyeti kalmaz. Böyle bir siyasi denklemin ve muhalefetin olduğu ülkede de özgürlükçü bir demokratik hukuk devleti olamaz. Ancak illiberal seçimsel demokrasi düzeni olur. Nitekim mevcut düzenimiz bu…


***

Her kötülüğün sorumlusu İsmet Paşa mı?

İşte tablo bu. Atatürk ülkemizin en büyük tabusu iken, habire İsmet Paşa’ya atışın serbest olmasını ben adil bulmuyorum. Mustafa Kemal’i açık açık bir siyasetçinin eleştirmesi hâlâ yasak ve mümkün değil. İsmet Paşa ise hiçbir zaman tabu olmadı bu ülkede. O yüzden son 70 yıllık siyasi tarihimizde sık sık en ağır dille eleştirilebildi. Ayrıca ifade ettiğim gibi Kemalist yazarlar da çoğu zaman İnönü’yü “günah keçisi” ilan etti.

Mesela, irticanın hatta karşı-devrimin 1938’le birlikte başladığını ileri süren onlarca Kemalist yazar var. 27 yıllık tek parti diktatörlüğünün aşırılıklarının da hesabı genelde sadece İsmet Paşa’dan sorulur. Yine kimi Kemalistler de “Atatürk demokrattı ama kimi faşizan uygulamaları hep İnönü yaptı” deyip Kemal Paşa’yı bu eleştirilerden muaf tutmak ister. Nazım Hikmet’i de İsmet Paşa’nın içeri attırdığı ve Atatürk’ün bunu istemediği gibi yalanlar söylerler.

TEŞVİK EDİCİ DEĞİL FRENLEYİCİ

Tek parti rejimi, totaliterlikle otoriterlik arasında salınan bir rejimdi. Nitelikli birçok tarihçimizin belirttiği gibi o dönemin bazı uygulamalarında Mussolini ve Hitler etkisini görmemek de imkânsızdır. Peki, İsmet Paşa mı böyle eğilimlere sahipti? Hep söylendiği gibi bu aşırılıkların kaynağı o muydu?

O döneme dair karşılaştırmalı okumalar bana bu yargının İsmet Paşa’ya haksızlık olduğunu düşündürtüyor. Bence İsmet İnönü dönemin faşizan icraatlarında “teşvik edici” olmaktan ziyade “frenleyici” işlev görmüş bir isim.

Karakter olarak daha radikal olan Mustafa Kemal’di kuşkusuz... Elbette gerçek lider karakterli ve siyasi deha sahibi olan da Atatürk’tü. İsmet Paşa tam anlamıyla bir “ikinci adam”dı.

DİL DEVRİMİNİ 2 YIL GECİKTİRDİ

Mesela eğer İsmet Paşa tek yetkili olsaydı kesinlikle “dil devrimi”ne imza atmazdı. Kemal Paşa dil devrimi/harf devrimi fikrine kapıldığı zaman kendisine Enver Paşa’nın 1910’lu yıllardaki birbirinden ayrılmış harflerle yazılan Arap yazısını benimseme yönündeki başarısız olmuş saçma teşebbüsünü hatırlatan İsmet Paşa’ydı. O sebeple harf devrimi iki yıl gecikmişti. İsmet Paşa Atatürk’ün bu tür radikal tavırlarına karşıydı ama Kemal Paşa “yapılacak” dedikten sonra da tam bir görev insanı olduğu için alınan karara uyardı...

İnönü’ye dair bütün dış gözlemcilerin ittifak ettiği bir husus vardır: Paşa tam bir ihtiyat ve itidal insanıdır. Mesela Atatürk’e yönelik suikast girişiminin arkasında büyük bir komplo olduğu fikrini de hiçbir zaman benimsemedi İsmet Paşa. Rauf, Ali Fuat ve Kâzım Paşalara yönelik Atatürk’ün kafasındakileri durduran oydu. Nitekim Mustafa Kemal vefat eder etmez bütün bu Milli Mücadele komutanlarına “iade-i itibar” ederek onları eski mevkilerine getirmek konusunda öncülük eden de İsmet Paşa’dır...

DOĞRU OLMADIĞINA KANAAT GETİRDİĞİM…

1972 yılında CHP kongresinden kendi isteğinin dışında bir karar çıkarsa istifa edeceğini vurgulaması ve sonrasında da söz verdiği gibi istifa etmesi, koltuğunu Bülent Ecevit’e vermesi de İsmet Paşa namına hayırla anılacak bir durum bence.

Uzun süre benim de inandığım ama artık doğru olmadığına kanaat getirdiğim bir nokta da, 1950’de çok partili rejime geçmemize İsmet Paşa’nın “zorunda kaldığı” için razı olduğu görüşü. İsmet Paşa Portekiz benzeri bir modelle “Batı ittifakı”ndan kopmadan diktatörlük rejimini sürdürebilirdi. Bence çok partili rejime geçişte onun ılımlı karakteri etkili olmuştur. Açık söyleyeyim: Öyle bir demokratik yenilgi durumunda kalsa, Mustafa Kemal Paşa, İnönü gibi sorunsuz biçimde iktidarı devredemezdi bence. Elinde böyle bir güç varken iktidarını sandık yoluyla devredecek karakterde biri değildi. Kanaatimce yenileceği bir seçime girmezdi Mustafa Kemal.

‘VUR ABALIYA’ MANTIĞI

Dankwart Rustow’un İsmet Paşa’ya dair “Demokrasiyi mümkün kılmak üzere, elindeki ancak bir diktatörde bulunabilecek güçten feragat eden dünyadaki tek devlet adamı” yorumu ilginçtir. Bence abartılı bir yorum bu, fakat belli oranda gerçeği yansıtıyor...

Sonuç olarak İsmet İnönü’nün dünya görüşünü benimsemeyen hatta o dünya görüşüne tam zıt fikirlere sahip biri olsam da, adalet ve hakkaniyet gereği İnönü söz konusu olduğunda “Vur abalıya!” mantığından da hoşlanmıyorum.

Öte yandan Atatürk’ü seven bir insan olarak, herkes tarafından Mustafa Kemal’in de özgürce eleştirilebileceği bir Türkiye istiyorum. Böylece rahmetli İsmet Paşa da “günah keçisi” olmaktan kurtulur.

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 12 Ekim 2018 Cuma 06:23
    negehan alçı nın yorumlarına katılıyorum. mustafa kemal e söz söyleyemeyenler ismet inönüye vuruyor. bu doğru deyil. yaklaşık elli yılını bu işlerle kafa yormuş biri olaraknaçizane benim kanaatım. yapılan iyi işlerinde kötü işlerinde esas sorumlusu doğal olarak kurucu lidere ait olması gerekir. ancak mustafa kemal tabu olduğu için birilerinin tanrısı olduğu için ona laf edilemez olduğu için ismet inönü şmar oğlanı oluyor. bunun bende haksızlık olduğunu düşünüyorum.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 21:41
    Mrs nagehan Adının anlamını hakkıyla veriyorusun Zevkle okuyorum :pray::tone1:????
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 19:03
    Bilim mi Hurafe mi önce bunu anlamak lazım.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 17:37
    aa
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 16:27
    NE YAPSIN MİLLET, ATATÜRK'Ü ELEŞTİRMEK SUÇ OLUNCA MECBUR BÜTÜN SUÇ İNÖNÜYE KALIYOR, SABAHATTİN ALİ ÖLDÜRÜLDÜĞÜNDE SANKİ SADECE İNÖNÜ VARDI....
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 16:07
    chpli bir aile ve nagehan alçı
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 15:24
    ismet paşanin basimizda olsaydi suan Suriyelilere kapiyi en bastan kapatirdi en azindan.milyarlarca dolar da harcanmazdi
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 14:47
    Atatürk'ü eleştirmek serbest hakaret etmek serbest değil. Hukuk ta bunu demiyor mu zaten? Eleştiri ne zaman suç oldu? Algı yaratmaya çalışmayın.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 14:13
    nagehan hanım çok haklısınız artık atatürk e ilah muamelesi yapmaktan vazgeçilmelidir.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 13:02
    Düşüncelerinize bende katılıyorum.Ayrıca geçmiş olsun dileklerimi sunuyorum.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 12:51
    Yilmaz Özdilin son kitabini ruhani bulmuşsunuz. O kitap ulkenin kurucusunun hayatini anlatiyor hamfendi. Zor da degil aslinda dili ama anlamamışsız demek ki.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 12:29
    nagehan sanki tarafsızmış gibi davranmaktan vazgeç artık, çok komik oluyosun, belki kendine yediriyosun ama bize asla
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 11:55
    Sen ATA'yı hiç tanımamışssın, yazık.... Hiç farklı kaynaklardan kitaplar okumamışssın. Cehalet her yanımızı sarmış.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 11:19
    yanlı olduğunuz ve hatta ne yanlı olduğunuz çok belli ancak her yaınızda sanki olaylara tarafsız bakabilen biriymişsiniz gibi cümlelere başlayıp sonra tamamen yanlı ve karma karışık fikir çorbanızı mesnetsiz delillerinizle ortaya saçıyorsunuz. yani sizin köşe yazılarınız yazılı iletişime hakaret. lütfen bunu düşünerek yazılarınız tekrar okuyun. bu diğer köşe yazarlarında konuşurken oluyor ama sizde yazarken de oluyor. ismet paşayı halk sevmez neden çünkü ekonomik darboğazda baştaydı ancak bu halkın kurtuluş savaşına 15 gibi bir katılım sağladığını kurtuluş savaşı gazilerinin özellikle ismet paşa ve atatürkü gören tüm tanıdıklarımın ve çocuklarının ikisine de adeta insan üstü bir gözle baktıklarını size herkes söyleyebilir. bunu söyleyen adamlar hiç avrupalı gibi yaşamamış kendi köylümüz elit falan değiller.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 11:12
    Madem hatasız kul yok neden Erdoğanı en ufak şekilde eleştirmiyor da yaptıklarını sürekli haklı gösterip tevil ediyorsunuz Nagehan hanım.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 10:53
    ismet pasanin tirnagi olacak kisi yok ortada
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 10:52
    Nagihan hanim elestiren zaten gonül rahatligi ile elestiriyor tipki sizin yazinizda oldugu gibi bakin elestirmissiniz.Siz Ataturk ü elestirme kampanyasi yapilmasini istiyorsunuz galiba.:)
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 10:37
    Balla açık konuşayım. Sizi sevmiyorum. Ama bu yaklaşımınızı takdir ediyorum. Bizim millet tefrit ve ifrat arasında gidip geliyor. Herkes eleştirilebilmeli. Ama bunu hakaret etmeden yapmalı. Her insanın kusuru vardır. Atatürk de böyleydi. Ama bu Atatürk'ün ülkeyi kurtardığı gerçeğini değiştirmiyor. İkide bir kandırılan adamlar Atatürk'e Lozan'ı bahane ederek vurmaya çalışıyor. Allah'tan o zaman bunlar yoktu. Damat Ferit gibi ingilizler tarafından kandırılırlardı...
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 10:25
    Atatürk’ü seven bir insan mı dediniz.!? Puhahahaha!!!:rofl::rofl::rofl:
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 10:14
    sizin samimiyetinize ve iktidar için eleştiri yapabileceginize inanmaıyorum.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 09:35
    Liberal Demokratım mı dediniz? huahahahaha
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 09:14
    Rahmetli İsmet Paşa üzerinden tartışma yaratmak, iktidarın bilinçli olarak gündemi değiştirme çabasıdır. Ne zaman başları sıkışsa bir şekilde gündemi değiştirmeye çalışıyorlar ve oldukça başarılılar. Muhalefet de oltaya gelmek konusunda başarılı.Ne diyelim ! Böyle başa böyle tarak !
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 00:44
    Sen Atatürk ile Erdoğan ı nasıl bir tutabiliyorsun ki?
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 23:15
    Atatürk’ü İsmet İnönü’den daha çok beğenen CHPli bir aileden gelen kişi, günümüzde “kötü aile çocuğu” olarak mı görülüyor?
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 23:04
    Sen iyi bir aileden geliyormuşsun.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 23:02
    nagihan hanım hani çok met ettiğiniz merhum adnan menderes iktidarda iken ben. kars ın sarıkamış ilçesinde yaşıyan. bir çocuktum yıl 1957 inönü erzurum kars gezisine çıkmış menderes hükümeti tarafından şehirlere dokulmadı konuşmasına izin verilmedi 8 yaşında bir çocuktum sarıkamış kars ile erzurum arasındadır sarıkamış ada sokmadılar chp li seçmenler benim rahmetli annem babamda dahil acı su denen bir mesire vardır yol üstünde paytonlarla orayagittik ve inönü nün. konvoyunun önü kesildi bu günkü gibi hatırlıyorum tahta bir sandalyeye oturfu elini hepimiz öptük resim çektirdik kurban kestiler...
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 23:00
    Tuhaf, Atatürkçü bir aileden geliyormuşsun.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 21:53
    Atatürk olmasaydı bugün bize sığınan din kardeşlerimizin bize neler yapabileceğini bilmek isteyenler bugün hakaret ettikleri tırnağı olamayacakları adamların hatıratını okuyarak öğrenebilirler dondurmacıyı okuyarak değil
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 21:31
    inönü 2 ci dünya harbine soksa idi bizi bugün anadoluda türk devleti yerinde yeller esiyordu kendinize gelin atatürk ve inönü gibi değerleri eleştirirken bin kere düşünüp bir kere yazın veya konuşun
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 21:20
    ölüleri mezardan çıkarıp onlar üzerinden siyaset yaparak kendi hatalarını karatmaya önemsiz göstermeye örtmeye çalışan bir zihniyet var ortada kırk yıl öncesinin yanlışı senin hatalarını mazur göstermez
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 20:34
    ismet inonuyu tanimak istiyorsaniz necip fazilin hayati belgeseli ni izlemenizi tavsiye ederim. bu yazi pek yakismamis size cehalet kokuyor
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 19:29
    inönüyü 55 yıl evvel vefat etmiş rahmetliyi eleştirmek kolay hadi bskalım köşe yazarısın özel hastaneler para kesme makinası haline gelmiş halkı soyuyorlar devlet veya ünüversitelerden randövü almak adamın yoksa 3 ay 6 ay sonraya randövü veriliyor eğitim tel tel dökülüyor bunları eleştirirmisin köşende
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 19:12
    gafiller atatürk ve silah arkadaşlarının ekonomi eğitim politikalarını izleseydik bugün dünyanın 6 veya 7 ci sanai ülkesiydik fen liselerini kapayıp boyuna imam hatip liseleri açmakla bir arpa boyu yol alamayız tabiki imam hatiplerde lazım ama hürafe yetiştirmek için değil
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 18:28
    Eleştiri yaparken, lütfen araştırıpda öyle yapın. Belkide haklıyken haksız duruma düşüyorsunuzdur. ( Eskiden İstanbulda 2 tane Fen lisesi vardı, şu an 12 adetler )
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 19:02
    fotoğrafın tamamında ismet inönü amerikan başkan yardımcısı ile aynı arabada ve törende. tören gereği ismet inönünün elinde hem türk hem amerikan bayrağı var. fotoğrafın tamamı yerine cımbızla ayıklanmış gibi fotoğrafın sadece bayrak kısmı verilmiş. gerçekleri niye yazmıyorsunuz..
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 18:33
    nesini eleştirelim örnek verirmisiniz
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 18:09
    Tamamı olmasa da belli bir kısmına katılıyorum. Atatürk hakkındaki eleştirileri kesinlikle yersiz.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 17:37
    Siz önce yaşayan siyasetçileri düzgünce eleştirin ve şehirlerde yapılan yolsuzlukların çevirlen dolapların ve ekonominin batırılışında reisin rölünün ne kadar olduğunu anlayın.Esas kutsalınız Reis bundan vazgeçin.gerisi hikaye ve gündem saptırma ......
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 17:32
    rahmetli atam 19 mayıs 1919 - 29 ekim 1923 arası kesinlikle eleştirilemez. diğer zamanlar için o günün dünyasını avrupasını abd sini rusyayı ve en önemlisi memleket şartlarını çok iyi bilen insanlar eleştirebilir, yoksa bugünkü duruma bakarak ogün ATAMIZIN yaptıkları kesinlikle tartışılamaz...
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 17:09
    İnsanlar hata yapar, Atatürk'te yapar, İnönü'de yapar, Erdoğan'da yapar. Eleştirmek başka, hakaret etmek başka. Yanlışıda vardır hepsinin, doğrusuda.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 16:58
    Aman bu yazdıklarınızı kemalistler okumasın. Her şeyi bilimsel düşündüklerini zannedip nasıl bir iticilik içerisinde olduklarını ve bu şekilde hiç bir zaman iktidar olmayacaklarını anlamasınlar. Bazen yolda otobüste kapalı veya sakallı bir insan gördüklerinde sataşmadıklarında da üzülüyorum! AK Parti iktidarının teminatı bunlar. Ne zaman iktidara mesafe koysam aklıma bu kemalistler geliyor tekrar AK partili oluyorum :) :grinning::stuck_out_tongue_winking_eye:
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 16:41
    Şavaşlara katılıp zeferler kazanan Ülkemizi seçimli demokrasiye geçiren bir lidere aslı olmayan iftira atmak yerine saygı ve minnet duyulmalıdır
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 15:28
    ilber ortay lı hocanın atatürk kitabını oku anlarsın senin aşık olduğun liderler atatürk ün tırnağı olabiliyorlarmı
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 00:15
    YUKARDAKI YORUMA YÜZDE YÜZ KATILIYORUM. BIR DE NAGEHAN HANIM YAZINIZI BEGENDIM FAKAAAT, BIRAKIN BIRAKIN ATATÜRK E AIT HAKARET ICEREN VEYA O DA ELESTIRILEBINSIN DEMEYI ONAYLAMIYORUM.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 14:42
    Üzerinden yarım asırdan fazla zaman geçmiş bir fotoğrafı çıkarıp üzerinden siyaset yapmak birilerinin buna cevap vermesi bir tek bana mı absürd geliyor?? Ne kadar da bayağı bir siyasete sahibiz artık
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 14:41
    Huippu. 10 numara yani. Bravo. son günler haftalar degil son yillarin en süper yazisi.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 13:00
    Hep tek parti ve Ecevit döneminden bahsetmişsiniz.60 ihtılali ve Menderes ve arkadaşlarının idamında niye sesini çıkarmadıgını paralardaki ATATÜRK resimlerinin niye kalktıgını yazmammışsınız.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 22:45
    bilip bilmeden konuşma; Atatürk resimlerinin paradan kalkması kanun gereği idi. Kanun, "paralarda cumhurbaşkanının resimleri olur" diyordu.
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 10:41
    Atatürk'ün koyduğu kanuna göre kim cumhurbaşkanıysa para onun için basılır. Bu kanunu İsmet İnönü sonradan kaldırmıştır. Biraz araştırsan iyi olur çakma Atatürkçü...
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 12:28
    tabii ki bazı konularda İsmet Paşa ya haksızlık yapılıyor..ayrıca bu konu ile ilgili analizinize de katılıyorum.Ancak Sn.Cumhurbaşkanının ,elinde ABD bayraklı İsmet Paşa fotoğrafını gösterip,onu Amerikancı olmakla suçladığı konuşmasına hiç değinmemişsiniz..İnönü yü hedef almak bel altına vurmak mıdır
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 11:57
    Makalenin sonundan başlayayım. Mustafa Kemal'in özgürce eleştirildiği türkçe yazılmış onlarca akademik yayın bulunuyor. Bunlardan haberdar olmak için araştırmacı gazeteci olmak gerekiyor. Bir zamanlar vardı.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 11:31
    İnönü, Türkiye'yi İkinci Dünya Savaşı'na sokmayarak tarihteki saygın yerini almıştır. İskan Kanunu'nu tam uygulayamaması büyük eksiklik.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 11:30
    Sayın yazar, sizde biraz objektif olup Sayın Erdoğanı eleştirseniz nasıl olur acaba ! 60 yıl önceki konulari sürekli gündeme getirip, bugünden kaçmak doğru birşey mi sizce ? Şuan ki Tütkiyeden memnunmusunuz mesela, onu da açıklasanız biz ojurlariniza.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 11:26
    o zaman cumhurbaskani da elestirilebilmeli
  • Misafir 11 Ekim 2018 Perşembe 10:05
    muhalefeti dinlerseniz zaten eleştiriliyor...küfür edenler var bu ülkede, siz eleştirmekten bahsediyorsunuz..saçmalamayın
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 11:04
    bizde artık yorulduk bu konulardan. bıkmadınızmı eleştirmekten kıyaslamaktan. ülkemizin şu anki sorunlarına bakıp çözümler arasak artık.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 10:34
    Sizin her kelinenize icgenlikle katiliyorum Keske tum yazarlar , siyasetçiler de boyle düşünse .
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 10:26
    Bu yazıya %99.99 oranında katılıyorum. Türkiye’nin artık geçmişiyle ilgili meseleleri halledip, kapatıp özgür düşünceyi ama gerçekten özgür düşünceyi gizli ajandalar ya da tabular olmadan oluşturması elzemdir.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 10:25
    yazdıklarınızı sonuna kadar destekliyorum ve sağ görüşlüyüm
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 10:13
    elindeki iktidar gücünü bırakmak onu kazanmak tan çok daha zordur...
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 09:07
    DURMUŞ BİR SAAT BİLE GÜNDE 2 DEFA DOĞRU GÖSTERİRMİŞ.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 09:06
    İLK DEFA SİZE KATILIYORUM.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 09:04
    Kendinize gelin, Ataürk "tabu" değildir. İsmet Paşa'ya da dil uzatanlar gitsinler aynaya baksınlar. Bugün konuşmak kolay. Her durumu dönemine, şartlarına göre değerlendirmek gerekir.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 07:22
    katiliyorum
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 07:12
    durmuş bir saat gibisin nagehan. ara sıra da olsa doğruyu gösteriyorsun. yazıyorsun.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 06:41
    Nagihan hn sorun bence düzeyli eleştiri değil. Sorun dincilerin 1789 dan beril ulus devlet modelinden nefret etmeleri. Ulus devlet modeline yapılan eleştirileri kendi bilgi teorileri son derece kısıtlı yetersiz olduğu için araçsallaştırmalarıdir. Pratikte li eral sol liberal teoriler ve teorisyenler onlar icin sevmedikleri kisilere çaktiklari surece iyidir. kullanir ve isleri bitince atarlar. Ismet paşa nin Mustafa Kemalin elbette hatalari vardir. Ancak kimse onlardan vatan haini çıkartmaya yeltenmemelidir. Ayıptir bu.Ayrıca yeryuzundeki baska bir toplumda siyasal liderlerin nu kadar siyasal tarihi gundeme getirdikleri de görülmemistir. Trumpgibi dusuk duzeli bir profilin bile yav george washingtonda soyleydi brnjamin franklin sunu yapti lydon johnson essege ter bindi gibi bir soylemi bile bulamazssıniz. bilmem net mi.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 06:36
    Nagihan hn sorun bence düzeyli eleştiri değil. Sorun dincilerin 1789 dan beril ulus devlet modelinden nefret etmeleri. Ulus devlet modeline yapılan eleştirileri kendi bilgi teorileri son derece kısıtlı yetersiz olduğu için araçsallaştırmalarıdir. Ismet paşa nin Mustafa Kemalin elbette hatalari vardir. Ancak kimse onlardan vatan haini çıkartmaya yeltenmemlidir. Ayıptir bu.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 06:33
    Aynı eleştirileri RTE için de yapabilir misiniz acaba liberal demokrat yazarımız ? Siz aba altından sopa gösterip Atatürk'ü eleştirmişsiniz.
  • Misafir 10 Ekim 2018 Çarşamba 05:27
    Güzel bir bakış. E.K
Kalan karakter : 2000