Son Dakika

Asansör fetvası

21.02.2018 - 03:56 | Güncelleme:

 

NURETTİN Yıldız’ın “asansörde halvet” konusunda bundan beş sene önce verdiği fetva yeni farkedildi ve ortalığı karıştırdı. Günlerdir bu konu üzerinde yazılıyor, konuşuluyor, allâmelerimiz akıllarına ne gelirse söylüyorlar ve fetvaya verip veriştiriyorlar...

Ama meselenin bilmedikleri yahut dikkate almadıkları önemli bir tarafı var: Fetvaların sorulan sorular üzerine verildiği, yani herhangi bir bahis hakkında dinî bakımdan endişesi olanların yetkisi bulunduğuna inandıkları kişilerin içtihadlarına başvurup fetva istedikleri...

Daha açık şekilde izah edeyim: Her fetva sorulan bir soru, daha doğrusu bir “meselenin” halledilmesi talebi ile verilir. Ortada ya bir soru vardır, yahut dinî bir konuda toplumda yanlış anlamanın veya hatalı davranışların ortaya çıkması üzerine fetvaya başvurulmuştur.

Gelen soruya verilen cevaba “fetva” denir ve fetva sorulan meselenin dinî bakımdan hükmünü belirler; yani din bu konuda ne emrediyor onu ifade eder.

NECATİ BEY’İN KİTAPLARI

Fetva kitaplarını gözden geçirdiğiniz takdirde “ayak parmağının kaynananın bacağına değmesinin zina olup olmadığı”, “bunamış kocayı öpmenin günah sayılıp sayılmadığı” yahut “mezarın üzerine büyük abdest bozmanın hükmü” gibisinden bugün mantıksız gibi değerlendirilen akla gelebilecek hemen her konuda hükümlerin bulunduğunu görürsünüz...

Bütün bu fetvalar fetva makamının kendi kararı veya seçimi değildir, halktan gelen soruların cevabıdır.

Bu kitaplara biriki örnek vereyim: Necati Demirtaş’ın içerisinde hemen her konudaki hükümlerin bulunduğu iki büyük ciltlik “Açıklamalı Osmanlı Fetvaları” isimli eseri ile yine Necati Bey’in yayınladığı Ebussuud Efendi ile Çatalcalı Ali Efendi’nin fetvalarının yeraldığı kitapları okuyun ve hangi konularda fetva istenmiş olduğunu kendiniz görün!

Nurettin Yıldız’ın tartışmalara sebep olan fetvasını verdiği sıradaki konuşmasını dinlediğinizde de, kadın ile erkeğin asansörde yalnız başlarına kalmaları konusunu bizzat gündeme getirmediğini, fetvanın gerisinde bir sorunun bulunduğunu görüyorsunuz: Yıldız, sözlerine “Binanın giriş katından sekizinci katına kadar çıkacak olan bir asansör halvet ortamı oluşturur mu?” sorusunu ifade etmekle başlıyor. Sonra meseleyi fıkıh bakımdan kısaca ifade edip “Dinimizin bu konudaki hassasiyeti açısından bakıldığında halvet şartları yani erkekle kadının kapalı bir ortamda bulunması durumu asansörde oluşmaktadır” diyor ve “Uygun değildir” cevabını bütün bunlardan sonra veriyor.

‘ALLAH’IN İPİ’ TARTIŞMASI

Fetvadaki hükmü beğenir yahut beğenmez, benimser yahut benimsemezsiniz, o size ait bir meseledir ama konuyu, “Hangi devirde yaşıyoruz? Böyle hüküm mü olur? Bugün asansör de tartışma konusu yapılır mı?” çizgisine getirmek en basit ifadesi ile hem saçmalamak, hem de dinî kurallara hakarettir! Hükmü bu şekilde, yani “Aklıma yatmadı ise işe yaramaz, yanlıştır, çağdışıdır” mantığı ile değerlendirmek yerine fetvaya ve fetvanın dayandığı dinî kaidelere veryansın edeceğinize susar, sadece sizi bağlayacak olan bir karar verir, yani hükme uymazsınız, olur biter! Üstelik bir konu üzerinde farklı fetva makamlarının değişik içtihadlarda bulunup birbirlerinden ayrı hükümler vermeleri ve soru sahibinin ilk cevaptan tatmin olmadığı takdirde bir başka yerden fetva istemesi de mümkündür ve zaten sık rastlanan hadisedir.

Son senelerde ekran ve şöhret düşkünü ilâhiyatçıların sayesinde on dört asırlık İslâmiyet’i yeniden keşfeder hâle geldik, adamlar akıllarına geldiği yahut canlarının istediği gibi konuşup yepyeni bir din icad etme havalarındalar ve bütün bunların üzerine de fetvanın ne olduğunu ve niçin verildiğini bilmeyen köşe sahipleri işin kolayına kaçıp bol bol ahkâm kesiyorlar...

Bilmem hatırlar mısınız? Turgut Özal, 1989 Kasım’ında cumhurbaşkanı seçilip Çankaya’ya çıkmadan hemen önce ANAP’ın grup toplantısında duygusal bir veda konuşması yapmış, Âl-i İmran Suresi’nin 103. âyetinde geçen ve İslâmiyet’in kastedildiği “Allah’ın ipine sarılın” ifadesini kullanmıştı...

Ertesi gün anlı-şanlı bir başyazar, “Özal’ın bahsettiği bu ‘ip’ neyin nesidir? Acaba aklına bir darbe ihtimali ve darbe sonrasının muhtemel idamları geldi de darağacını mı kasdetti?” diye sormuş ve rezil olmuştu.

Şimdi tartışılan bu fetva konusu, memleketin kültüründen ve inancından fersah fersah uzak yazarlarımızın bugün geldikleri son noktadır!

 


Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
2000
  • Misafir 03 Nisan 2018 Salı 13:47
    Yazılarınızı beğenerek, katılarak okuyorum hergün bir Tarihçi olarak. Allah razı olsun hocam.
  • Misafir 15 Mart 2018 Perşembe 09:19
    Muhammed ALTUN - İST Aslında bu kadar tepkilerin olduğu bir ortamda bu yazıyı kaleme almak kendine özgüvenin bir göstergesi ve maneviyat ve tarih kültürümüzü iyi anlamış olmanın bir göstergesi olarak görüyorum.
  • Misafir 12 Mart 2018 Pazartesi 15:37
    :clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::thumbsup:
  • Misafir 10 Mart 2018 Cumartesi 23:52
    Abi Bir Gun Kamerayı Alin Fatih Abiyle Beraber Ya Nolursunuz Sevgili Cübbeli Ahmet Hoca Efendiyi O Efsane Teke Tek Formatında Ziyaret Edin. Cok Ozledik Teke Tekleri.
  • Misafir 09 Mart 2018 Cuma 16:12
    yüreğinize dilinize sağlık murat bey mert olmak zor zamalarda daha da bir değerli oluyor helal olsun..
  • Misafir 27 Şubat 2018 Salı 08:34
    Bu yaziyi, ancak kafasi ve vicdani bir hakikatin pesinde olan yazar yazabilir.Elleriniz dert gormesin Murat bey.
  • Misafir 26 Şubat 2018 Pazartesi 09:27
    Allah razı olsun Din konusundaki cahillere iyi gelir inşaallah
  • Misafir 25 Şubat 2018 Pazar 15:06
    dilinize saglik murat abi
  • Misafir 25 Şubat 2018 Pazar 02:14
    Fevkalade
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 16:15
    Tek kelime ile. " Nokta"
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 15:03
    Helal Olsun:clap::clap::clap::clap::clap:
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 17:53
    "Fark etmek" ayrı yazılır. Bir gazetede köşe yazarı olan sen önce Türkçe dil bilgisi ve yazım kurallarına hakim olup daha sonra fikir sahibi olsan çok daha iyi olur ama nerede? "Liyakat" kavramı ülkeden kaybolalı uzun yıllar oldu.
  • Misafir 23 Şubat 2018 Cuma 14:55
    Sayın misafir, "Liyakat" kavramı ülkeden kaybolalı uzun yıllar oldu.Sözünüz çok doğru. Sizin sergilediğiniz ukalalık ise hiç eksik olmadı
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 17:03
    Hacı abi seni sürekli takip ediyorum fakat seninle pek bir ortak noktamız olmadığını görüyordum. Son dönemdeki çıkışlarınız takdire şayan
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 16:59
    Fevkalade bir yazi olmus Allah razi olsun
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 16:59
    bu asansör ve yorgan yastık muhabbeti uzadı gidiyor ADAMIN BİRİ SORU SORMUŞ hoca cevaben söylemiş o kadar büyük sorunlarımız varken bunlarla kafamızı meşkul eden yazarlarımda bizleri uyutmaya çalışıyor FETVAYI veren kişinin sohbetlerini dinlemişmi yok kitaplarını okumuşmu yok onu yakinen tanıyormu yok insanları tanımdan yargılamak hiç doğru değil ÇOCUK İSTİSMARCILARI KADIN CİNAYETLERİ ALMIŞ BAŞINI GİDİYOR ne olursa olsun ALLAH BİZLERİ İSLAMDAN VE DOĞRU YOLDAN AYIRMASIN KURANI KERİM VE SÜNNETLER EŞLİĞİNDE YOLA DEVAM
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 16:52
    Yan odadaki arkadaşınızı sinirlendirmişsiniz Murat Bey:) Umarım Sayın Altaylı bir gün haksız olduğunu kabul etmeyi öğrenir.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 16:44
    "Herkes eleştirmiş, saldırmış, ben de bari sahip çıkayım"duygusuyla farklı olmak adına yazmışsınız sanki.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 16:16
    Murat Bardakci beyefendi. Sunu iyi bilmeniz lazim. Sizde olsaniz her kisinin dedigi dogru olmayabilir. Yaradanin istedigi, bizim ruhumuzu, karakterimizi ve yasantimiza bagli herseyi Kuran felsefesine uygun ve yarasir bir sekilde sekillendirmekdir. Sizin desteklediginiz fetvalarin yüzde biri bile Kuran felsefesine uymayan aciklamardir. Bu fetvalar beni baglamaz. Ben Kurani anliyacak kadar aklim var sükürler olsun. Ruhbanlar sinifina hayir. Din herkesindir. Kurani düsüncenin insanlar arasina yayilmasi dilegiyle. Ha bu arada, ben inigiliz ajani degilim.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:59
    Güzel yazı murat bey fatih beyin yazısından sonra tekrar okudum sapıklık ayrı fetva ayrı bişey
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:56
    Entelektüel bakış açısı budur. Tebrikler Hocam.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:37
    Sayın Bardakçı, her ne kadar İslami camiada sevilen bir insan olmasa da kabul edelim ki, hiç bir zaman cahilce, bilgisizce yazı yazmamış, konuşmamıştır.Bir aydında olması gereken tavır neyse onu sergilemiştir.Bu yazısı da bu kapsamdadır.Kendisini tebrik ediyorum.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:31
    Sayın Bardakçı, İnsanlarımızın kafasını karıştıran, ot biter gibi her yerden biten bu fetvacılar değil mi? Bu ülkenin bir tane makamı var bu konularda açıklama yapacak o da Diyanet İşleri başkanlığı değil mi?
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:21
    Merhaba Konuya daha güzel bir izah olmazdı yüreğinize sağlık.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:18
    Yani bu yazı direk fatih altaylıya geliyor:) tabi aynı günde kendi köşesinde kendince cevap yazmış F Altaylı
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:08
    Siz ekranda arz-ı endam edince şöhret düşkünlüğü olmuyor; ilahiyatçılara gelince oluyor...Yakışmamış, vesselam.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:01
    Hayy Allah razı olsun. Ne güzel açıklamışsın.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 14:06
    Kaleminize yada klavyenize sağlık Murat bey. Ortalık TV ve Sosyal Medya allameleri ile dolu. Tabiri caizse, ağzı olan konuşuyor.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 13:52
    Murat bey koca din adamlarinin, diyanetin, sosyologlarin vs bir turlu anlatamadigi bir mevzuyu kisa ve oz bir sekilde ifade etmis kendisine tesekkur
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 13:34
    mükemmel bir yazı. ve en acısı da en son paragraf. ne yazıkki toplumumuz islam kültüründen giderek uzaklaştığı için kavramları hiç anlamıyorlar artık ve daha da acısı anlamaya çalışmıyorlar
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 13:33
    Çok katlı bloklardan oluşan kalabalık bir tatil sitesinde küçük kız çocugunun havuza veya plaja giderken asansöre yalnız binmesini istemeyen babaların bu fetvaya karşı çıkması hayli ilginç ! Kimsenin libido derecesi yüzünde yazmıyor. İzan sahibi olduğunu söyleyenler akıl sahibi de olsa. Konu tedbir ile ilgili . Kişilerin tercihine de saygı gösterilmeli.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 13:33
    Allah razı olsun Murat Abi ağzına kalemine sağlık , cahil takımına islamı ve fetvalarını beğendirmek diye bir derdi olmaz alim hocaların.Allah ne emrettiyse onu anlatır.Ölçü f.a.nın hoşuna gitmesi değildir.....
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 13:17
    Murat Bey İslamiyet'te yeni keşfedilen ve keşfedilecek olan birtakım hususların bulunması gayet normal.Kuran çağlara hükmeder. Kimlerin ekran ve şöhret düşkünü olduğunu ise Allah bilir...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 13:13
    Teşekkürler Sayın Hocam, elinize yüreğinize sağlık iyi varsınız...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 13:11
    helal sana hocam allah razı olsun
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 12:57
    yazılanlara katılıyorum. bir noktada şunu da ifade etmeliyim, hocalarımız gereksiz sorulara cevap vermeyerek daha önemli konulara toplumu yönlendirmelidir.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 12:53
    SAYIN MURAT BARDAKÇI BEYEFENDİ AĞABEY, Sizin ve Fatih Altaylı'nın yazılarını okuduktan sonra sizin yazınıza dönerek yorum yapma gereği kalbimde vuku buldu. Söylemek istediğim, Allah, siz zat-ı alileriniz ve sizin gibilerin sayısını attırsın. Kendi ipine sarılmış vaziyette sırat-ı müstakiminde kalblerini sabit tutsun inşallah. Bakara Suresi 250. ayette, Talut ve askerlerinin "Ey Rabbimiz! Üzerimize sabır yağdır, ayaklarımızı sağlam bastır ve şu kâfir kavme karşı bize yardım et.” niyazında bulıunduğu gibi, bizlerde siz ve sizler gibi kalbi doğru olan insanlara, aynı zamanda Afrin ve diğer cephelerde gaza içerisinde olan neferlerimize bu şekilde duada bulunuyoruz. Bizim elimizden ancak bunlar geliyor, sizler ise bizlerin gür sesisiniz. Sizler de söylemesseniz kim doğruları savunacak bu içtihat buhranı zamanda. Yüce Rabbim sesinizi daha da gürleştirsin inşallah.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 15:28
    bu yorum ağlattı beni kardeşim Allah razı olsun...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 16:11
    önce güldüm sonra bastım eksiyi
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 16:52
    :laughing:
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 12:43
    Ülkem adına aklı selim düşünüp vicdanında süzüp yazan herkese ve size teşekkür edrim ,
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 12:43
    Konuya bağnazlıktan uzak bir yaklaşım sergilediğiniz için teşekkürler.Teknik olarak izah etmişsiniz.Fakat sizin bu açıklamalarınız dahi İslam'la sorunu olan kişileri dahada azdırmış maalesef
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 12:16
    tebrikler
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 12:12
    aslında sorun, çağdışı kalmış kurallara göre bu günün hayatını yaşamaya çalışanlarda..
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 12:08
    Yaziklar olsun,insanligimizi unuttuk
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 11:39
    sn bardakçı fena dokundurmuş...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 11:36
    Abi günlerdir köşe yazarlarını okuyorum. Sizden başka ilimle konuşan görmedim. Herkes, ilmi bir tek cümle kurmadan, tamamen kendi bakış açısına dayanarak yorumlar yapıyor. Tabiri caizse işkembeden sallıyor. Bilgin insanla cahil insan arasındaki farkı ortaya koyduğunuz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 11:33
    İnsan hayatını bu çeşit fetvalara göre mi düzenleyecek? Yok artık.
  • bskoca 22 Şubat 2018 Perşembe 11:24
    sizi,n gibi aklı selimlerin ziyadeleşmesi temennisi ile saygılar
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 11:13
    bu yazıya cok yazılacak şey var ama, neyseki Fatih Altaylı güzel cevap vermiş...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 11:04
    Her zamanki gibi üstat, ağzınıza sağlık.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:50
    haklısınız murat bey...bir erkekle bir bayan kapalı ortamda yalnız kalamaz...buna asansörde dahil...tartışacak ne var...bir de 'bu devirde asansör fetvası mı olur'' diyen sacmalayanlara...'asansör zaten bu devrin icadı....izzerttin güleç
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:45
    Aklı başında bir köşeyazarı çıktı çok şükür.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:33
    Duygularıma, düşüncelerime tercüman olmuş bir yazı teşekkürler sayın Bardakçı
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:32
    ustat ağzına sağlık
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:31
    Hayret ediyorum , Murat Bardakçı çağ atladı, son bir iki senedir tarafsızlığı, ilmi yöntemi, doğruları açıkça söylemesi bakımından diğer tarihçilerden apayrı bir yolda gitmeye başladı. Kendilerini canı gönülden tebrik ediyorum, 3 günlük yalan dünyada doğruları söyleyin, Allah Kâfidir...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:28
    Gerçeği açığa kavuşturduğunuz için teşekkür ederim.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:26
    Adamsın vesselam... Eyvallah...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:10
    TEŞEKKÜRLER
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:09
    helal sana murat ağabey
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:06
    Helal olsun,ne kadar da doğru yazmış Murat bey. fatih altaylıya ithafen de şunları söylemek isterim.hemen hemen yazdığı yazılar muhafazakar olmayan kesim için uyarlarmış tecavüzü,sapkınlığı ve dahi yaşanılan ne kadar olumsuz durum varsa hepsini İslam 'a ve ona tabi olanların üstüne atmış ve bundan dolayı el üstünde tutulan bir yazar.senin için önemli olan insanların içindeki mertebe ise islama saldırmaya,ne kadar kötülük varsa onun üstüne atmaya devam et.elbet tüm mertebelerin de üstünde olan ALLAH yaptığınız tüm planları bozandır.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:05
    Güzel bir yaklaşım ama yine de o fetvada mantık yok ve içler acısı
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 10:04
    ikinci hocadan alinan fetva da asansörde iki cinsin bulunmasin da bir mahsur görmezse hangisinin dediğini uygulayacaklar.?
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:30
    Murat hocam sizi hep saygı ve hayranlıkla okuyorum.Bakış açınız harika bir entellektüel yazar böyle olmalı aklı mantığı bir tarafa koyup körlere fil tarifi misali insanların zihnini karıştıran ve başka bir iş yapmayanların sizi okumalarını öneriyorum.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:30
    sayın murat bardakçı sizin yazılarınızı severek okurum fakat unutuğunuz bir şey var bu kişilerin fetva verecek yeterlilikte olduğu ne malum hangi yeterlilikle bu fetvaları vermekte bunuda açıklamanız gerekmektedi dir yoksa bu yazınız saçmalıktan daha ileri gidemez sevgilerimle okuyucunuz
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:27
    Murat Hocam yan sekmede Fatih Bey'in yazısı açık o konuda'da kendisine uygun cevabı verdiğinizi umut ediyorum.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:25
    Murat bey merhaba. Yazınızın odağında ki fetva kelimesi , hukuki karşılığı olmamasına rağmen , etkileme gücü son derece yüksektir. Sorun da budur. Kendi kurallarını oluştumak için belki iki yüzyıl dır uğraşırken ve bu kuralları oluşturacak yetkili kurum TBMM iken , bazı hoca, şahıs , kurumların fetva adı altında söylediği her şey tesir edcektir. Sizin gibi aydın bir insanın bunun önüne geçen bir duruş göstermesini beklerdim. Üstelik günümüzün kanunlarını bir çoğu dinimizin değerlerini zaten kapsamaktadır. Bunu ancak meclis yapmalı. Lütfen destek alabilecekleri bir ortamın oluşmadına izin vermeyin .Baçizane kendi düşüncemi söylemek isterim . Mevzu din ise bizi düzeltmeye fatiha süresini yaşasak yere. Saygılarımla.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:21
    Asansör Fetvası/Murat Bardakçı NURETTİN Yıldız’ın “asansörde halvet” konusunda bundan beş sene önce verdiği fetva yeni farkedildi ve ortalığı karıştırdı. Günlerdir bu konu üzerinde yazılıyor, konuşuluyor, allâmelerimiz akıllarına ne gelirse söylüyorlar ve fetvaya verip veriştiriyorlar... Ama meselenin bilmedikleri yahut dikkate almadıkları önemli bir tarafı var: Fetvaların sorulan sorular üzerine verildiği, yani herhangi bir bahis hakkında dinî bakımdan endişesi olanların yetkisi bulunduğuna inandıkları kişilerin içtihadlarına başvurup fetva istedikleri... Daha açık şekilde izah edeyim: Her fetva sorulan bir soru, daha doğrusu bir “meselenin” halledilmesi talebi ile verilir. Ortada ya bir soru vardır, yahut dinî bir konuda toplumda yanlış anlamanın veya hatalı davranışların ortaya çıkması üzerine fetvaya başvurulmuştur. Gelen soruya verilen cevaba “fetva” denir ve fetva sorulan meselenin dinî bakımdan hükmünü belirler; yani din bu konuda ne emrediyor onu ifade eder. NECATİ BEY’İN KİTAPLARI Fetva kitaplarını gözden geçirdiğiniz takdirde “ayak parmağının kaynananın bacağına değmesinin zina olup olmadığı”, “bunamış kocayı öpmenin günah sayılıp sayılmadığı” yahut “mezarın üzerine büyük abdest bozmanın hükmü” gibisinden bugün mantıksız gibi değerlendirilen akla gelebilecek hemen her konuda hükümlerin bulunduğunu görürsünüz... Bütün bu fetvalar fetva makamının kendi kararı veya seçimi değildir, halktan gelen soruların cevabıdır. Bu kitaplara biriki örnek vereyim: Necati Demirtaş’ın içerisinde hemen her konudaki hükümlerin bulunduğu iki büyük ciltlik “Açıklamalı Osmanlı Fetvaları” isimli eseri ile yine Necati Bey’in yayınladığı Ebussuud Efendi ile Çatalcalı Ali Efendi’nin fetvalarının yeraldığı kitapları okuyun ve hangi konularda fetva istenmiş olduğunu kendiniz görün! Nurettin Yıldız’ın tartışmalara sebep olan fetvasını verdiği sıradaki konuşmasını dinlediğinizde de, kadın ile erkeğin asansörde yalnız başlarına kalmaları konusunu bizzat gündeme getirmediğini,...
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:19
    Ancak bukadar güzel anlatilabilirdi.Anlayana tabi
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:09
    Sayın Bardakçı sizi çok seviyoruz ve sayın Afyoncu ile ekranlara dönmenizi çok istiyoruz.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:07
    Sayın Murat Bardakçı Türkiye'de bir tek allame varsa o da sizsiniz.
  • Misafir 22 Şubat 2018 Perşembe 09:03
    "Bilgi sahibi olmadan,fikir sahibi olmak.."İşte bizde olay bu..Adam soruya cevap veriyor..Hem de sorumluluk duygusu ve titizliğiyle..Islamı basitliğe indirmemeliyiz ..Değerli yazarımız tatmin edici bir yazı ile aydınlattı herkesi..Kalemine ve gönlüne sağlık Üstadım..
Kalan karakter : 2000