Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin
  • Habertürk Android Uygulaması
  • Habertürk iPhone Uygulaması
  • Habertürk Huawei Uygulaması

Ahmet Adnan Saygun kimdir, nereli, mesleği nedir, Ahmet Adnan Saygun eğitim ve öğrenim durumu nedir, burcu nedir, Ahmet Adnan Saygun Biyografisi, Ahmet Adnan Saygun evlendi mi, boşandı mı, çocuğu var mı, Ahmet Adnan Saygun'un ailesi kim, kardeşi var mı, Ahmet Adnan Saygun kariyer hayatında nasıl ilerlemiştir, Ahmet Adnan Saygun’un eserleri nelerdir, albümü var mı? Gibi merak ettiğiniz soruların cevaplarına buradan ulaşabilirsiniz.

Doğum Tarihi: 07.09.1907

Nereli: İzmir

Ölüm Tarihi: 06.01.1991 (84 yaşında vefat etti)

Boyu Kaç: Bilinmiyor

Kilosu: Bilinmiyor

Burcu: Başak

Mesleği: Müzik Sanatçısı, Besteci

Ahmet Adnan Saygun Biyografisi

Aile Hayatı:

Ahmet Adnan Saygun 7 Eylül 1907 yılında İzmir’de doğmuştur. Ailesi daha önceden Nevşehir’den İzmir’e göç etmiş ve buraya yerleşmişlerdir. Babası Matematik öğretmeni MahmutCelalettinSaygun'dur. İzmir Milli Kütüphanesinin kurucularındandır. Annesi ise Konya’lı bir ailenin kızı olarak İzmir'e gelen ZeynepSenihaSaygun'dur. Ahmet Adnan Saygun ilk çocuklarıdır.

Eğitimi:

Ahmet Adnan Saygun, 1912 yılında İzmir’deki Hadika-i Subyan İlkokulu‘na başlamıştır. Müzik derslerindeki üstün başarısı herkesin dikkatini çekmiştir. Kendini müzik ile başka diyarlara taşıyan Ahmet Adnan Saygun, güzel soprano sesiyle duyduğu şarkıları bir defa dinlemesine rağmen eksiksiz, düzgün, tam bir şekilde okuyabilmiştir.

1918 yılında İzmir’de İttihat ve Terakki Lisesi‘ne yazılan Ahmet Adnan Saygun, müzik öğretmeni olan İsmailZühtüKuşçuoğlu‘nun kurduğu dört sesli koroya katılmıştır.

Saygun henüz 13 yaşındayken öğretmeninin önerisi üzerine ünlü piyano öğretmeni olan Rossati‘den piyano dersleri almaya başlamıştır.

Ahmet Adnan Saygun, 1922 yılında MacarTevfikBey ile çalışmalara başlayarak, 1923 yılında HüseyinSadettinArel‘den iki ay armoni dersleri almıştır.

AhmetAdnan Saygun, 1925 yılında Fransız La Grande Encyclopedie’den müzikle ilgili makaleleri çevirerek birkaç ciltlik büyük bir ‘MusikiLugati’ meydana getirmiştir.

1926 yılında ise İzmir Lisesi‘ne müzik öğretmeni olarak atanmıştır. Bundan iki yıl sonra da MaarifVekaleti‘nin açtığı sınavı kazanarak, burslu olarak Paris‘e gönderilmiştir.

Paris’te ki ünlü müzik okulu Schola Cantorum’da VincentD’Idy, EugeneBorrel, Souberbielle, AmedeeGastoue gibi öğretmenlerin öğrencisi olmuştur.

Özel Hayatı:

Budapeşte Kadın Orkestrası üyelerinden Macar asıllı IranSazla bir konser için Ankara’ya gelmiştir. Daha sonradan Nilüfer adını almıştır. Ahmet Adnan Saygun ile tanışmıştır. Kısa sürede birbirlerini beğenen çift, 1940 yılında evlenmiştir. Mutlu ve huzurlu bir evlilik hayatı yaşayan çiftin çocuğu olmamıştır.

Kariyeri:

Ahmet Adnan Saygun, İlk eseri olan “Divertissement” i 1930 yılında Paris’te bestelemiştir. 1931 yılında Türkiye'ye dönerek Musiki Muallim Mektebi‘ne gelmiştir.

Ahmet Adnan Saygun, 1934 yılında Cumhurbaşkanlığı Orkestrasını bir yıl boyunca yönetmiştir. CSO şefi olduğu dönemde devlet başkanı Mustafa Kemal Atatürk ‘ün talebiyle, Türkiye’yi ziyaret edecek olan İran Şahı şerefine ilk Türk operası olan, Op.9 Öz Soy Operasını bir ay gibi çok kısa bir sürede yazmıştır. Bu opera, Türk Milleti’nin doğuşunu, İran ve Türk milletlerinin kökü uzak tarihe dayanan kardeşliğini ifade etmekteydi.

1934 yılında yine MustafaKemalAtatürk’ün talebiyle “Taşbebek” operasını bestelemiştir. Bu operada yeni Cumhuriyet insanının doğuşunu anlatmıştır.

Ahmet Adnan Saygun, 1936 yılında İstanbul Belediye Konservatuarı‘na kontrpuan ve teori öğretmeni olarak atanmıştır.

1939 yılında ise CHP‘nin Müzik Danışmanı ve Halkevleri Müfettişi olmuştur. 1940 yılında da Ankara‘da “Ses ve Tel Birliği” adlı bir dernek kurmuştur.

Ahmet Adnan Saygun, 1942 yılında YunusEmreOratoryosu'nu tamamlamıştır. Bu eser 1946 yılında Ankara’da seslendirilmiş ve büyük başarı kazanmıştır. En önemli eseri kabul edilen bu eser, daha sonra Paris’te ve 1958 yılında Birleşmiş Milletler kuruluş yıldönümü vesilesiyle New York ‘ta ünlü orkestra şefi LeopoldStokowski yönetiminde seslendirilmiştir.

Bu eserle Ahmet Adnan Saygun, çocukluğunda İzmir Kemeraltı Çarşısı’nın Dervişler Caddesi’nde ve Anafartalar Caddesi Mevlevi dervişlerden duyduğu ezgileri, Avrupa'ya, Amerika’ya ve Birleşmiş Milletlere taşımıştır. Daha sonra bu eseri beş ayrı dile çevrilmiştir.

Ahmet Adnan Saygun, 1946 yılında Ankara Devlet Konservatuarı kompozisyon ve modal müzik öğretmenliğine atandı.

Sanatçının başarıları üzerine 1948 yılında İnönüArmağanı, 1949 yılında Fransa Milli Eğitim Bakanlığı tarafından AkademikNişan, 1950 yılında AkademiMadalya‘sı, 1951 yılında İtalya Hükümeti tarafından 1.Nişan ve Uluslararası Müzik Sosyetesi‘nden de SibeliusBestecilik madalyası verilmiştir.

1971 yılında yürürlüğe giren Devlet Sanatçılığı Kanunu çerçevesinde, ilk Devlet Sanatçısı unvanı Ahmet AdnanSaygun’a verilmiştir. 1981 yılında AtatürkSanatArmağanı ve 1985 yılında da “Sanatçı Profesör” unvanı verilmiştir.

Ahmet Adnan Saygun, Türk Beşleri arasında yer almaktadır. Türk halk ve sanat müziklerinin etkilerini taşıyan eserlerinde romantik estetiğe bağlı kalmıştır. (Türk beşlerindekiler: UlviCemalErkin, Cemal Reşit Rey, Hasan Ferit Alnar, Necil Kazım Akses)

Ahmet Adnan Saygun, 6 Ocak 1991 tarihinde İstanbul‘da vefat etmiştir.

Eserleri:

  • 1930 – Divertimento
  • 1931 – Suit
  • 1932 – Ağıtlar
  • 1933 – Sezişler
  • 1933 – Manastır Türküsü
  • 1933 – Kızılırmak Türküsü
  • 1933 – Çoban Armağanı
  • 1933 – Klarnet, Saksafon, piyano ve vurma çalgılar için müzik
  • 1934 – Özsoy
  • 1934 (Orkestra düzenlemesi 1944) – İnci’nin Kitabı
  • 1934 – Taşbebek
  • 1935 – Sonat
  • 1934 – Sihir Raksı
  • 1936 – Suit
  • 1938 – Sonatina
  • 1940 – Masal
  • 1943 – Bir Orman Masalı
  • 1939 – Dağlardan Ovalardan
  • 1941 – Eski Üslupta Kantat
  • 1938 – Sonatina
  • 1941 – Geçen Dakikalarım
  • 1943 – Bir tutam keklik
  • 1945 – Üç türkü
  • 1943 – Halay
  • 1945 – Anadolu’dan
  • 1942 – Yunus Emre
  • 1942 – 1. kuartet
  • 1952 – Kerem
  • 1953 – 1. Senfoni
  • 1958 – 2. Senfoni
  • 1954 – Partita
  • 1955 – Üç ballad
  • 1955 – Demet
  • 1958 – 1. Piyano Konçertosu
  • 1957 – 2. Kuartet
  • 1961 – Partita
  • 1966 – Trio
  • 1964 – Aksas Tartılar Üzerine 10 Etüt
  • 1960 – 3. Senfoni
  • 1967 – Töresel Musiki
  • 1968 – 10 halk türküsü
  • 1935 – Duyuşlar
  • 1966 – 3. Kuartet
  • 1967 – Keman Konçertosu
  • 1967 – Aksak Tartılar Üzerine 12 Prelüd
  • 1968 – Nefesli Çalgılar Beşlisi
  • 1967 – Aksak Tartılar Üzerine 15 Parça
  • 1977 – Dört Lied
  • 1970 – Dictum
  • 1971 – Üç Prelüd
  • 1956 – Küçük Şeyler
  • 1973 – Köroğlu
  • 1974 – 4. Senfoni
  • 1975 – Ağıtlar II
  • 1975 – Trio
  • 1975 – Ballad
  • 1975 – Ayin Raksı
  • 1976 – Aksak Tartılar Üzerine 10 Taslak
  • 1977 – Viyola Konçertosu
  • 1977 – İnsan Üzerine Deyişler I
  • 1977 – İnsan Üzerine Deyişler II
  • 1978 – Oda Konçertosu
  • 1983 – İnsan Üzerine Deyişler III
  • 1978 – İnsan Üzerine Deyişler 4
  • 1970 – Gılgameş
  • 1979 – İnsan Üzerine Deyişler 5
  • 1981 – Atatürk’e ve Anadolu’ya Destan
  • 1983 – Dört Arp İçin Üç Türkü
  • 1984 – İnsan Üzerine Deyişler 6
  • 1985 – 5.Senfoni
  • 1985 – 2. piyano Konçertosu
  • 1985 – Orkestra için Çeşitlemeler
  • 1986 – Poem
  • 1987 – Viyolonsel Konçertosu
  • 1989 – Kumru Efsanesi

Kitapları:

  • 1936 – Türk Halk Musıkisinde Pentatonizm,
  • 1937 – Gençliğe Şarkılar: Halkevi ve Mektepler için,
  • 1937 – Rize, Artvin, Kars Havalisi Türkü, Saz ve Oyunlar Hakkında Bazı Malumat,
  • 1938 – Halk Türküleri: Yedi Karadeniz Türküsü ve bir Horon,
  • 1940 – Halkevlerinde Musıki,
  • 1945 – Yalan (Sanat Konuşmaları),
  • 1955 – Lise Müzik Kitabı I-II-III (Halil Badi Yönetken ile birlikte),
  • 1952 – Karacaoğlan(Yeni Bilgiler-Bir Rivayet-Melodiler),Ankara, Ses ve Tel Birliği,
  • 1958 – Musıki Temel Bilgisi I – 1958,.II – 1962,.III –1964,.IV –1966.
  • 1960 – Mod öncesi Ezgilerin Sınıflandırılması,
  • 1967 – Toplu Solfej,I – 1967, II – 1968.
  • 1967 – Töresel Musıki,
  • 1976 – Bela Bartok’s Folk Music Research in Turkey, Budapeşte, Akádemiai Kiadó,
  • 1982 – Atatürk ve Musıki: O’nunla Birlikte, O’ndan Sonra